• AnetteGunnarsson

Vuxensäng till ettåring, hjälp snälla! Kan man göra såhär? Ställer de sig upp?

Tjena!

Vi har en helt ny säng vår dotter på ett år skall få byta till från sin spjälsäng nu tänkte vi. För vi väntar andra barnet i juli och känner att vi vill få henne att vänja sig i vanliga sängen nu innan, och vi skall även flytta i juni då får hon eget rum.

Men detta är en vuxensäng 90X200cm och runt40cm hög (dit madrassen kommer ligga som högst). Hur höga är växasängarna?
    Det är bara en kortsida som har en jätte hög sida, resten av sängen ligger i höjd med madrassen, och då tänkte vi sätta en stödbräda så hon inte skulle rulla ut när hon sover..
    Och lägga massor med gossedjur nere vid fötterna.. :)

MEN hur fort lär sig ettåringar att dom inte kan ställa sig rakt upp i sängen utan att ramla ner om de kommer för nära kanten??

Och vår dotter ställer sig upp ibland i sängen på natten.. kommer hon förstå snabbt att hon inte kan det??
    Hur har det vart för er som vet?? :)

Tack för svar!

Vänliga hälsningar
    Anette :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-08 12:23
    Tack för svaren! Jo vi har tänkt att lägga en madrass på golvet brevid sängen ifall hon skulle få för sig att ta sig ner från sängen, så hon inte ramlar direkt på golvet.

Tänkt också att hänga en sänghimmel ovanför "huvudet" på sidorna så det kanske känns lite "inbonat" som spjälsängen är på sidorna :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-13 10:40

Tilda har nu sovit i sin säng i två nätter, sover hela natten och sitter sen upp och "ropar" på oss :0)

• Svar på tråden Vuxensäng till ettåring, hjälp snälla! Kan man göra såhär? Ställer de sig upp?
  • Blå Flygare

Vår dotter ställde sig aldrig upp i sängen, och det tog drygt en vecka innan hon kom på att hon kunde krypa ur på egen hand Har en juniorsäng med stödbräda och sänghimmel.

Nu ställer hon sig upp ibland, men bara på dagen när hon busar.

• Lillla mu

Ett tips är att lägga ngt under madrassen vid golvsidan,.så den kommer upp en bit,.då kan barnet inte trilla ur sängen lika lätt när de sover,.min dotter ramlade ur sängen massor innan jag gjorde så,.. bara ett tips,.

• Fru Korpamo

Jag har hört och kommer att göra så att lägga resårmadrassen direkt på golvet. Alltså strunta i sängstommen från början. Blir inte så högt fall då.

• bra

Vår dotter vägrade sin spjälsäng när hon var ett och ett halvt och då hade hon redan i sitt rum en 120 cm säng utan ben, så den fick hon sova i. Det är kanoners. Nån gång har hon ramlat ur den i sömnen, utan att vakna. Vi brukar lägga hennes överkast på golvet som en korv, så då landar hon mjukt i alla fall. Det som oxå är så bra med den här stora sängen, är ju att en av oss kan sova i den ifall det skulle behövas.

• Marie30

Hon lär sig säkert rätt så snabbt men känner ni er oroliga kan ni väl skaffa en vanlig madrass och låta henne ligga på golvet några månader. Det är ju inte meningen att ni ska ligga halvvakna och oroa er om nätterna.

• Pokoyo

Gör som du vill såklart, men jag tycker att en ettåring (och tvååring) ska sova säkert i spjälsäng. Varför inte köpa en till, den billigaste på Ikea är jättebra. Hon kan ju vara storasyster och ha eget rum ändå.

• Bettane

Min son fick egen säng strax efter 1 år, jag orkade inte lyfta ur honom varje natt och det kändes som jag gjorde sovplatesen till en otrygg plats. Han har aldrig ställt sig upp utan hasat ner och gått själv till oss...eller suttit kvar då och ropat på mamma så har vi gått gemensamt till min säng. Jag tycker absolut att du kan lägga ditt barn i en vanlig säng, ju förr desto bättre speciellt om du ska ha en till... lycka till!!

• Blå Flygare
    Pokoyo skrev 2008-04-08 14:25:15 följande:
    Gör som du vill såklart, men jag tycker att en ettåring (och tvååring) ska sova säkert i spjälsäng. Varför inte köpa en till, den billigaste på Ikea är jättebra. Hon kan ju vara storasyster och ha eget rum ändå.
    Jag håller inte med om att en 1½-2-åring sover säkert i en spjälsäng. Om de vill så kan de klättra ur - med risk att slå sig regält. Plus känslan av att vara instängd o inte själv kunna ta sig ur som de vill. I en juniorsäng ligger de säkert men kan gå upp om de behöver. Det både är tryggt och känns tryggt för en 1½-åring.
  • Acantha

Vi gav vår kille en 80x200 direkt och så la vi en solstolsdyna på golvet. Tror inte han har trillat av mer än två tre gånger sen i augusti. De lär sig snabbt och tror att det är bra att ni gör det nu och inte när syskonet kommer!

Svar på tråden Vuxensäng till ettåring, hjälp snälla! Kan man göra såhär? Ställer de sig upp?