• Enyana

Hur funkar det för en 4-åring att ha glasögon?

Vår dotter (4 år) skelar och har nedsatt syn och ska nu få glasögon. Min fråga är helt enkelt till er som har barn med glasögon - hur funkar det för era barn att ha dem? Har barnet haft svårt att lära sig akta dem vid lek/bus och går det bra att ha glasögonen i alla situationer (dagis, hemma, ute osv)? Hur har andra barn reagerat på barnets glasögon?

Dottern är ganska cool över detta själv, men jag vill gärna vara lite förberedd på eventuella saker som kan inträffa...

• Svar på tråden Hur funkar det för en 4-åring att ha glasögon?
  • Auris

Vår fyraåring kommer antagligen också att få glasögon. Det jag hört från andra med barn i den åldern med glasögon är att det brukar fungera bra. Glasögonen är ju inte lika känsliga nu som när jag själv var barn. Min dotter har även en dagiskompis som redan har glasögon och där verkar det också funka bra. Han leker precis som alla andra och verkar inte tänka på glasögonen.

• Enyana

Jo, jag inbillar mig att det blir en lättare "inskolning" av glasögonen när barnet är lite äldre, men å andra sidan har de ju varit vana att inte ha något främmande föremål i ansiktet under en längre tid... För att vara på den säkra sidan så tog vi två par ifall hon leker sönder det ena paret...

• Lenis80

Min stora tjej har haft glasögon sen hon var 4 år aldrig vart några problem haft dom på sig vid lek och bus jämt.. Dom vänjer sig snabbt att dom är där..sen glömmer dom bort att dom är där när dom ska sova..

På dagis var det nåt barn som påpekade att du får inte vara med för du har glasögon..Men det togs snabbt upp av personalen sen var det borta.

• emman81

min pojke som nu är 4 år fick glasögon när han var strax under 2år pga skelning och översynt.
    han tog det jättebra, var nog skönt för ögonen, dock får man räkna med att de kan gå sönder... coh att de inte alltid har dem på sig som tex ute och leker när det e fuktigt/regnar/kallt då det blir imma på glasen. och då säger de kanske inte till på en gång utan man märker att de fumlar omkring!
    sen är nog "digsiåldern" den bästa att börja med glasögon om man behöver, då har de inte kommit till mobbning än.
    Många barn var avundsjuka på min pojkes glasögon!

• Dame72

Min son fick glasögon när han var 4½. Var lite jobbigt första veckan kanske, men det är ju inte så konstigt, ögonen är ju inte vana, det blev ju jättekonstigt för honom.
    Men bara det att han vant sig vid synförändringen har det inte varit några problem.
    Nu har iof han ett sånt synfel att han ser lika bra utan glasögon...be mig inte förklara Så när han spelar fotboll, simmar, osv kan han ta av sig dom för stunden.
    Men nu när han snart är 7 så märker jag ju att han gärna sätter på sig dom igen, för viss skilland blir det ju.
    Han har även haft lapp i flera år.

• Enyana

Tack så mycket för svaren! Skönt att höra att det nog ska gå bra...!

• Aja 75

Våran pojk har haft glasögon sedan han var 3 ½ år och det har funkat bra. Han är överaktiv så hans glasögon har varit med om en hel del. Många turer till optikern med glasögonen i bitar. Tur man har garanti..Det har varit lagomt att byta glasögon när garantin har gått ut.
    Har även använt lapp. Började med 4 dagar /vecka men synen har blivit bättre så nu har vi bara 1 dag/vecka.

• reva

Min dotter har haft glasögon sedan hon var ungefär 1 1/2 år. Nu är hon snart fyra och det har gått bra hela vägen. Nu har hon dock blivit lite petig med hur de ska sitta så det är extra många turer till optikern för att korrigera dem. Men jag vet själv hur det kan vara när glasögonen känns obekväma.

Låt det vara en lång inkörsport i början där varje stund med glasögon är en vinst. De kommer automatiskt att bli längre och längre då de ju hjälper och gör att man ser bättre.

Då är det värre med lappträningen. Nu är dottern så stor att hon lätt tar bort lappen själv. Jag har tränat färdigt nu! Om det så bara är fem minuter sedan den kom på. Det är vår kamp just nu. Även om vi bara sätter plast på ena glaset på glasögonen, 2 ½-dagar i veckan.

Svar på tråden Hur funkar det för en 4-åring att ha glasögon?