• Fozzzie

3,5 åring som är väldigt sen med talet och förståelse. Normalt ?

Hej

Har en kille på 3,5 år som är väldigt sen med talet. Han säger nästan bara ett ord i taget eller på sin höjd 2-3 ordsmeningar.
    Verkar inte heller som att han förstår allt vi säger/frågar honom (vilket bekymrar oss mest) Han kan inte berätta vad han gjort på dagis eller berätta vad han fått för mat där tex.
    Han upprepar gärna vad vi säger/ frågar honom.  Språket har blivit sämre den sista tiden också.

Nu far tankarna hos oss föräldrar iväg och vi oroar oss för diverse "diagnoser".

Finns det någon som haft liknande "problem" med sitt barn men som ändå visade sig vara "normalt"?.

Tack på förhand

• Svar på tråden 3,5 åring som är väldigt sen med talet och förståelse. Normalt ?
  • inoka

jag har en son som var precis som du beskriver fast nog ännu senare med talet. Ingen tog mej på allvar och av en slump hamna vi på neurologen pgr av annat problem och då tog de tag i språkproblemet med en gång oxå...
    Han visade sig ha sömnepilepsi. Ngt jag aldrig hört talas om. Sen går han även under utredning för adhd pgr av koncentrationssvårigheter.
    Jag skulle kolla upp det om jag var du. Om inte annat behöver han säkert komma till en logoped. Sonen går 1 ggr i veckan hos sin logoped och det här mkt bättre idag med talet.
    Hör med dit bvc för ju tidigare han får hjälp desto bättre är det ju inför skolstart och så vidare.

Lycka till!

• geggan

Min son fyller 4 i augusti och han kan inte heller prta.Jag är inte ett dugg orolig .Jag hoppas att mitt barn blir tvåspråkigt såsmåningom.

• Aunt Molly

Min son är 3½ år och pratar jättebra, men jag tänkte på det där med att återberätta vad som hänt på dagis osv. Han kommer nästan aldrig ihåg någonting (vad de ätit t.ex. eller vad de gjort på dagen) om man frågar vad som hänt på dagis. Däremot kan det hända att han berättar spontant om händelser från dagen, men just att svara på frågor är han inte så bra på! Han är också väldigt selektiv vad gäller hörseln och lyssnar inte alltid så noga på vad man säger. Jag VET att han förstår och att han kan uttrycka sig utomordentligt bra, men ibland får man ändå fråga samma sak 10 ggr innan han kopplar att man pratar med honom och vill ha ett svar! Ibland när jag säger något svarar han "ja" men frågar man efter en stund vad jag sa så har han ingen aning!

Självklart ska du ta din oro på allvar, men jag vill mest berätta att även barn med normalt språk har svårt att återberätta vad de gjort på dagis eller att komma ihåg vad man säger till dem!

• Fozzzie

Tack för alla svar. Det är skönt att höra era erfarenheter och tankar!

• Mamma S
    inoka skrev 2008-04-08 10:22:17 följande:
    jag har en son som var precis som du beskriver fast nog ännu senare med talet. Ingen tog mej på allvar och av en slump hamna vi på neurologen pgr av annat problem och då tog de tag i språkproblemet med en gång oxå...Han visade sig ha sömnepilepsi. Ngt jag aldrig hört talas om. Sen går han även under utredning för adhd pgr av koncentrationssvårigheter. Jag skulle kolla upp det om jag var du. Om inte annat behöver han säkert komma till en logoped. Sonen går 1 ggr i veckan hos sin logoped och det här mkt bättre idag med talet. Hör med dit bvc för ju tidigare han får hjälp desto bättre är det ju inför skolstart och så vidare. Lycka till!

Får jag ställa en OT fråga här i tråden?? Hur upptäcktes det att din son har sömnepilepsi? Har du märkt något av det när han sover? Andra symptom? Frågar därför att jag har en fyraårig dotter som man misstänkt ha epilepsi men inte hittat några avvikelser på EEG-undersökningar. Men häromdagen frågade vår neurolog om hon gjort något sömn-EEG, vilket hon inte har. Läkaren skulle fundera på om det bör göras. Blev därför lite nyfiken på det här med sömnepilepsi!
  • Tygtiiger

Om du märker att språket blivit sämre så ska du absolut ta kontakt med läkaren via bvc eller närmaste barnklinik. Barn ska inte förlora färdigheter.

Vissa barn är senare i språkutvecklingen än andra, men om ni har bekymmer av det hemma eller du märker att han går bakåt i sin utveckling så tycker jag att ni ska försöka få till stånd en utredning och ev logopedhjälp.

• ulle76

Min son blir 4 år i juli. Och lite sen i talet.Man får står inte allt han säger men det mesta. Han går på dagis och de tyckte att vi skulle ta kontakt med en logoped vilket vi ha gjort. Nu sitter en personal på dagis med honom och ha olika övningar och det går bättre och bättre för honom han pratar på som bara den.

• Alle

Har ni kollat hans hörsel?

Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
  • lenabolin

Man brukar väl säga att vid 2 använder man 2 ord i en mening och vid 3 3 ord i en mening och så .. men ta kontakt med bvc eller doktor om det ínte känns bra. Bättre att ha ett möte och de säger att allt är ok än att man går o oroar sig.

• ulle76

Ja vi har kollat hörseln och det är som den ska. Han vill inte lyssna på oss.

• auti

Min son är fyra och är också sen med talet. Nu talar han flerordsmeningar men det är inte alla som förstår vad han säger. Sen är det lite "godag yxskaft" över han, man vet inte alltid om han förstår vad man säger.

Vi går hos en logoped som säger att vi inte ska oroa oss (vilket vi inte gör heller) sedan var vi hos en barnpsykolog (fick vi via bvc) och han säger att vi inte heller behöver oroa oss för diagnoser. Han är sen helt enkelt och kommer komma ikapp.

Gå till bvc och berätta om er oro så ni kommer vidare. Det kanske inte är så mycket att oroa sig för =)

• linhen

Talet vet jag inte men det där med att inte berätta vad som hänt under dagen har han kanske inget behov av. Det är ju vi vuxna som vill att våra barn ska delge - men alla vuxna pratar ju inte heller om vad som hänt på jobbet, vad de ätit etc.

Svar på tråden 3,5 åring som är väldigt sen med talet och förståelse. Normalt ?