• Blåbär

Kan man börja få mage redan i v 9????

jag tycker min mage börjar stå utåt mer o mer... även om jag inte såg ut som ett streck innan jag blev gravid så tycker jag att magen växer... jag har inte fått ökad aptit o gått upp av mat eller så. Jag mår mest illa o äter frukt o sånt man inte går upp av. Godis o sötsaker har jag fått avsmak för. Det är citroner som gäller för mig... men är det möjligt att magen börjar växa i v 9.
    En del säger att allt går fortare om man varit gravid förut, men jag kom ju bara till v 10 den gången så jag vet ej om det har nån inverkan...

Vad tror ni???

• Svar på tråden Kan man börja få mage redan i v 9????
  • Kaninmamma

Jag fick mage redan i vecka 9, så visst kan det hända. Det är inte bebisen som är stor utan det är livmordern och allt därinne som svullnar upp...
    ps, akta dig citronerna, det kan ge dig halsbränna, och det är så obehagligt.

• Minna

Det är väldigt olika från person till person. Jag hade redan fått mage i v 9.
    Kanske bara svullen men det såg ut som en gravidmage och det var t.o.m några som frågade om jag inte var med barn!
    Så visst kan man få mage så tidigt!
    Lycka till med magen! Kram

• Mia W

Hej, vad skönt att höra att jag inte är ensam och inbillningssjuk! Jag är i vecka 7, imorgon i vecka 8 och min mage har svällt upp till groteska proportioner trots att jag inte gått upp i vikt. Den är hård och putig framåt. Fantiserar om att det ska vara tvillingar då min sambo har det i släkten! Hört att allt ska gå snabbare då. Mår i alla fall illa för två!

• Kimmi70

Här är en till som kan skriva under på att magen växer (är i v9)
    Mia W! Min kille har oxå tvillingar i sin släkt, flera dessutom! Så vi får väl se vart det bär hän! Det är kanske därför man är stor? Fast jag äter och andra sidan som en häst...jag är hungrig HELA TIDEN!

• jag är i vecka 12 och under troskanten ligger min lilla mage.. den är inte stor och man ser inte den om man inte tittar noga..
    men den "vanliga magen" ser ju tjockare ut dwet är tydlgien för att maginnehållet ändrar form och gör plats för livmodern att växa..

• Tilda

Min mage syns redan. Jag testade positivt idag och är bara i vecka 5!! Tror ni det kan vara tillfälligt och att det går tillbaka lite om ett par dagar? Jag brukar få rätt svullen mage när jag ska ha mens och har gått omkring och trott att det är det. Men den har bara blivit större. :) Jag kan inte ens knäppa byxorna idag. .. Det vore väl ganska konstigt om den började växa redan. ?? Eller? Det blir annars vääldigt svårt att dölja att jag är gravid. En kille i min klass har redan undrat, mest på skämt, men ändå.

• choppa

Jag är i v12 o har haft en liten liten bula nere vid blygdbenet ända sen v6-7 någongång.. men nu så börjar den växa med väldig fart känns det som. :) min "vanliga mage" ser oxå tjockare ut o det är klart att livmodern måste pressa allt uppåt när den växer antar jag.. Igår i dushen sa min pojkvän "du har ju dubbelmage".. det var väl inte sååå kul :)

• Titti2

Angående tvillingar i släkten...

Om ni hoppas på tvillingar så måste jag tyvärr meddela att chansen att få tvillingar inte ökar om det finns tvillingar på mannens sida. Däremot om det finns det på mammans sida så ökar framförallt chansen att få tvåäggstvillingar (om de tvillingarna som finns i mammans släkt är tvåäggs). Förmågan att släppa två ägg samtidigt har ju bara mammans arvsanlag att göra.
    Jag är lite mer osäker på vad som gäller för enäggstvillingar. Tidgare sades det att det inte alls är ärftligt utan att det bara är slumpen som avgör, men jag har hittat nyare information som säger att det visst är ärftligt (från mammans sida).
    Anledningen att jag letat information är att vi har mycket tvillingar på mammas sida, bland annat min syster har enäggstvillingar. Själv känner jag att det skulle vara skönast att få ett barn i taget men visst skulle man bli glad om man skulle få veta att det är två. Den största nackdelen är väl att man kommer oroa ihjäl sig under hela resten av graviditeten...

Jag är för övrigt i vecka 8 och tycker att magen är uppsvälld men mer som en mensmage än graviditetsmage. Fick skaffa mig ett par nya byxor i helgen som inte sitter åt och det var otroligt skönt!

Lycka till allihopa!

• LinaT

Ja, jag tycker absolut att magen börjar vara större. Jag är nu i vecka 10, och redan förra veckan var den tydligare. Nu börjar kläderna sträna, jag får ont i magen av att byxor/kjolar är för trånga. Känns roligt att den syns, men besvärligt! Vad ska man ha på sig tills man rimligen kan börja ha mammakläder?!

• Fr Frisk

Det är konstigt hur olika alla kvinnokroppar är...jag såg inte min mage förren v 18 kanske.....*s* skumt*

• vindvilja

Jag tyckte också att min mage blev stor på en gång. Jag har normalt en "endomage", den där lilla kvinnokulan som är helt omöjlig att få bort och jag tror att det var en av annledningarna till att min mage blev så svullen fort. Men jag var tvungen att börja använda mammabyxor redan v. 11. Jag lånade några från min kompis som är en "small" och de funkade utmärkt, men nu måste jag ha mammabyxor i min storlek (är i v 16). Jag är lite fundersam om det är så att det är två där inne....

• JRH

Hej på er allihop! Är ny här och läser lite inlägg. Ni pratar om tvillingar i släkten. Min mamma har en tvillingbror och tydligen säger de att detta oftast uppkommer i varannan generation på tjejers sida. Jag är alltså andra generationen... Är i v. 5+1 och tycker redan att jag känner mig svullen om magen. Vi får se vad det blir.

• Mia W

Konstaterat att det var nog bara svullnad av mindre trevliga gaser för min del... Eftersom att magen försvann strax efter jag skrev här sist och var sedan borta i en vecka (v 8), men nu då jag snart går in i vecka 9 verkar den vara på väg igen! Är det gaser som spökar eller kan en svullen livmoder växa och avta liksom?

• Jädissen

Min mage är oxå större...knappen på mina byxor flög i går:(
    Men lite mysigt är det....
    Kram
    Ps går in i v.9 Ds.

Svar på tråden Kan man börja få mage redan i v 9????