Hej Okara!
Vill börja med att beklaga att era IVF-försök inte lyckats:(
Kände bara att jag ville svara på ditt inlägg, även om jag kanske inte riktigt är rätt person. Jag har aldrig haft någon annan möjlighet att få bärn än via ÄD eller adoption, p g a en medfödd kromosomavvikelse (Turners sndrom).
ÄD känns som en fantastisk möjlighet att trots allt få vara med barnet ändå från början. Jag kommer alltid att vara djupt tacksam över den kvinna som donerat ägg till oss. Vi har gjort två försök med ÄD (varav ett FET), som tyvärr inte lyckats, men vi hoppas på ett nytt försök till hösten. Jag har svårt att tänka mig att avsaknad av genetiskt band skulle påverka relationen till barnet, speciellt när man ändå får bära, föda och kanske t o m amma det. Visst kanske jag kan känna ett styng i hjärtat när man hör folk som måste diskutera om vem av föräldrarna ett litet barn är likt, men man blir väl extra känslig...
Adoption är också tänkbart för oss, om ÄD inte skulle lyckas, men jag tror faktiskt att den tidiga separationen och tidiga upplevelser som ett adoptivbarn har med sig i bagaget kan göra det föräldraskapet tuffare än att ha fått barn via ÄD. Men jag tror att öppenhet inför barnet är mycket viktigt i båda fallen.
Om ni nu tvingas inse att vanlig IVF inte fungerar för er och att er chans är ÄD, så får du ge dig tid att sörja att dina egna ägg inte fungerar. För det måste man få lov!! Sedan tror jag att du, även om du har svårt att tro det idag, kommer att kunna se äd som en fantastisk möjliget att trots allt få bli mamma.
Kram
Lillefot
PS Jag svara gärna på frågor om äd om du vill. DS