• skumbanan

*Jag är så jäkla sugen på blomkålsgratäng

Jag är så jäkla sugen på blomkålsgratäng med antingen skinka eller kassler. Jag har för mig att det brukar vara lite potatis i också och sedan ska man väl göra nån form av stuvning eller redning och gratinera i ugnen en stund. Är det någon som har ett smarrigt recept på detta, tänkte göra det omorgon nämligen.................... TACK FÖR HJÄLPEN

• Svar på tråden *Jag är så jäkla sugen på blomkålsgratäng
  • skumbanan

Hallå, ingen som vet eller..................

• kazzer

Säkert inte vad du söker men jag brukar koka blomkål i buketter några minuter, lägger i ugnsfast form och häller över bechamelsås och över det riven lagrad ost. Sedan steker jag bacon och äter till. Jättegott!

• kazzer

In i ugnen också förstås tills osten blir gulbrun i 225 grader ca.

• Tineling

Hittade olika recept på blomkålsgratänger någonstans på Internet och sparat det i mitt receptbank.

Blomkåls gratäng

1 st blomkål
    4 msk smör
    3 dl mjölk
    2 msk ströbröd
    2 mskgruyère
    2 msk parmesanost
    1 st gul lök(ar)
    125 g champinjoner
    2 msk vetemjöl
    3 dl grönsaksbuljong
    salt , svartpeppar, grovmalen

Typ: Huvudrätt

Tillagningstid: 21-50 min

Egenskap: Billigt, Lättlagat, Vegetarisk

Huvudingrediens: Grönsaker

Tillagning:

Koka blomkålen och spara en del av kokvattnet som buljong till gratängsåsen.

Gör såsen:
    Smält 2 msk smör och låt löken sakta fräsa i det tills den börjar mjukna. Tillsätt champinjonerna och låt puttra sakta i 5 minuter. Pudra över mjölet och späd gradvis med buljongen och sedan mjölken. Låt såsen sjuda i ca 20 minuter tills den har kokat ihop till en tredjedel. Krydda med salt och peppar. Lyft undan kastrullen och rör i riven ost och muskot.

Medan såsen sjuder ihop delar man blomkålshuvudet i bitar och steker dem lätt i 60 g smör. Vänd dem så att de blir jämnt täckta men inte bruna. Tillsätt några matskedar av såsen.

Häll ett lager sås i en gratängform, lägg i blomkålsbitarna och häll över resten av såsen.

Strö ströbrödet och osten som ett översta lager. Häll det smälta smöret så jämnt som möjligt över ströbrödet och osten. Grädda i 200° tills ytan är gyllenbrun.

För bantaren: Minska smörmängden i gratängen till en tredjedel.

Barnvänligt: Gruyère och parmesan kan bytas ut mot vanlig hushållsost.

Om du vill ha skinka kan du Koka blomkålen, lägg i en form.

Gör en skinksås o häll över blomkålen.

In i ugnen tills det fått färg

------------------------------------------------------------------------------------

Broccoligratäng med skinka och lök

Broccoli ca ett halvt kilo (täcka formen rejält)
    Skinka efter smak
    Lök oxå efter smak
    5 dl grönsaksbuljong, av tärning

Gratängsås
    2 msk smör, eller
    margarin
    3 msk vetemjöl
    3 dl grönsaksbuljong, av de 5 dl
    1 dl mjölk, 3%
    1 dl ost, riven
    1 ägg
    1/2 dl grädde, eller mjölk 3%
    salt och peppar

Gratinering
    1 dl ost, riven (ta efter hur mycket du vill)

ugnstemperatur 225º

Tillagning
    Dela buketterna (eller använd frysta bitar, behöver då ej kokas i buljong utan lägg direkt i formen). Koka upp buljongen och koka broccolin. Låt dem rinna av, spara buljongen, och lägg broccolin i en lätt smord ugnsform.

Smält fettet i en kastrull och rör ner mjölet. Späd med buljong och mjölk. Koka upp under omrörning och koka 3-4 minuter. Rör ner osten. Blanda ett söndervispat ägg med grädde eller mjölk och rör ner det i såsen. Smaka eventuellt av med salt och peppar. Häll såsen över broccolin och strö över riven ost.

Gratinera fortfarande varm rätt i övre delen av ugnen i 250º tills ytan fått fin färg, ca 10 minuter.

Smaklig spis.

Du kan nog "avsmalna" den lite efter tycke och smak.

-----------------------------------------------------------------------------

Blomkålsgratäng med svampsås

Koka blomkål i saltad vatten kort stund...
    Lägg kålen i formen...
    Gör skinksås eller svampsås...
    Häll såsen över blomkål..
    Strö över med lite ströbröd eller riven ost..
    Grädda i 225 gr i ugnen i ca 10 min...
    Lycka till...

Svampsås...

Smält lite margarin i kastrull..
    Vispa ner ca 2 msk vetemjöl...
    Häll svampspad o rör...
    Tillsätt lite mjölk eller matlagningsgrädde tills sås bli lagom tjock inte för tunt...
    Lägg i svamp och persilja eller nån örter som du tycker om...
    Häll sås över blomkål eller andra grönsaker...
    Lycka till..

• Tineling

Har själv inte smakat de recepten men hör gärna av er om ni har provat och vad ni tyckte om det.

Svar på tråden *Jag är så jäkla sugen på blomkålsgratäng