• jeikei

hoppgunga till ett spädbarn?

När kan man börja använda respektive "leksak"?
    På ett ungefär alltså?
    Hoppgunga?
    Gåstol?
    Sittstol? (Bumpo eller vad dem heter)
    Förstår att de e när barnet är stadigt i nacke, rygg osv.. men när är det ungefär då... eller när har de vart de för era barn så att säga?
    *nyfiken*

• Svar på tråden hoppgunga till ett spädbarn?
  • snillis

Någonstans mellan 4 och 5 månader för alla dem du räknat upp.

• Busbellan

Hoppgunga har vi börjat med vid ca 2,5 mån, gåstol vid 3,5 mån och bumvo har vi aldrig använt.

Mamma till Nora, August och Ella
  • Sandra och Frippe

hoppgunga 2½ månad här
    inte testat de andra men bumbo skulle absolut funka,så länge de har nacken stadig.
    Gåstol ska vi få men eftersom hon kan sitta med nacke och rygg men tippar åt sidan om man inte har en hand med så väntar vi nog med det. De är ju inte lika höga i mage o rygg som bumbon å ger inte samma stöd.

min skrutta e 3½ månad nu.

• jeikei

Tack för alla svar.. min lilla skrutt e drygt 2 månader å ska stå upp jämnt så jag funderade på hoppgungan, men de kändes lite tidigt.. men då är det inte det alltså... så då testar vi väl de då..
    Tack!

• Sandra och Frippe

hoppgungans tyg går upp lite så de har faktiskt lite stöd där,iaf fram o bak på vår gunga!..testa,vår skrutta vart överlycklig över den,enda "nackdelen" vi har en med metall och eftersom hon inte var så tung så blev det inte riktiga hopp.

• snillis

Men hoppgunga ger ju inte stöd för nacken. Jag hade aldrig börjat så tidigt som vid 2,5 månad

• Miniigirl

Vi började inte sätta sonen i hoppgunga förän han var närmare 6 måander:)
    Men, det var för att vi köpte den då! Men...jag skulel nog inte suttit honom i den så tidigt som vid 2 månader om vi hade den reda då...kanske runt 4 måander som tidigast!

Det är ju jätteolika på hur stadig nacke barnen har! men...2 måander låter väldigt tidigt!

• jeikei

Min lille e väldigt stadig i nacken å har vart de i princip från födseln.. men så e han rätt stor oxå... men jag tänkte mig nog inte att han ska "hoppa" i den ännu, utan mer bara stå.. som avlastning för mig som måste sitta å hålla honom i stående ställning varje vaken minut han har...
    men man får nog tänka sig för å ha honom endast kort-korta stunder för att inte belasta ryggen för mycket

• Jenita659

Vad har ni för modell på hoppgunga där ni kan ha en så liten bebis i?

Min tjej är ca 70 cm lång och 7,5 mån och i den hoppgunga vi köpt så når hennes armar precis upp till hållen där armarna ska ut och det ser inte alls behagligt ut. Och hoppa når hon fortfarande inte ner till att göra.

• Miniigirl
    Jenita659 skrev 2008-04-08 09:24:57 följande:
    Vad har ni för modell på hoppgunga där ni kan ha en så liten bebis i? Min tjej är ca 70 cm lång och 7,5 mån och i den hoppgunga vi köpt så når hennes armar precis upp till hållen där armarna ska ut och det ser inte alls behagligt ut. Och hoppa når hon fortfarande inte ner till att göra.
    Så ser våran hoppgunga ut oxå....sonen (som är 67,5cm lång) ser inte alls ut att sitta skönt i hoppgungan...hans haka är precis över tygkanten...och armarna får han hålla uppåt! Och då är han ändå 10 månader!!!!

Så jag kan inte tänka mig att en liten nyfödd komemr sitta specieltl bra i den iaflal:)
  • jezzzzzika
    Jenita659 skrev 2008-04-08 09:24:57 följande:
    Vad har ni för modell på hoppgunga där ni kan ha en så liten bebis i? Min tjej är ca 70 cm lång och 7,5 mån och i den hoppgunga vi köpt så når hennes armar precis upp till hållen där armarna ska ut och det ser inte alls behagligt ut. Och hoppa når hon fortfarande inte ner till att göra.
    Vad har ni för hoppgunga där eran tjej inte når ner till golvet??!! Den måste väl gå att sänka?

Vi satte iallafall våran kille i hoppgunga från han var 3 månader. Vi har en modell som är typ år gammal, där är inte hålen för armarna lika högt upp som dom verkar vara på dom nya hoppgungorna. Alla mina nära vänner med nya hoppgungor har haft problem med att deras bebisars armar kommer i "kläm"...
    *Timmy & Alwin, utan Er är Jag inget, Tillsammans är Vi oslagbara*
  • Cilla77

Ja det borde väl gå att sänka gungan.
    Det kan man göra på våran ställa in precis vilken höjd man kan ha. Våran är i och för sig typ 15 år gammal :)

• Miniigirl
    Cilla77 skrev 2008-04-08 09:41:56 följande:
    Ja det borde väl gå att sänka gungan.Det kan man göra på våran ställa in precis vilken höjd man kan ha. Våran är i och för sig typ 15 år gammal :)
    Våran går oxå att höjja och sänka...den sitter med en kedja och man kan välja nilkt hål i kedjan man vill:)
  • jeikei

min e oxå flera år gammal å går å höja å sänka precis som man vill ha den... nu har jag ju inte testat ännu så jag vet inte hur de blir med armarna...

• Riva

Någon som har tips om en bra hoppgunga? Hur länge kan de använda dem? Har en dotter på 6 månader som jag tror skulle älska en hoppgunga.

• Sandra och Frippe

håller de nacken själva så är det fullt tillräckligt,nacken kan inte sticka iväg nånstans för det är tyg där,skulle kunna sova i den och fortfarande ha stöd så att säga.

snillis skrev 2008-04-08 08:22:25 följande:
    Men hoppgunga ger ju inte stöd för nacken. Jag hade aldrig börjat så tidigt som vid 2,5 månad
  • jeikei

Då har jag prova satt min 9v bebis i hoppgungan och han trivdes.. nu fick han inte sitta mer än ca 1 minut för testning och koll av armarna som ni pratade om... armarna var de inget problem med alls.. okej de SÅG UT som om armarna stod rakt ut, men när jag kände efter vart han hade armhålorna så var dem 3-4cm ovanför "ärmhålet" å skavde ingenstans alls, så den kommer han få pröva fler gånger.. huvudet/nacken var heller inget problem.
    (Märket jag hade var POZY för den som undrade)

Svar på tråden hoppgunga till ett spädbarn?