• Repris

Omöjligt göra god egen barnmat...?

Jag har försökt göra egen barnmat flera gånger, alltid med samma äckliga, stabbiga resultat!!! Igår gjorde jag kokt lax med couscous och ärtor och efter mixning smakar det så himla äckligt rent ut sagt! Smakerna försvinner liksom och det blir en fadd och sträv smak och maten blir liksom tung och trist.

När man gör potatismos ska man ju inte vispa för länge för det blir segt och tråkigt, är det samma med barnmat? Jag tror att det är mixningen som gör det tråkigt och äckligt, men man måste ju mixa ordentligt! Min son är sju månader och gillar inte bitar i maten!

Ni som gör egen god barnmat som era barn gillar - HUR GÖR NI???

• Svar på tråden Omöjligt göra god egen barnmat...?
  • Rosenöga

Har du smakat den färdiga burkmaten? Den är väl inte heller god för vuxensmak, eller barnens gröt.

Det ska ju inte vara salt men övriga kryddor kan man ha.

• MissXXX

precis som du beskriver, men jag kryddar. Inte md salt, men med vitpeppar, paprikapulver, vitlök... Då blir de mums

• Repris

Det är inte bara jag som inte gillar den. Sonen tar en tugga, skrynklar ihop hela ansiktet och skakar på huvudet. Han är ganska tydlig med att han inte gillar den alltså. Men burkmat gillar han. Jag kryddar med färska örter oftast.

• Rosenöga

Du kan laga mycket på samma gång och frysa in små klickar som du sedan lägger över i burkar. Då är det bara att ta fram en plupp morötter, en ärtor osv och sedan köttfärspluppar en el två, eller fisk osv. Komplettera med potatis som du kan mosa av den nykokta som du serverar till övriga familjen. Det är så bra när det finns något färdigt att ta till, man slipper laga mat i sista minuten till ett hungrigt barn.

Du måste inte ha mixer heller. Det går bra att pressa potatis eller mosa för hand med gaffel. Smörklick på höjer smaken. Osaltat smör då.

• Lina med Liten

Jag har aldrig lyckats mixa för länge om jag ska vara ärlig... Om du inte får till det så börja m saker som är lätta. Lite nötfärs en bit potatis o lite morötter... Koka m ngn god krydda (oregano, basilika el timjan tex). Gör du små potatisbitar behöver det inte koka mer än max 10min... Hur gammal är han?? Behöver han slätmixat? Prova att köra m lite mer vätska och kör inte för länge... Det går att göra jättegod barnmat! Ha lite tålamod så löser det sig nog för dig!! Tänk mycket örtkryddor!! Thea älskar timjan

**Älskade lilla Thea**
  • Rosenöga

Gå in på "Sök inlägg" här intill och skriv "God barnmat" så kan du nog få en massa bra tips skulle jag tro.

• creative

mixsa ihom med lagom mängd kokvatten för att få lagom konsistens.

mixsa maten direkt när maten är rykande het--det räcker att det svalnar lite för att det skall bli segt-klisterackigt.

kryddor är bra, barn gillar mat med smak.(skippa saltet)

grönsaker som typ gurka och färsk tomat mm. kan man riva med rivjärnet..alltså med den sidan som har "små öppningar".

när man börjar med bitar i maten så kan man börja försiktigt ex. mixad potatis+mixad morot+ hackad gurka+ en krämig köttfärsås. Då får man den krämiga konsistensen som finns i barnmatsburkana+ att det finns bitar i maten. börja försigtigt och allteftersom barnet lär sig att acceptera bitar så ökar man mängden.

Tänk också på hurdan tandutvecklign barnet har , har inte en enda gadd tittat upp, då kan man ligga lite lågt med bitarna, ..ju fler tänder ju lättare att tugga.

• Repris

Tack för era tips! Det är enkelt att ge upp och bara köra burkmat, men jag ska nog göra ett eller några försök till...

• Tygtiiger

Två tips:
    1: mixa aldrig allt tillsammans, utan mixa kött för sig, grönsaker för sig, potatis för sig etc.
    2: titta på innehållet i barnmatsburkarna och härma

Vi övergick snabbt till att laga vår egen mat utan salt och salta vid bordet, så kunde vi äta samma sak allihop, det var praktiskt.
    Mitt bästa recept är annars grönsakssås:

Fräs lök, squash, paprika, blomkål, morot och ev lite palsternacka. Häll på krossade tomater, krydda med svartpeppar, vitlök, oregano och paprikapulver. Koka tills allt är mjukt och mixa. Det är en bra bas - funkar till kyckling och ris, eller med stekt köttfärs som köttfärssås.

Eller:
    Koka kycklingfilé med vitlök, lagerblad, svartpepparkorn och mixa tillsammans med majs och pasta. Späd med lite grädde. Det är gott!

• Jenita659

Koka kött, ex kalv-,nöt- el fläskfärs eller kycklingfile ihop med lagerblad,örtkryddor och purjolök - mixa. Blanda med vatten el Oatly matl.grädde el margarin / olja.

Koka ex potatis ihop med morot, sötpotatis, palsternacka, äpple.

Mixa pasta ihop med ost och olivolja. Ris ihop med fryst majs.

Kombinera sen detta i burkar till goa måltider. Lägg till broccolitärningar / ärtor m.m infrysta i istärningsfack för att "liva upp".

Detta går alltid hem hos min dotter.

Svar på tråden Omöjligt göra god egen barnmat...?