• ymmmi

*Är det farligt om man inte äter när man är gravid.

Är det farligt om man inte äter när man är gravid.
    Är så att jag är hungrig, men kan inte äta. För maten vill verkligen inte i magen.

• Svar på tråden *Är det farligt om man inte äter när man är gravid.
  • solrosblad

På lång sikt är det ju inte bra. Huvudsaken är ju att du dricker ordentligt. Varför äter du inte?
    Bebisen tar av dina fettdepåer så den klarar sig, men detblir värre fördig. Sen är det somsagt inte bra förbebisen heller vid långvarig utebliven föda eftersom den behöver näring för att utvecklas normalt.

• ymmmi

Vet inte, får kväljningar av maten när jag har den i munnen. Har varit så nu hela dagen och i går.. Ska försöka äta iaf lite nu til middag.

• Avia

Testat med salta kex? När jag hade mina illamåendeperioder så levde jag i princip på kex och gröna äpplen... Man kan äta lite i taget, minituggor, så brukar det fungera (iaf för mig)

• ymmmi

tack, det ska jag testa, ska köpa hem frukt också, för just nu har vi inga hemma =/

• solrosblad

Om du mår illa så pröva att äta ingefära tabl. De finns på hälsokost butikerna, annars harapoteket postafen, de är effektiva.
    Men ät lite och ofta ist. Jag åt mycket soppa och fil i början när jag mådde pyton. Jag klarade inte av fet eller kryddad mat, inte heller tung mat med massa såser o sånt.

• Mmmajsan

Mariekex var bra för mig! Och gröna äpplen. Men det är olika för alla vad man kan äta...
    Jag har två kompisar som mådde hemskt illa under graviditeterna. Den ena kräktes varje dag första 4-5 månaderna och gick ner i vikt, kunde äta väldigt få saker, och lite. På mvc sa man till henne att det inte var nån fara för barnet, bara för henne själv. "Barnet tar den näring det behöver ifrån dig" sa de. (Och hon väger inte mycket i sig själv, så hon såg nästan lite anorektisk ut efter ett tag, men det vände ju.)
    Den andra kompisen mådde illa i stort sett hela graviditeten och hon blev till sist inlagd för att få närings- och vätskedropp. Men det var i andra halvan av graviditeten och för att hon själv inte skulle bli uttorkad.
    Så ditt barn mår nog bra även om du mår pissigt! Solrosblad tycker jag har bra tips ovan. Lycka till och grattis till barnet!!

Kram/M.

Svar på tråden *Är det farligt om man inte äter när man är gravid.