• Callina

Göra en egen kubhylla ??

Jag vill ha flera kubhyllor på väggen men jag vill ha dom djupare än dom man kan köpa. Någon som är duktig på att snickra? Köper jag vanliga plankor eller annat? Hur får jag jämt och fint där jag har sågat. Slipar såklart men hur för att få det så proffsigt som möjligt. Hur fäster jag ihop delarna, träplugg? Jag har aldrig snickrat men tänkte att det kanske inte är så svårt. Men jag vill inte att det ska se fult ut

Länk till vilken hylla ja menar, men jag vill ha dom tjockare och djupare:
    http://www.ellos.se/DetailPages/DetailPage.aspx?categoryid=9429&productId=176932&SellingFlag=SearchText&SearchBackLink=#

• Svar på tråden Göra en egen kubhylla ??
  • Honeymother

Jag är inte hundra procent säker på detta, men jag tror i alla fall att de flesta byggmarknader kan såga till brädor åt dig mot en mindre summa om de ger dem måtten osv. Ring till den som finns närmast dig och fråga. Det är ju det mest smidiga och sen är det ju bara för dig att liksom sammanfoga bitarna.

Lycka till med byggandet!Skrattande

Stolt mor till 3 unika Honeybees
  • Lingi

Material spånskiva, MDF eller trä. Om spånskiva då behövs något, kommer inte på namnet, som man sryker eller limmar på kanterna, vet ej hur är det med MDF.

Jag skulle göra det från furu måla eller betsa efter smak.
    Jag har bordsåg men som Honeymother skrev på vissa ställe kan dom såga på mått (egen erfarenhet: hos en var 10 kr/snitt, hos andra inget skulle kosta men jag handlade inte, priset på skivorna var dubbelt så dyrt) sen slippa finnt.
    Plugga: det finns en liten sak, namnet ungefär pluggmärkare(?) som hjälper att pluggarna kommer rätt. Casco trälim bästa trälim tycker jag.
    Vad är det för vikt som behövs bära? Är det tungt, då skruvar ahh nu igen ett ord, jag kan inte snickar-svenska... skruv som kommer in i träet, först man förborrar med ett litet mindre borr en skruven, sen med större och bara lite, ca lika stor som skruvens huvud. Skuvar in skruven sen spackla 2-3 ggr, slippa -blir det betsad då även om man använder flytande trä kan det bli ett viss skilnad- måla.
    Den bilden du visade, jag skulle vrida 90 grader, jag tycker mer stabilt.
    Troligast att du skall bara plugga och limma, håller ganska bra. Håll fast och rakt skivan när du borrar att inte borra snett, du kan markera på borr med målartejp, hur djupt du behöver borra. Lycka till:)

• Sessan87

IKEAs är väl bra mycket djupare än dem som är på bilderna? Om du nu vill slippa göra själv.
    Fast jag kan ha fel, och är alldeles för trött för att gå in på hemsidan och kolla

• Callina

Tack för tips, jag var så otålig att jag nu beställt färdiga, men kanske ska fixa några egna ändå

• Mia83

1. Rita och måtta
    2. Såga eller beställ färdigkapat. PÅ en brädgård brukar man bli debiterad för tiden de kapar, vilket brukar bli billigare än när priset är per snitt.
    3. Borra för plugg. (Det finns bra hjälpmedel att köpa för pluggning.)
    4. Provmontera med plugg, för att se hur resultatet blir.
    5. Ta isär och limma innan du sätter ihop igen. Skruva.
    6. Spackla skruvhål.
    7. Slipa.
    8. Grunda och måla.

Jag rekommenderar varmt att man använder MDF. Dels för att det är tacksamt att arbeta med, dels för att det kräver mindre underarbete inför målning än andra material.

Svar på tråden Göra en egen kubhylla ??