• Bebiz

*Min man har gjort en testikelbiskopi

Min man har gjort en testikelbiskopi för några dagar sedan där det visades att han ej har några spermier. Efter operationen fick han mycket ont. Vi åkte hem ialla fall med starka värktabl! Igår så åkte vi in akut till sjukhuset eftersom värken höll sig kvar. Det visades att han haft en blödningi pungen vilket orsakde smärtan. Det var inget farligt sa dem och han ska på återkoll om 2-3veckor. Under själva kollen sa läkaren att testikeln var felvänd alltså upp o ner. Det var normal sa dem´. Det är det nog om de säger så men ändå väcker det en tanke hos mig "att det är därför inte spermier bildas"
    Vad tror ni?

• Svar på tråden *Min man har gjort en testikelbiskopi
  • hanna76

Hej Bebiz! Kan tyvärr inte svara på din fråga. Vi hade turen att det fanns spermier i testiklarna men vi har inte fått reda på varför de inte kommer ut. Vår läkare sa att det är mycket sällan man får reda på orsaken. Vet hur det känns att leta efter svar hela tiden. Man vill ju bara veta. Hoppas att det går bra för er och att ni blir lyckliga föräldrar på något sätt till slut.

Varm kram från Hanna

• Baggs

Inte direkt svar på din fråga men försök till en variant...Min man har haft ena testikeln helt vriden i ung ålder, och när det hände kom han inte till rätt vård i tid (det tog flera månader, han var väldigt dålig- men kunde inte själv definiera smärtan eftersom den spred sig till magen också. Han låg inlagd hela tiden) och det hela slutade med att ena testikeln opererades bort helt när de till slut kom på vad felet var. De sa då att han nog eventuellt skulle kunna få problem senare... Om den andra blev skadad vet vi inte till hundra procent - men vår infertilitet beror på den manliga faktorn - maken har inte tillräckligt med spermier.
    Så, jag tror nog att det kan vara en potentiell orsak, men jag är ingen expert!
    Jag önskar er all lycka och ge inte upp!!!

• Big eyes

Hej
    har ingen aning ...men fick ni inte veta alls varför det inte fanns spermier?

• Silje

Troligen inte, det är nog så att spermaproducerande celler saknas. I testickeln sitter en vävnad där cellerna sitter är den vävnade borta så finns inga producerande celler. Det är nog ingen som kan säga varför den inte finns men oftast beror det på påssjukan eller testikel inflamation.

Det är en vävnad som inte går att återställa. Om testikeln skulle vara vriden eller åt fel håll (så blodtillförseln stoppas, vilket gör skitont), så blir inte bara vävnade förstörd utan hela testickeln i sådana fall.

Detta är nu inte veteksapligt kontrollerat utan det är vad jag kan tänka mig att det är. Bästa svaret får du hos din läkare.

Kram Silje

Svar på tråden *Min man har gjort en testikelbiskopi