• Kotten81

Bygglov - ritningar??

Skall söka bygglov för en utbyggnation, och blev lite förvirrad när jag ringde och hörde vad man skulle skicka in för papper... De skulle ha skalenliga ritningar osv. Ni som sökt bygglov, hur gjorde ni?? Måste man anlita en arkitekt för ritningarna eller duger det att göra själv? Ngn som förstår vad jag svamlar om...??

• Svar på tråden Bygglov - ritningar??
  • annasj69

Vi ska också bygga till. Vi kommer anlita en arkitekt som ritar bygglovsritningarna. De kan ju också hjälpa till att formulera ansökan korrekt. De vet ju varit med förr så att säga annars krävs och man slipper göra något misstag. Dessutom tycker vi att de kan hjälpa och se lösningar i planlösningen som vi själva inte kommit på.

• Glenda Glad

Det kan duga att göra dem själva, vet inte hur duktiga ni är eller hur komplicerad utbyggnaden är. Det duger inte att lämna in en skiss på rutat papper. Kommunen brukar ha som krav att ritningarna skall vara yrkesmässiga.

jag tycker att asj har ett bra resonemang här. Det lönar sig ofta att ta proffshjälp. I byggsammanhang är det inte den största kostnaden ändå.

Lycka till!

• Kotten81

asj: Får jag fråga vad det kostade att anlita en arkitekt?? TACk för svar bägge två förresten!!

• Eofrysina

Nejdå du kan rita själv. Däremot är det ett krav att ritningen ska vara tydlig. Min erfarenhet är att det är mycket lättare att få igenom bygglovet om man har anlitat en arkitekt. Var noga med att byggnationen stämmer helt med områdesbestämmelser eller detaljplan innan ni anlitar arkitekten, för annars har man ju slängt pengarna i sjön.

• presens konjunktiv

Vi gjorde våra själva. Det är egentligen inte särskilt svårt, men svärfar är byggingenjör i botten, och tittade på dem, annars hade vi nog inte vågat. Huvudsaken är att de är korrekta och skalenliga, och att allt är med som ska vara med.

A conclusion is simply the place where you got tired of thinking.
  • Gorban

Det går att rita själv om man har kunkaperna. Det som behövs är plan- och sektionsritning samt situationsplan.

• biaw

hej.. det brukar gå utmärkt att göra ritningarna själv.. och vi har fått igenom alla våra hemmagjord bygglovsansökningar!
    (vi är inte erkitekter och inte släkt m byggingenjörer..)

första gången vi skulle bygga om,(dvs var nya på området,så att säga) så gjorde vi en ritning, åkte in med den till kommunhuset- träffade en kommungubbe i 1 minut som gjorde en snabb bedömmning av ritningen och kom m lite råd o tips.. därefter åkte vi hem la ritningen i ett kuvert och skickade iväg..

• biaw

hmm... ett tips till... kommunen har ju (kanske) ritningar av ert hus. be om kopior och arbeta ut efter dem...

• huggan

vi har ett gammalt hus o saknade ritningar vi anlitade arkitekt(billig enligt honom själv) han gjorde nya ritningar plus tillbyggnadsritning.. kostade 27000 kr..... mycket pengar.........

• Eofrysina

Om man gör grundarbetet på ritningarna och låter arkitekten renrita så sparar man pengar.

• annasj69
    Kotten81 skrev 2008-04-07 13:12:40 följande:
    asj: Får jag fråga vad det kostade att anlita en arkitekt?? TACk för svar bägge två förresten!!
    Vi har ännu inte anlitat någon arkitekt, vi har haft inledande kontakt med några och kostnaden för bygglovsritningar bör vara kring 25-30.000kr. Sedan behövs ju konstrukationsritningar om man ska begära anbud från byggfirmor/hantverkare.
Svar på tråden Bygglov - ritningar??