Får man köra till bilverkstad?
Får man köra till bilverkstad om bilen är obesiktigad?
Har för mig att man måste bogsera eller kanske ha bilen på trailer... ?
Vad kostar det i böter om man kör en obesiktigad bil?
Får man köra till bilverkstad om bilen är obesiktigad?
Har för mig att man måste bogsera eller kanske ha bilen på trailer... ?
Vad kostar det i böter om man kör en obesiktigad bil?
Klippt från polisens sida:
Får jag köra en bil som har körförbud?
Att en bil har körförbud kan i huvudsak bero på två saker:
En bil med körförbud enligt punkt 1. ovan får köras kortas lämpliga väg till en reparationsverkstad för reparation och kortast lämpliga väg till Bilprovningen för besiktning.
En bil med körförbud enligt punkt 2. ovan måste bärgas från uppställningsplatsen för tranport till den plats den där den ska repareras. Därefter får bilen endast köras kortast lämpliga väg till Bilprovningen för besiktning.
ring och kolla med polisen, men jag tror att man får köra bilen till bilverkstaden, men det beror väl på om den har körförbud eller inte. Vid körförbud måste du nog bogsera.
obesiktigad= körförbud.
Var min inklippta text otydlig på NÅGOT sätt?
körförbud pga för att man besiktigat för sent = ja du för köra till verkstad och sedan svensk bilprovning
körförbud pga att besiktningsprotokollet visar stora brister = bärgas till verkstad och sedan köras till svensk bilprovning
man får köra bilen till verkstad, så länge den är typregistrerad.
Om bilen är i sånt risigt skick (typ motorn håller på att lossna eller du inte har några bromsar) att den är en fara för andra trafikanter om den körs så måste den bogseras. Om den bara är obesiktigad men inte har några större fel och därför har fått körförbud så får man köra den till verkstan eller besiktningen.