• Coldstar

Jobb för kille med asperger syndrom

Jag är en kille på 21 år som har asperger syndrom och är arbetslös. På grund av min asperger har jag haft svårt att få jobb efter studenten så jag tänkte att jag prövar att skriva här om du vet något ställe eller någon person som du tror skulle kunna anställa en personer med asperger så skriv gärna och tipsa mig. jag har varit utan jobb i ett halvår nu och har inte haft några pengar alls under denna tiden har fått ta hjälp av min mamma och min tjej med pengar de är väldigt tråkigt så vill verkligen ha jobb.

är öppen för de flesta jobb utom möjligtvis äldrevården och jobb som kräver mkt teknik och detakunskap annars är jag öppen för allt. skriv väldigt gärna och tipsa mig.

• Svar på tråden Jobb för kille med asperger syndrom
  • Kakan83

Hej!

Eftersom du har diagnosen asperger så går du automatikst under LSS lagen. Då är det din kommuns skylgihet att hitta en sysselsättning till dig! Så vänd dig till kommunen och be om hjälp, som sagt, dom måste hjälpa dig.
    Har själv en bror som är 18 med autistisk diagnos samt förståndshandikapp. Han går för tillfället i skolan men slutar till sommaren och där planeras det redan och det är kommunen och hans handläggare som hjälper honom och våran mamma.
    Lycka till!

• Yggdrasil

om du inte har pengar till din mat, din hyra osv. så ta kontakt med socialtjänsten - de hjälper dig med pengar eftersom du har fått dignosen Asperger Syndrom!

Jobb: kommunen kan säkert hjälpa dig med praktikplats osv, men du kanske vill ha ett "vanligt" jobb? Du ska veta att det finns många med AS som jobbar och försörjer sig själva!

Vad är du bra på? vad har du läst på gymnasiet? Vad skulle du tycka vara roligt att göra? Vet du hur arbetsförmedlingens sida fungerar? har du kollat där?

Tillfälliga jobb som ger lite inkomst finns det ofta, även om du kanske får vänta ett tag på att det ska bli en plats ledig: tidningsutdelare (ring GP så kopplar de dig vidare), reklamutdelare (ring Svensk DIrektreklam, kolla numret på nätet).

Det är kanske inte jätteroliga jobb, men det är en början, får du startat någonstans så kommer du säkert snart hitta något bättre.

Men som sagt: du ska inte behöva låna pengar av mamma och flickvän, kommunen SKA ge dig ekonomisk hjälp.

Skriv gärna igen!

• Coldstar

heej tack för svaret. jag har kolla upp eventuell hjälp från socialen och här är de tydligen så att eftersom jag har en tjej som har fast jobb och stadig inkomst så får jag ingen hjälp från socialen kollade upp något som hette försörjningstöd på socialens hemsida och de va jag inte berättigad till som jag förstod de. Har sagt till på arbetsförmedlingen att jag har asperger så har blivit inskriven under LSS och blivit lovad hjälp med jobb eller praktik men de har nu gått över 5 veckor utan att någonting hänt. fast jag skrivit och tjatat allt dom säger är att de är på gång sedan går en vecka till och inget händer.

På gymnasiet gick jag ett spciall program för personer med asperger syndrom men fick endå ritkigt gymnasiebetyg så de va ingen särskola. Jag har inga stora krav när de gäller jobb kan tänka mig de mesta att jobba med faktiskt utom saker som kräver för mkt teknik typ hehe.

om du vet mer exat vad för hjälp jag kan få genom kommunen eller socialen så vore för om jag inte vet riktigt vad de är jag ska söka eller ansöka om så blir de svårt för mig att förstå hur jag ska gå till väga. tack igen för svaret på tråden (:

• Yggdrasil

en av dina möjligheter är aktivitetsersättning - det är det som kallades förtidspension förut. Men det tycker inte jag är en bra idé - det är en försörjning, men samtidigt innebär det att du inte FÅR jobba och tjäna egna pengar. Det är alltså en lätt lösning ,men inte en särskilt bra lösning.

Kommunen kan i annat fall hjälpa dig med en kontaktperson som hjälper dig med att söka jobb, hitta telefonnumer, kontakta folk, skriva ansökningar osv. - llt sådant som kan vara lite krångligt.

Jag undrar om du inte fått någon hjälp från skolan du gick på? Även om du gått ur gymnasiet så kan du ju ändå gå dit, prata med någon lärare du litar på och tycker är bra, så kan han/hon säkert hjälpa dig en bit på vägen!

Säkert finns det på skolan information om regler och lagar runt det här med LSS, försörjningsstöd osv.

Så mitt råd är att hitta någon som kan hjälpa dig rätt - det är steg 1!

• Manchester

Har du några egna kontakter hos någon arbetsgivare? Jag gissar att många arbetsgivare som inte känner dig blir lite rädda när de ser att du har en diagnos, just ordet syndrom låter som mer än vad det är. Då är det bra om någon du känner, en kompis eller släkting, kan intyga att du faktiskt inte är så "konstig". Jag hade en elev med asperger för några år sedan och han jobbar nu på den lokala systembutiken. Det jobbet fick han genom en kontakt och det funkar hur bra som helst. Han har jobbat där i flera år helt utan problem. Hans kunder märker nog inte att det är något särskilt med honom och jag kan inte tänka mig att butiksföreståndaren någonsin ångrat att just den här killen fick anställning.

Jag tycker också att du kan kräva lite mer av arbetsförmedlingen. Det är väl just för sådana som dig, som har lite svårare att få jobb, som de finns till?

• Zhna

Jag rekommenderar förtidspension! Varför ska andra göra sig lustiga på din bekostnad? Åh, vad jag hatar den fysiska världen så med dess knäppa inneboenden.

Och Aspergers kan väl inte jobba! Sociala kontakter är minst sagt svåra om man tar illa vid förändringar angående egna rutiner. Lägg därtill att man som Aspergers är väldigt fast vid sin ideologi och oförmåga till kompromisser är väldigt uttalad. Hur i all världen har du hittat en flickvän! Grattis! Vad var det som hände? Hur lyckades du? Jag har nämligen inte gjort det.

Kan jag ha en odiagnosticerad Aspergers också?

• Manchester
    Zhna skrev 2008-04-09 21:26:18 följande:
    Jag rekommenderar förtidspension! Varför ska andra göra sig lustiga på din bekostnad? Åh, vad jag hatar den fysiska världen så med dess knäppa inneboenden.Och Aspergers kan väl inte jobba! Sociala kontakter är minst sagt svåra om man tar illa vid förändringar angående egna rutiner. Lägg därtill att man som Aspergers är väldigt fast vid sin ideologi och oförmåga till kompromisser är väldigt uttalad. Hur i all världen har du hittat en flickvän! Grattis! Vad var det som hände? Hur lyckades du? Jag har nämligen inte gjort det.Kan jag ha en odiagnosticerad Aspergers också?
    Vem har gjort sig lustig på Coldstars bekostnad? Vi som föreslår olika sätt att skaffa jobb gör det INTE för att få oss ett gott skratt. Jag har träffat ett antal personer med aspergers och jag ör övertygad om att de flesta av dessa - men kanske inte alla - kan försörja sig på ett riktigt jobb i framtiden (de flesta jag träffat har fortfarande varit i tonåren). Det finns många jobb som är precis så inrutade som personer med asperger ofta trivs med. En del med asperger klarar sociala kontakter rätt bra, för andra finns det jobb som inte innebär så mycket kontakt med andra människor.
  • mirakelasta

Zhna vad är det för skitsnack om Aspbergers. Självklart kan man jobba, ha flickvän och leva som alla andra.

Min som som är 18 har det och han går på vanligt gymnasium, har höga betyg, flickvän och vänner. Skillnaden mellan honom och mina andra söner är att han inte tycker det är lika roligt att "kallprata" och hänga på stan och inte göra ngt alls.

Coldstar jag tycker du ska prova butiksjobb, vissa tjänster tex på leksaksaffärer innebär att man plockar fram varor odyl. Trädgård/trädgårdsbutik.

• Anke

jag tror inte vi behöver ta Zhna på så stort allvar. ignorera, Zhna tycker jag verkar ha lite smått sociala problem själv.

* If you think nobody cares about you, try missing a couple of payments *
  • Coldstar

tack så jättemkt för alla svar jag fått här. är väldigt tacksam för alla som ger tips (:
    eftersom jag gått med bara aspergare hela gymnasiet så har jag lärt mig och märkt att personer med asperger är frukansvärt olika trots att dom har samma diagnos kan man vara helt olik en annan person med asperger. vissa med asperger vill inte prata alls andra kan inte sluta prata. vissa har lätt för att anspassa sig och för förändrningar vissa tål inte förändringar. olikheten blannd aspergare är lika stor som olikheten blannd vanliga personer. Jag själv har välidgt lite av asperger men svårighet är just att ta kontat men om jag väl får kontakt så har jag inga problem att vara social och att veta hur man ska bete sig. är bara att ta kontakt som är svårt för mig så jag tror ju att jag skulle klara ett vanlig jobb lika bra som någon annan bara jag fick någon hjälp att ta kontakt. tack igen för alla svar här (: /coldstar.

Svar på tråden Jobb för kille med asperger syndrom