• Tokfia 7

Hur mycket puré / gröt till 4,5 månaders??

Har gett smakportioner (ja, det har väl blivit lite mer än nån matsked, så då kanske man inte kallar det för smakportioner längre?) sen 21/3 då han blev 4 mån. Hörde från BVC att man inte får ge mer än 1/2 dl för att de inte ska bli förstoppade. Men, är det per dag eller per måltid, och om det är per måltid, hur många ggr/dag??? Jag har gett både lite gröt 1 gg/dag och lite puré 1 gg/dag, så totalt är det mer än 1/2 dl. Och när kan man börja ge mer?

• Svar på tråden Hur mycket puré / gröt till 4,5 månaders??
  • lantisbrud

På vårt BVC sa de till mig att jag kunde ge honom mer eftersom han ville ha mer. Han fick då en halv liten barnmatsburk (ca, har gjort egna pureer) 2 gånger om dagen. Jag har dock inte vågat ge mer än... Ska till BVC om en vecka, då är min son 5 månader. Ska höra då...

Tycker din son om mat? Hur vet man om de inte gillar något? Otto har ätit allt med glädje än så länge.

• Tokfia 7

Lantisbrud:
    Ger du alltså totalt ca 1 liten barnmatsburk per dag då? Du får gärna återkomma med vad de sa till dig på BVC.

Jag trodde att man skulle se mer på honom vad som var gott och så, det första han fick var potatispuré som jag gjorde själv, han såg MYCKET äcklad ut... Men sen har det gått bra, men han ser inte ut som han älskar nåt, inte heller att det är jätteäckligt, han äter allt man stoppar i honom. Jag har gett havregröt och puréer med majs, potatis, blomkål, broccoli samt aprikos och persika. Jag trodde han skulle slänga sig över frukten, men icke.

Jag testade göra egen palsternackspuré, men jag fick inte sönder bitarna i hushållsapparaten, det blev som pyttesmå bitar, inte som kräm. Hur gör du??? Jag vågade inte ge honom det eftersom det inte var som kräm. Tänkte att jag kan frysa in det och ge när han är lite äldre.

• enny signatur

men varför matar du honom redan? rekomenatiponerna är 6 månader (och av en andledning). ok om du låter honom äta själv, då får han i sig så mycket som han vill men inte mer...

• lantisbrud

Wicks>: Alla barn är olika. Min son är otroligt framåt och nyfiken på allt.Han behövde verkligen sina smakisar! Helst skulle jag amma uteslutande tills han var 1 år så jag slapp oroa mig för allergier och förstoppning...Men han är en mkt gladare pojke sen vi började med smakisar! Jag har oxå samsovit men han trivs bättre i egen säng till min stora sorg.

Tokfia 7. Jag skär palsternackan i små bitar innan jag kokar den och sen använder jag stavmixer. Men det funkar bara om det är gansska mycket. >Återkommer sen. Otto vill ha min uppmärksamhet nu...

• Tokfia 7

lantisbrud:
    Hmm, det var ju så jag gjorde med palsternackan, skar den i bitar, kokade och mixade. Jag kanske skulle använt stavmixern istället...

enny signatur skrev 2008-04-07 16:34:58 följande:
    men varför matar du honom redan? rekomenatiponerna är 6 månader (och av en andledning). ok om du låter honom äta själv, då får han i sig så mycket som han vill men inte mer...
    Enligt BVC hos oss är rekommendationerna om 6 mån och smakportioner beroende av WHO:s rekommendationer och de kommer sig av att kvinnor i många länder väljer att inte amma (enligt vad de sa på BVC). Som de sa här så är barnen ofta nyfikna på vad mamma och pappa äter när de är 4-5 månader, sen händer ofta att denna nyfikenhet minskas/försvinner när barnet väl blivit 6 mån och då skulle det helst fortsätta äta bröstmjölk/ersättning så länge det får (eftersom intresset för annat minskat) om han/hon inte testat annan mat. De sa att det inte alls är farligt att börja ge smakportioner så tidigt och vid varje träff har de frågat om hur det går med maten (då hade jag inte börjat med det än eftersom min son var yngre än de andra bäbisarna). Jag har planerat amma till han är 1 år om det går bra.
  • enny signatur

Tokfia 7 skrev 2008-04-07 16:57:03 följande:

lantisbrud:Hmm, det var ju så jag gjorde med palsternackan, skar den i bitar, kokade och mixade. Jag kanske skulle använt stavmixern istället...Enligt BVC hos oss är rekommendationerna om 6 mån och smakportioner beroende av WHO:s rekommendationer och de kommer sig av att kvinnor i många länder väljer att inte amma (enligt vad de sa på BVC). Som de sa här så är barnen ofta nyfikna på vad mamma och pappa äter när de är 4-5 månader, sen händer ofta att denna nyfikenhet minskas/försvinner när barnet väl blivit 6 mån och då skulle det helst fortsätta äta bröstmjölk/ersättning så länge det får (eftersom intresset för annat minskat) om han/hon inte testat annan mat. De sa att det inte alls är farligt att börja ge smakportioner så tidigt och vid varje träff har de frågat om hur det går med maten (då hade jag inte börjat med det än eftersom min son var yngre än de andra bäbisarna). Jag har planerat amma till han är 1 år om det går bra.
    det bvc säger skule jag inte ge mycket för. jadet stämmer däremiot att rekomendationerna är från who men inte resten. något fönster finns inte vid 4 månader. om inte er son uppvisar stort intresse till maten så skule jag inte ge något. gör han det så låt honom peta själv.å kommer inte för mycket mat (dvs mer än han klarar) att åka ner
  • nando
    enny signatur skrev 2008-04-07 17:14:18 följande:
    Tokfia 7 skrev 2008-04-07 16:57:03 följande:
    det bvc säger skule jag inte ge mycket för. jadet stämmer däremiot att rekomendationerna är från who men inte resten. något fönster finns inte vid 4 månader. om inte er son uppvisar stort intresse till maten så skule jag inte ge något. gör han det så låt honom peta själv.å kommer inte för mycket mat (dvs mer än han klarar) att åka ner
    Men vilken 4 månaders kan äta mat själv, ok suga på en majskrok eller nåt men knappas puréer.
    Min son har sen ca 3.5 månad suttit och stirrat på oss när vi äter och smackat med munnen.
    Var och en gör som man vill och alla rekomendationer ändras ständigt, och passar inte alla barn.
  • lantisbrud

Glömde säga att det blir ca 1 burk om dagen då. Jag tycker det är jättejobbigt med allas tyckande och tänkade vad gäller mitt barn så därför försöker jag lyssna in min son och hans reaktioner samt ta till mig vad de säger på BVC då jag har mkt stort förtroende för min sköterska.

• Tokfia 7

Jag fattar inte vad som skulle vara farligt med att ge puréer/havregröt till 4 månaders när jag ammar, jämfört med vid 6 månader.

Men, åter till frågan, är det nån fler som hört nåt om hur mycket man törs ge? Alltså, inte OM man törs ge...

• miomamma

Jag gav Mio gröt och pureér från 3 månader, hon gick över på portioner rätt fort. Jag skyfflade in så länge hon var intresserad. "Biverkningen" var att hon sov hela nätter 11 timmar, 20-07 från 4 månader. jag ser bara fördelar med tidig matstart, innan WHOs rekomendation om helammning i 6 månader startade de flesta vid 3-4 månader. Fråga era mammor och Far/Morföräldrar hur dom gjorde.

Svar på tråden Hur mycket puré / gröt till 4,5 månaders??