• smurfan5

Mår barn dåligt av att byta dagis?

Vi har två barn på 2 och fyra år som måste byta dagis om vi bestämmer oss för att flytta ut på landet. Vår äldsta har redan bytt en gång och måste nu byta en gång till.

Mår barnen dåligt av det? Jag mår fruktansvärt dåligt av det, att de måste flytta ifrån kompisarna från dagiset och komma till ett helt nytt ställe....

• Svar på tråden Mår barn dåligt av att byta dagis?
  • malinkat

Vi ska också flytta snart, men jag tror att jag har mer ångest än sonen. Han är också 2 och trivs som fisken i vattnet på sitt dagis, vi älskar också dagiset; bra personal, bra gård och det är nära. Min rädsla är ju att han inte ska visa samma glädje av att gå till nästa dagis (som vi ännu inte vet vilket det blir....) Men jag tror att han kommer att anpassa sig snabbt. Din äldsta kanske behöver lite mer tid - detär väl svårare ju äldre man blir. Har några kompisar med barn i samma ålder som gjorde så, flyttade till landet. Och det tog ett tag innan den äldsta hittade sina kompisar osv - men han blev väl omhändertagen. Och som förälder får man väl en period vara extra "omhändertagande" samtidigt som man försiktigt försöker pusha barnen till att våga umgås med andra barn.

Men det är inte lätt!

• SaramedM

Beror nog oerhört mycket på hur barnen är.

En sorg blir det ju i vilket fall, de har knutit an till personalen och barnen.
    Men det går ju att hantera

Om man som jag har ett väldigt känsligt barn så kanske man noga får väga fördelar mot nackdelar.
    Jag kan inte tänka mig att låta henne byta utan vi har sagt vi väntar tills hon börjar skolan med att ev flytta en bit.

• Laddad

Tror inte det, i alla fall inte om barnet är så pass ugnt att det inte hunnit skaffa sig "bästisar" än. Men det är klart att under en omställningsperiod kan det kanske vara lite jobbigt.

• Sunset 79

Hej! Jag jobbar på dagis och jag tror faktiskt inte du ska vara orolig.Dina barn är inte så gamla och barn hittar lätt nya kompisar ska du se.Isåfall skulle det vara din 4 åring då,eftersom hon är äldre.Men det ska säkert inte vara några problem tror jag.Om din äldsta inte kommer in i barngruppen så kan de vuxna hjälpa till så att barnen kommer in liksom.Det brukar fungera bra.Lycka till!

• smurfan5

ja usch vilken ångest man har. Men båda våra barn är väldigt anpassningsbara har jag fått för mig. Och sen har de ju varann, och det tror jag hjälper rätt så mycket.

Vi har hela tiden sagt att vi måste flytta om vi ska det, innan de börjar skolan.För att de ska få lära känna kompisarna redan på dagis som de ev ska gå i samma klass som.

SaramedM; Men då ska inte ni flytta så långt, ytan det blir samma skola oavsett vart ni bor eller?

• SaramedM
    smurfan5 skrev 2008-04-07 08:31:28 följande:
    ja usch vilken ångest man har. Men båda våra barn är väldigt anpassningsbara har jag fått för mig. Och sen har de ju varann, och det tror jag hjälper rätt så mycket.Vi har hela tiden sagt att vi måste flytta om vi ska det, innan de börjar skolan.För att de ska få lära känna kompisarna redan på dagis som de ev ska gå i samma klass som.SaramedM; Men då ska inte ni flytta så långt, ytan det blir samma skola oavsett vart ni bor eller?
    det vet jag faktiskt inte

Vi tänkte oss mer tajma in en flytt under sommaren, när hon ändå ska sluta
    Det blir förmodligen inom samma kommun och i vart fall inom samma län
  • Busbellan

Tror inte det blir några problem alls. Visst är det en omställning i början, men barn fixar det. Tror det är mer vi föräldrar som har svårt att anpassa oss

Mamma till Nora, August och Ella
  • Marco och Mathias mamma

Vår 4,5-åring bytte dagis nu vid årsskiftet när vi flyttade och det har gått jättebra. Barn i den åldern har fortfarande väldigt lätt att anpassa sig och hitta nya kompisar. Låt gärna barnen hälsa på i det nya dagiset några gånger om ni har möjlighet så är inte allt så jättenytt när det är dags att börja "på riktigt".

• smurfan5

Jo jag tror ju oxå att det kommer gå bra, men ni vet hur det är man oroar sig säkert i onödan :)

känns ju extra känsligt eftersom vår äldsta redan har bytt en gång...

• Nummer2

Känner samma sak som du. Vi ska flytta 40 mil. Hur bra dagis killarna än har (2 och 4 år) så kan de inte gå kvar. Äldste sonen är inte glad över det hela utan tycker det är jätte jobbigt
    Nu är det dock som det är och jag tror /hoppas att det blir bra bara vi kommer i väg (flyttar till sommaren) man vill ju inte göra något som sina barn mår dåligt av.....

• Trullsan80

Vi har oxå funderingar på att flytta, flytten och för våran del känns det inga problem utan det är ångesten över att behöva byta dagis för våran son snart 3 åring.. Vi har även en som snart är 6 månader så jag har sagt att blir det flytt så helst innan hon hinner börja...

Tror ni att det kan bli bättre att skola in bägge samtidigt på nya dagiset eller ska man ta en i taget??
    Funderar även på om det kanske kan vara bra att låta sonen vara hemma ett på det nya stället innan man börjar dagiset för att han ska få vänja sig vid ett nytt hus eller ska man köra på med dagis och allt på en gång...

Värsta ångesten för detta med dagisbyte ser att jag inte är ensam om det.

Svar på tråden Mår barn dåligt av att byta dagis?