• Anonym (hjälp!)

Vad gör man när ens liv känns helt meningslöst?

Vet inte om den här tråden passar under depression, men hittade inget annat ställe där den passar bättre.

Jag kan inte se någon som helst mening med mitt liv. Inte så att jag vill ta livet av mig, utan jag känner mig mest bara onödig. Jag har flyttat flera gånger med min sambo som fått jobb på nya orter i omgångar. Detta har gjort att jag tappat de kompisar jag haft, jag har telefonkontakt med några av dem max någon gång i månaden nu.

Jag jobbar, kommer hem och sitter framför tv:n eller datorn tills jag går och lägger mig. Jag tränar 3-4 gånger i veckan, det är allt som bryter av. Sambon jobbar oftast kväll och helg så vi ses inte särskilt ofta. När vi väl ses sitter vi framför tv:n, går på bio någon gång ibland, går ut och fikar några gånger per år, går ut och äter ca en gång varannan månad. Det är allt.

Det känns så meningslöst! Jag fyller ingen funktion, ingen föruom min släkt och sambo skulle sakna mig om jag dör. Jag lämnar inga avtryck och gör igenting av betydelse.
    Kanske skulle jag kunna hitta nya kompisar, jag har försökt men inte lyckats riktigt på nya orten. Men ändå, jag vet inte om en kompis eller två skulle fylla mitt liv med någon vidare mening.

Någon som känner/har känt likadant, eller kanske någon som har någon idé om hur man får sitt liv att kännas värt något?

• Svar på tråden Vad gör man när ens liv känns helt meningslöst?
  • Anonym (xxx)

Har känt som du. Och det jag säger nu kan du kanske tycka låter lite flummigt men är det inte värt en liten stund av din tid?
    Kolla denhär filmen. Eller kolla fem minuter av den. Eller försök bara att vända tankarna från
    "Jag vill inte må såhär dåligt"
    "Jag vill inte ha ett såhär trist förhållande"
    "Jag fyller ingen funktion"
    "Ingen skulle sakna mig om jag dör"
    till:
    "Jag mår bra, jag vill må bra"
    "Jag vill att vårt förhållande ska bli starkt och fint, vårt förhållande kommer att bli starkt.."
    "Jag är en väldigt viktig och fin person, jag vill leva för alla de som älskar mig"

länken..
    video.google.com/videosearch

• Anonym (resa sig!)

Jobbar du något? Finns det någon utbildning eller kurs du kan ta och på så sätt få en meningsfull syssla samt knyta nya kontakter? Jag tror man måste bestämma sig för att bli delaktig i ens egna liv, att ta kommandot. Det är så lätt att hamna i offerrollen. Du har ju massa att ge, det gäller bara att formulera en väg, ett sätt att komma ut och känna att man lever och har en plats i samhället och inte utanför...

• Anonym (E)

TS, jag känner verkligen igen mig i det du skriver!

Jag och min sambo bor ifs på samma ställe som vi gjort i flera år, men rytmen jobba-äta-sova stämmer väl in på mig. Det värsta är kanske att jag har ingen vidare lust att göra någonting annat heller.

MEN, när jag väl gör någonting lever jag upp tillfälligt. Jag tror att man måste tvinga sig själv att hitta på saker ibland, ge energi för att få energi tillbaka. Din man kanske kan hjälpa dig? Han kanske också vill göra mer saker ihop med dig?

Önskar dig all lycka!

• Anonym (hjälp!)

(xxx): Jag har tittat på filmen nu, och visst ligger det något i det. Helt klart en film att se vidare... Tack för tipset!

(resa sig!) Jag har ett jobb jag trivs jättemycket med, "problemet" är att jag oftast efter arbetsdagen känner mig trött och sliten. Jag har känt att jag inte orkar enagegera mig i något annat, men det är kanske det jag borde göra.... Jag vet bara inte vad. Det finns ingenting jag brinner för eller känner för att engagera mig i... Men det kanske hänger ihop med vad Anonym (E) skrev, att man kanske måste göra saker för at få viljan och energin att göra saker.

Har försökt ta upp det med min sambo, men han säger bara åt mig att sluta hänga läpp. Jomenvisst, jag vet bara inte hur!

Tack för att ni tog er tid at svara i alla fall

• Anonym (a)

Jag känner likadant. Har inget särskilt roligt att se fram emot. Tänker mer på alla dåliga saker som kan och kommer att hända. Saknar vänner att träffa ofta, saknar roliga saker att göra. Ibland har jag tänkt på att man kanske mår bättre av att tex bli delaktig i någon ideel organisation, försöka skaffa ett jobb som är ens intresse eller nåt. Men jag vet inte.

• allakantralla

Menar du att du skulle vilja känna dig meningsfull för någon annan? I såna fall kan du ställa upp som volontär, eller jobba ideellt för någon förening. Ibland kan det hjälpa en att själv känna sig meningsfull, för sig själv. Man behöver hitta sätt att gilla sig.

Kan du komma ihåg om det funnits en tid då du gillat dig själv extra mycket, och kan du minnas omständigheterna kring den personen?

• Anonym (linslus)

Försök att dra ner lite på arbetstiden och var tillsammans med din kille. Ni går om varandra. Tror det är viktigt att ni hittar på saker tillsammans och inte sitter framför tv:n eller att du tar en distanskurs eller något annat som ger dig en push framåt.

• Anonym
    Anonym (hjälp!) skrev 2008-04-06 21:58:57 följande:
    Vet inte om den här tråden passar under depression, men hittade inget annat ställe där den passar bättre. Jag kan inte se någon som helst mening med mitt liv. Inte så att jag vill ta livet av mig, utan jag känner mig mest bara onödig. Jag har flyttat flera gånger med min sambo som fått jobb på nya orter i omgångar. Detta har gjort att jag tappat de kompisar jag haft, jag har telefonkontakt med några av dem max någon gång i månaden nu. Jag jobbar, kommer hem och sitter framför tv:n eller datorn tills jag går och lägger mig. Jag tränar 3-4 gånger i veckan, det är allt som bryter av. Sambon jobbar oftast kväll och helg så vi ses inte särskilt ofta. När vi väl ses sitter vi framför tv:n, går på bio någon gång ibland, går ut och fikar några gånger per år, går ut och äter ca en gång varannan månad. Det är allt. Det känns så meningslöst! Jag fyller ingen funktion, ingen föruom min släkt och sambo skulle sakna mig om jag dör. Jag lämnar inga avtryck och gör igenting av betydelse.Kanske skulle jag kunna hitta nya kompisar, jag har försökt men inte lyckats riktigt på nya orten. Men ändå, jag vet inte om en kompis eller två skulle fylla mitt liv med någon vidare mening.Någon som känner/har känt likadant, eller kanske någon som har någon idé om hur man får sitt liv att kännas värt något?
    Tänk på att;  det är ingen annan som kommer att ändra ditt liv, det är ditt liv, som bara du kan ändra. Alla har vi ansvar över våra egna liv. Det går att vända, tala med ditt inre, och fråga dig själv, om du vill leva det liv du lever. Om jag som utomstående läser vad du skriver, trivs du inte. Då måste du göra något åt ditt liv, tänk på att ett liv går så fort, då vill man använda det väl, inte leva genom någon annan, för den andra lever ju sitt liv. När du börjat leva ditt liv, som du vill, kommer du att bli glad och lycklig. Du kommer få en annan utstrålning, så att människorna runt omkring dig, vågar börja närma sig dig. Du kommer känna att du är värdig vänner.     Jag önskar dig verkligen lycka till.

Låt denna dag bli den första dagen på ditt nya liv. 
  • Eisa

Gör en cool helomvändning i livet, nåt galet. Man lever bara ca 80 år, sluta var trygg, åk till Afrika och rädda barn eller nåt, börja en konstutbildning, följ dina drömmar helt enkelt.

• Nately25

det är bara en själv som kan ändra sig själv, du styr och lever ditt liv, det är du som är häskaren och bestämmaren, du gör dina val, gör nu ditt val och ta reda på, är det så här jag vill leva mitt liv, vill du inte lämna din sambo så får ni ändra tillsammans, inget är omöjligt, ta tag i ditt liv, hinder är bara något man ska ta sig över.... lycka till...

Svar på tråden Vad gör man när ens liv känns helt meningslöst?