• magizmaka

Plantera vårblommor i stor kruka?

Skulle vilja köpa mig en fin stor kruka att ha på trappen med fina vårblomor, vad kan jag plantera för något? Har nyligen byggt hus och är så dålig på det här med trädgård och plantering. Så hur gör jag?

• Svar på tråden Plantera vårblommor i stor kruka?
  • Sessan87

Här är en till nybliven husägare som är helt ny på det här med blommor och trädgård
    Fick tipset att plantera penséer i krukor, för de sköter sig i princip själva. Så jag gjorde det för några dagar sen och än så länge är de fina
    Finns ju en hel del olika färger att välja på.

• atelli

penseer, liljor, murgröna, perlargoner (om det inte blir alltför kallt igen), övriga lökväxter, julrosor.

Det finns mängder med alternativ, beror lite på plånbok naturligtvis!!

• Tokitoj

Penséer är enkla och står ända in på hösten om man vill. Det du ska göra som är viktigt är att noppa av de vissna blommorna så långt ned det går. Då kommer det nya blommor hela tiden och det blir jättevackert!
    Välj helst en sort med inte allt för små blommor, typ violliknande, de är jobbigare att noppa för det blir mängder.

• ebben

penseer är bra! ta bort vissna blommor bara så står de mycket länge!!
    Tål även kallgrader.

• atelli

Men samplantera penseerna med nåt annat.... En kruka med bara violer blir lite tråkig.

• ebben

pärlhyacinter o narcisser dvs påskliljor är fina med.

• ebben

tycker inte en kruka med BARA penseer blir trist! finns både stora o små o i alla färger......stilrent o snyggt.

• magizmaka

Panseer verkar ju vara bra blommor nu så här på våren när de kan vara lite kallare, hyacinter tycker jag är fina men hur tåliga är dem så här på våren? Det är ju kul att blanda lite, ska in till blomsterlandet på lördag och shoppa loss lite.

• ebben

pärlhyacinter kommer ju upp tidigt då det fortfarande är kallt......så de är tåliga.

Svar på tråden Plantera vårblommor i stor kruka?