• Sadie

Hur får man bort tapet från vägg innan man målar om?

Alltså jag blir sååå trött på detta, tänk om jag aldrig orkar göra färdigt
    Vi ska måla om väggarna i sovrummet. Det är betongvägg + två lager tapet varav det understa lagret är målat på. Det är alltså betong+tapet+målarfärg+tapet.

Jag provade att blötlägga med vatten. Det funkade inte. Sen provade jag att blötlägga med sånt här tapetnertagningsmedel. Det funkade inte heller (fast bättre än vatten). Det översta lagret tapet kan man få av även om det är jättesvårt, det understa känns det som att det skyddas av målarfärgen. Har provat att göra rispor i tapeten så att det blöta ska kunna sugas upp men det hjälper inte heller.

Vad ska man göra? På två timmar har jag lyckats få av kanske 1,5 kvadratmeter...

• Svar på tråden Hur får man bort tapet från vägg innan man målar om?
  • mammaNena

vill  du ta bort allt, då ner till betongen?? isf ta en liten spackel och försök skrapa under tapeten

• Merveilleux

Testa med tapetklister, det gör så att det lossnar.

Dum är den som gör sig dum...
  • Erica med c

Vi använde nån slags tapetavfuktare,funkade skitbra..

• Sadie

Ja, jag vill ta bort allt. Båda tapetseringarna är uselt gjorda (inte av mig ) och om vi inte tar ner dem kommer inte resultatet bli snyggt alls. Dessutom har jag ju redan börjat nu. Jag har använt en spackel men det blir som att ytan av tapeten går av men sen sitter undersidan kvar.

• Fru Gustavsson

För oss gick det väldans lätt att få ner våra gamla tapeter, och då satt det två- tre lager tapet på väggarna. Som helenas83 skrev, tror också att det lättaste är att ta en spackel och skrapa upp revor i skarvarna. Kan tänka mig att det är lättast att börja i hörnor där tapeten ju inte sitter råklistrad.

Min nyföding ska börja dagis i mars, vart tog tiden vägen???
  • Sadie
    Merveilleux skrev 2008-04-07 22:03:23 följande:
    Testa med tapetklister, det gör så att det lossnar.
    Så är det bättre än tapetnertagningsmedel, då? Det är ju som tapetklister i konsistensen men tycker ju det borde vara bättre eftersom det är en produkt avsedd för just detta ändamål.
  • Plutten Augusti07

Jag vet att man kan hyra en form av "ångmaskin" där man ångar bort gammal tapet, det ska tydligen vara väldigt effektivt. Här satte vi upp återställningstapet innan vi målade-blev jätte bra! Dock måste man slipa och spackla ner stora ojämnheter för de syns igenom.

• Merveilleux

Jag har inte testat tapetnertagningsmedel, men tapetklister funkar bra. Har dock inte testat det på tapet som sitter på betong, enbart tapet på gips. Men det funkade som sagt skitbra. Stryk på, låt verka några timmar och skrapa/riv.

Dum är den som gör sig dum...
  • EmmaWi

Du kommer att ångra att du tar bort tapeten, när man målar syns varenda liten ojämnhet, så antingen måste du få bort precis allt eller så kommer du få spackla ihjäl dig när det väl är klart.

• Sadie
    EmmaWi skrev 2008-04-07 23:53:34 följande:
    Du kommer att ångra att du tar bort tapeten, när man målar syns varenda liten ojämnhet, så antingen måste du få bort precis allt eller så kommer du få spackla ihjäl dig när det väl är klart.
    Som jag sa tidigare så är tapetseringarna uselt gjorda med tusentals ojämnheter. Tapeterna sitter inte rakt på varandra utan den understa tapetens skarv ligger mitt på våden på den översta tapeten. Dessutom har den understa tapeten struktur och det vill jag inte ha. Då spacklar jag hellre "ihjäl mig".
Svar på tråden Hur får man bort tapet från vägg innan man målar om?