• Baby Animal

Skattar man på valppengarna?

Hur är det egentligen, skattar man på dom pengar som man får in för valparna när man tar en kull som sedan säljs? (renrasiga och registrerade)

Hur kan man i annat fall säga att man går - eller +-0 på en renrasig kull där alla valpar säljs för 10-12.000kr? Låt säga att det blir 10st valpar.. 10x10.000= 100.000kr... :-/ Låter ju väldigt konstigt om det kostar så mycket i mat/vet/avmaskning/reg/parningsavgift osv..?

Bara nyfiken

• Svar på tråden Skattar man på valppengarna?
  • Loppan75

Har för mig att hunduppfödning räknas som "hobbyverksamhet" och är därför skattefri. Finns säkert på Skatteverkets hemsida.

• Freiya

är man inte en registrerad kennel så gör man väl inte det antar jag.
    man får ju tjäna upp till 60000 oskattat per år, om man säljer saker och sådär. borde ju ingå där isf, annars skattar du ju för det som övergår de 60000.

Nu flyger vi, sa räven. Kastade grisen i tryckkokarn.
  • Baby Animal

Okej, då vet jag Har hört att det är skattefritt nämligen men lät nästan lite "för bra för att vara sant", haha

• Maglan

Jag har för mig att du får ta tre "skattefria" kullar eller nåt sånt... är inte säker..

• skåne tjej

om man får ett överskott på sin hobbyverksamhet (t.ex hunduppfödning) så skall man betala skatt.
    Hobby är något man gör på fritiden och inte kan räknas som ens huvudsakliga försörjning.

First God created man, then he had a better idea...
  • ModestyB
    Svar på #2
    60000 innebär ju då att tiken skulle få färre än 5 valpar...
    Man skattar på inkomster man får från uppfödning. På skatteverkets hemsida finns den info man behöver.

Att uppfödare säger sig gå +-0 är för att dom självklart räknar in valpkullsförsäkring, besiktning, vaccinationer och extrakostnad för foder under dräktighet/digivning. Dessutom så räknar uppfödare in de kostnader de haft för att meritera hundar och parning och slår sedan ut det på sina valpköpare.
  • skåne tjej
    skåne tjej skrev 2008-04-06 22:17:02 följande:
    om man får ett överskott på sin hobbyverksamhet (t.ex hunduppfödning) så skall man betala skatt.Hobby är något man gör på fritiden och inte kan räknas som ens huvudsakliga försörjning.
    Gränsen tror jag ligger på 30 tkr per år.
  • skåne tjej
    Freiya skrev 2008-04-06 22:13:02 följande:
    är man inte en registrerad kennel så gör man väl inte det antar jag.man får ju tjäna upp till 60000 oskattat per år, om man säljer saker och sådär. borde ju ingå där isf, annars skattar du ju för det som övergår de 60000.
    det är inte samma sak som att sälja saker.
  • VulgusProfanum
    skåne tjej skrev 2008-04-06 22:20:33 följande:
    Gränsen tror jag ligger på 30 tkr per år.
    Japp gränsen ligger där. Och det är viktigt att spara kvitton utifall att de vill göra en koll.
    Beauty fades Dumb is forever!
  • Freiya
    skåne tjej skrev 2008-04-06 22:21:26 följande:
    det är inte samma sak som att sälja saker.
    oki.
    Nu flyger vi, sa räven. Kastade grisen i tryckkokarn.
Svar på tråden Skattar man på valppengarna?