• lycka79

Hög sänka?

Hej!

Har länge lidit av extrem trötthet, blir förkyld konstant, känner mig allmänt hängig osv. Var hos läkaren i förra veckan som tog massa blodprover samt urinprov och allt var tipp topp utom sänkan. Den låg tydligen alltför högt, runt 60 sa han.

Har läst runt lite internet för att se olika orsaker och ngn form av infektion eller inflammation verkar ju mest troligt.

Ska in på torsdag för att lämna mer prover så läkaren får mer kött på benen.

Ngn här som haft problem med hög sänka och vad visade det sig vara? Vad fick du för behandling osv? Jag är inte så orolig, känner mest att det är skönt att det faktiskt ÄR ngt fel så det går att behandla... Man blir trött på att vara trött!

• Svar på tråden Hög sänka?
  • Snorkis

Jag hade en sänka på 100 för några veckor sedan och fick pencillin, och nu är jag frisk

Hade samma symptom som du...

• Shirley

Min dotter hade nyligen en sänka på 250, extremt högt. Hon hade njurbäckeninflammation.

• lycka79

Oj! Det var ju rejält högt. Ngt sånt tror jag iof inte att jag har, hade nog mått sämre då... Hoppas din dotter mår bättre nu!

Shirley skrev 2008-04-07 18:58:52 följande:
    Min dotter hade nyligen en sänka på 250, extremt högt. Hon hade njurbäckeninflammation.
  • lycka79

Skönt att det hjälpte! Jag hoppas på att få en hästkur av ngt så jag kan börja bli mig själv igen.

Snorkis skrev 2008-04-07 18:55:59 följande:
    Jag hade en sänka på 100 för några veckor sedan och fick pencillin, och nu är jag frisk Hade samma symptom som du...
  • Dame72

Var det "snabbsänka" dvs CRP eller "vanlig" sänka.
    Tror de andra här ovan pratar om snabbsänkan som är ett bra sätt att skilja virus infektion från bakteriell. Oftast ett stick i fingret när du går till doktorn, men kan även tas i armvecket.

Andra sänkan tas i armvecket och visar på lite andra saker (men även infektion).

• lycka79

Då måste det ha varit vanlig sänka som de tog på mig. Togs i armvecket och de tog ett flertal rör med blod.

Dame72 skrev 2008-04-08 10:19:12 följande:
    Var det "snabbsänka" dvs CRP eller "vanlig" sänka. Tror de andra här ovan pratar om snabbsänkan som är ett bra sätt att skilja virus infektion från bakteriell. Oftast ett stick i fingret när du går till doktorn, men kan även tas i armvecket. Andra sänkan tas i armvecket och visar på lite andra saker (men även infektion).
Svar på tråden Hög sänka?