• Dissan

Plastad frotte

Har hört många som tycker att man ska ha plastad frotte hemma när bebisen kommer. När, hur och varför använder ni det?

• Svar på tråden Plastad frotte
  • miababia

jag använder det i hans säng och i vagnen. lättare att tvätta lakan och frotten än att ta hand om madrassen om han skulle kräkas, bajsa eller kissa. sen använde jag den även när han var mindre att ligga på när han vädrade rumpan för att slippa tvätta mattan.

• Spartacus

jag använder bara det i vaggan eftersom den är lånad med madrass och tycker det är trist att lämna tillbaka med fläckar!

men egentligen så blir det ju väldigt varmt och oluftigt med plastad frotté så det är säkert rekommenderat utan... sen så tycker jag som ovan att det kan vara skönt att slänga ut nånstans så bebis kan ligga med rumpan bar emellanåt!

• Davidoff1975

var kan man få tag i plastad frotte? Våre underbart att ha i soffan när våra kaniner springer lösa hoppar up i soffan å gör sina behov

• Mirali

Jag använder det när han ligger naken och luftar på filten, ffa de första månaderna kissade han jämt så då var det perfekt att kunna slänga ner froten i tvätten istället för hela filten. Köpte ett par som var lika stora som filten och de används flitigt.
    Däremot har jag aldrig använt det i vagn eller säng då jag tycker att det blir för varmt, blöjan har aldrig läkt heller så det har aldrig behövts. :)

• Dame72

Klippte bla till en bit att ha i skötväskan när man skulle byta blöja på allmäna ställen.
    Perfekt när bebisarna låg på golvet och luftade rumpan alternativt på sommaren ute i vagnen så kunde dom få ligga nakenfis när dom sov.
    Hade också i sängen men då närmast madrassen och sen några handdukar emellan, inbillade mig att det inte blev lika varmt då...när plasten kom längre ner.
    Kolla där dom säljer tyger, då kan man köpa per meter. Annars finns det säkert i babyaffären, men mkt dyrare...

• Mirali
    Davidoff1975 skrev 2008-04-06 15:20:38 följande:
    var kan man få tag i plastad frotte? Våre underbart att ha i soffan när våra kaniner springer lösa hoppar up i soffan å gör sina behov
    De flesta affärer som säljer barngjejer brukar ha det, vi köpte hos en återförsäljare för babyproffsen. De finns lite överallt.
    http://www.babyproffsen.se/
  • Dissan
    Davidoff1975 skrev 2008-04-06 15:20:38 följande:
    Då har jag två användningsområden, har även jag en kanin som tycker om att använda soffan som toa
  • Igelkotten Sthlm

Jag ska villigt erkänna att jag inte haft sådär jättemycket plastfrotté, trots två barn på 5 och 3 år. Jag skyller det dock ganska mycket på att vi hade en riktigt gammal och sunkig säng, som det inte har spelat så stor roll om det hamnat bröstmjölk, kiss och kräks i. Dessutom blev vår äldsta dotter torr på natten från en natt till en annan, och efter det har hon inte kissat i sängen en enda gång. Hon sover oftast i sin egen säng också, så vi har liksom inte haft så stort behov av plastad frotté.

Nu har vi dock köpt ny säng, med en riktigt fin bäddmadrass som jag är jätterädd om. Dessutom är lillasyster inte torr ännu, och hon sover gärna hos oss om natten. Därför ska jag köpa rejält med plastad frotté nu på våren, både till vår säng och till lillasysters säng. Vi har liksom mera att vara rädda om nu.

• louiseL82

Ikea har en som e lite plastig som e tänkt att ha i sängen.. kostar 49 kr..
    sen finns d på ullared för 19 kr.. mjukare o litemidre modell

• Babe

Jag har haft det i sängen och i vagnen sen start, men det är först nu när hon är över 1år som de första olyckorna har hänt i sängen, aldrig i vagnen...
    Kommer inte att ha det i sängen förrän lite senare, efter 6månader (när nattpisset blir i större mängder och kan läka) nu med tvillingarna... Blir bara onödigt varmt till sommaren med plast som inte andas undertill. Men nu är det ett måste, när dottern är 1+ annars skulle det bli ohygieniskt!

Babe

• leona

Plastad frotte finns att köpa på metervara på tygaffärer, blir nog billigast så tror jag. Har använt det som underlägg på köksbordet dom perioder dom kladdar som mest, har även gjort små haklappar av det med lite kardborre som "stängning"

• jungfru76

Jag köpte sk madrass skydd i plast på IKEA för 49 kr. man får klippa till så mycket man behöver för det är en rätt stor bit man får.

• PitraPi

Tar tillfället och frågar en lite annan fråga i tråden.

Någon som vet om det finns nåt bra madrasskydd för vuxensängen, om man har kotten där ibland. Tänker även på att det skulle kännas fräschast med nåt tunnt madrasskydd som man kan ha första tiden när man blöder mycket, lite svårare att tvätta hela tjocka bäddmadrassen...

(¯`°?.¸ ღ ♥ ღ vi ska bli mamma och pappa BF 24/5 ღ ♥ ღ ¸.?°´¯)
  • Dr Myo

PitraPi: Jag tänkte lite samma, att jag kanske kommer att läcka mjölk och kanske drälla extra med blödning och avslag. Jag har investerat i en Tempursäng som jag helst inte vill kladda ner, så jag köpte frotteplast i storlek stor på Gekås i Ullared.
    Måste få slå ett extra slag för Tempur och graviditet - sängen är underbar att ligga på sidan i, för jag sjunker ner och magen får naturligt stöd. Däremot är den på tok för hård vid foglossning (tack och lov att det gick över).

• IngGa

Jag gillade inte alls den plastade frottén, dottern svettades så då det blev för varmt! Nån som har tips på nått annat som inte blir lika varmt?

• Kajak

Det finns en på IKEA.
    Den tycker jag bättre om än den som man kan köpa som metervara på tygaffären.
    Den känns hård när man ligger o man svettas av den!

Den som finns på IKEA är tunna o känns inte mycket av när man ligger på.

• eir

IngGa: På barnaffärer (Barnens Hus var jag på) har jag sett att de säljer någon annan form av skydd i tyg som inte skall släppa igenom kiss m.m. Det är dyrare än plastad frotté men det hävdas att det inte blir lika varmt.

Svar på tråden Plastad frotte