• Lillan82

Moderskapsintyg & försäkringskassan

Jag sitter här och försöker lista ut hur det fungerar med föräldrarpenning under graviditetens slut och var och hur man anmäler... låter ju enkelt på försäkringskassans sida.

Är det någon som bara skickat in moderskapsintyget och sedan fått information och blankett hem i lådan?

Hur lång tid tog det isf?

så står det på deras sida att om man skickar in moderskapsintyget så kommer info och blankett hem. men ja har gjort det för 3 veckor sen och har inget hört än...

Hoppas någon kan hjälpa mig.

v.25 idag!
  • Svar på tråden Moderskapsintyg & försäkringskassan
  • Hugo Boss

jag skickade in intyget...och fick hem papper om fp..där var min årinkomst redan uträknad (självklart fel, eftersom att den var från 2006, och jag har höjt den nu)
    jag fick hem pappren inom en vecka..

Men om du inte har fått papprens, så tycker jag att du ska ringa dit..alt. logga in med e-legg på deras sida, så ser du alla uppgifter där..

BF 080519
  • Joje

Förra gången skickade jag in moderskapsintyget och fick hem info och blanketter ganska fort, 1-2 veckor.

Tycker att du ska ringa eller maila Försäkringskassan, dem är ju duktiga på att slarva bort papper också.

• Malatezta

Jag skickade in mitt moderskapsintyg för några veckor sedan.
    I förra veckan fick jag ett brev med information om en infoträff de skulle ha gällande föräldrapenningen. Sen dagen efter fick jag en blankett om "Begäran av tillfällig föräldrapenning". Blev lite förvånad för barnet har inte kommit än och jag fick ändå första blanketten för att ansöka om föräldrapenning...
    Att det kom i samma veva som jag väntade på papper för föräldrapenning för min son gjorde ju inte saken mindre förvirrande Glad

• Lillan82

åh, ja hoppas verkligen inte att doom slarvat bort mitt papper... ja skickar iväg ett mail, för det är ju hopplöst att ringa dom.
     Tack för era svar.

• Miss Skellington

Efter jag skickat in moderskapsintyget kom blanketterna efter 2-3 veckor. Men när de sen ska besluta om SGI så kan det ta tid. Jag skickade in mina papper i början av feb och väntar fortfarande på svar. En månad sa de att det skulle ta... Bara det är klart kan man sköta det mesta via deras webbsida, vilket är bra eftersom det alltid är minst 45 min kö till deras kundtjänst... *suck*

• Lillan82

jag har aldrig kommit fram på telefon.... men får väl se när jag får svar på mail.

• Jenzzzan

Har samma fundering.. skickade också moderskapsintyget för ca 3 vackor sen men har inte fått nåt från fk än... Fast på den föräldrainformation vi var på sa de att det kunde ta längre tid eftersom de håller på med en jätteomorganisation i hela landet... fast jag får väl också ringa dem snart och kolla läget..

• StepByStep

Jag har inte heller fått några papper trots att jag skickade in moderskapsintyget för typ 2 månader sen. Har mejlat dom nu, så jag hoppas på svar snarast.

Esmeralda ska bli storasyster! =) Barn nr.2 i magen, Bf den 21/6-08.
  • Lillan82

Va skönta tt veta att jag inte är den enda som saknar mina papper... vi får hoppas på svar snart. lycka till ni andra som också inte fått än...

• StepByStep
    Lillan82 skrev 2008-04-07 15:22:24 följande:
    Va skönta tt veta att jag inte är den enda som saknar mina papper... vi får hoppas på svar snart. lycka till ni andra som också inte fått än...
    Tack detsamma
    Esmeralda ska bli storasyster! =) Barn nr.2 i magen, Bf den 21/6-08.
Svar på tråden Moderskapsintyg & försäkringskassan