• marina81

Hade Jesus fru och barn??

Läser just nu "Gåtan Maria Magdalena" av Laurence Gardner som även skrivit Bloodline of the holy grail, där han redovisar Jesus släktträd. Enligt historiska dokument samt uttydningar av NT har han fått bekräftat att Maria Magdalena var Jesu hustru, och tillsammans fick de tre barn; dottern Tamar (som gifte sig med Paulus), försfödde sonen Jesus Justus och en tredje son som döptes efter sin farfar; Josef.

Vad tror ni om detta?

Nedräkning 6 Maj - EDERLEZI!!
  • Svar på tråden Hade Jesus fru och barn??
  • Nellee

Hej Marina. Vi möts igen

Jag är katolik, troende och uppväxt med en troende släkt. Det finns en bok som heter "den väntande" hon ska skriva många böcker om just Jesus och Magdalenas släkt, deras barn. I hennes böcker finns det tre. Två med Jesus och en med Johannes som hon var gift med innan. Inbjuden till massor av olika sällskap osv. Jag tror att Jesus och Maria Magdalena var gifta av många anledningar.

1. Jesus var en judisk man, om han inte var gift skulle någon ha skrivit varför. Alla gifte sig, varför inte Jesus?

2. Jesus förespråkade äktenskap. Varför skulle han inte ingå i ett äktenskap när han föresprålade det?

3. Jesus visde sig för Magdalena + att hon tog hand om honom efter hans död.

• marina81
    Nellee skrev 2008-04-07 23:49:16 följande:
    I den boken heter dottern, Sarah Tamar.
    ja..sara= prinsessa

Jesus och Maria Magdalena var av kunglig börd

Ytterligare en anledning att Jesus borde varit gift. Hade en judisk man av kunglig börd accepterats som ogift?
  • marina81

Vad heter författaren till de böckerna du nämner? Älskar att läsa religionshistoria, nu har speciellt Jesus, hans liv och hans familj blivit mitt favoritämne

• PiceaX

Har Jesus funnits? Vem menar vi när vi säger Jesus? Var han medlem av någon asketisk sekt där ingen gifte sig? Vi vet inte så mycket. Det verkar dock lika klart som det mesta andra att Maria Magdalena hade en framträdande roll som förkunnare inom den tidiga kyrkan, vilket bl a visar att det inte finns några hinder för att kvinnor blir präster.

• marina81
    PiceaX skrev 2008-04-08 00:28:29 följande:
    Har Jesus funnits? Vem menar vi när vi säger Jesus? Var han medlem av någon asketisk sekt där ingen gifte sig? Vi vet inte så mycket. Det verkar dock lika klart som det mesta andra att Maria Magdalena hade en framträdande roll som förkunnare inom den tidiga kyrkan, vilket bl a visar att det inte finns några hinder för att kvinnor blir präster.
    teorin är väl att han tillhörde essérna, och att han var av kungligt blod då han genom Josef var ättling till kung David. Det finns ju dokument som berättar om detta.
  • marina81
    Rosenöga skrev 2008-04-08 00:31:51 följande:
    Tror inte att Jesus hade någon hustru.
    varför? För att det inte stämmer med kyrkans uppfattning?
  • Rosenöga
    marina81 skrev 2008-04-08 00:50:20 följande:
    varför? För att det inte stämmer med kyrkans uppfattning?
    Därför att det inte nämnts i skrifterna. Ingen sörjande änka och barn.
    Och för att jag är skeptisk till efterkonstruktioner och spekulationer typ: Elvis lever, människan har inte varit på månen, Dianas död var inte en olyckshändelse eller förintelsen har inte skett.
  • marina81
    Rosenöga skrev 2008-04-08 01:08:18 följande:
    Därför att det inte nämnts i skrifterna. Ingen sörjande änka och barn.Och för att jag är skeptisk till efterkonstruktioner och spekulationer typ: Elvis lever, människan har inte varit på månen, Dianas död var inte en olyckshändelse eller förintelsen har inte skett.
    men dokumenten som visar detta är inga efterkonstruktioner utan dokument som uteslutits ur NT för att kyrkan inte tyckte de passade in.
Svar på tråden Hade Jesus fru och barn??