• hallonmamman

Hur gör jag lasagne utan ostsås (Allergi)????

Min son tål inte mjölk och jag är så sugen på lasagne men hur gör jag ostsåsen?Har testat med sojaost (andra rätter) och den avskyr han.Kan man göra en vanlig vit sås eller blir det inte gott?Är det någon som vet?

• Svar på tråden Hur gör jag lasagne utan ostsås (Allergi)????
  • Nyfiken gul

Jag brukar göra en vanlig tomatsås och lägga osten uppepå istället.

Gör bara vanlig stekt köttfärs med kryddor och varvar köttfärsfräset tillsammans med en riklig tomatsås + lasagneplattor.

• Karisma

Jag använder aldrig vitsås, känns onödigt.

Utan jag använder köttfärs, lök + dolmio tomatssås med extra vitlök i. Sen varvar jag bara detta med plattor och river ost utanpå. Smarrigt...

Kram K.

• Milita

jag brukar göra en vit sås av sojamjölk, smör, salt och vitpeppar.

• Blå Flygare

Jag gör bechamellsåsen på havredryck, iMat och mjölkfritt margarin (vi använder ingen soja), och det går så bra så Det svåra var att hitta bra kryddning på köttfärssåsen när vi inte längre kunde köpa färdig mix. Är inte hundra nöjd än, men nu är den åtminstone ok.

• Almaz83

Ett annat alternativ till lasagne är lasagnette. Finns att köpa i box. Där man tillsägget vatten o mjölj. Super god!

• Kalinka

Vi har ofta gjort lasagne med vitsås utan ost. Jag tycker nämligen inte om ost så mycket. Så det går jättebra.

• Blå Flygare

Almaz: Vilken tillverkare är det?

• Blå Flygare

Nu hittade jag: Knorr. Men de har ingen innehållsförteckning på nätet (kasst!) Man jag är nästan säker på att den innehåller mjölk, Deras lasagne gör det. Det var den vi använde innan vi bannlyste mjölk i huset.

• Almaz83

Man kan göra egen! Det e ju som köttfärssås o sen slänger man ner pastan bara... då vet man ju vad den innehåller!
    *lycka till*

Blå Flygare skrev 2008-04-07 21:32:13 följande:
    Nu hittade jag: Knorr. Men de har ingen innehållsförteckning på nätet (kasst!) Man jag är nästan säker på att den innehåller mjölk, Deras lasagne gör det. Det var den vi använde innan vi bannlyste mjölk i huset.
  • Alicat

gör en bechamel på havremjölk/grädde, skippa osten.

jag tycker att havremjölk/grädde är mkt godare än sojavarianter.

jag har bara ost ovanpå lasagnen och det kan man ju klara sig utan, passa så den intr bränns på toppen, lägger över lite folie kanske.

Svar på tråden Hur gör jag lasagne utan ostsås (Allergi)????