• annie29

Hur länge har man rätt att vara ledig ifrån jobbet för studier på heltid?

Är tjänstledig ifrån mitt jobb just nu för studier, och har varit de sen jan-07,alltså över 1 år.
    Men nu skulle jag vilja läsa en kurs som pågår över sommaren,tom in i september.
    Men frågan är om dem godkänner det, får man vara tjänstledig över 1 år för studier?
    Nån som vet?

• Svar på tråden Hur länge har man rätt att vara ledig ifrån jobbet för studier på heltid?
  • gustafssons

tror man får vara tjänstledig för studer i högst tre år, men sen kan de väl säga nej om det inte gynnar jobbet du jobbar på..

• annie29

dem kan alltså säga nej?

• gustafssons

om du har en dum chef som innte tycker att studiena nyttar ditt jobb tror jag han kan det.. men kolla upp ifall jag har fel..
    Min väninna får inte vara tjänstledig för att vara hemma mad sin son.. det handlar om 6 månader.. hon behövs på arb.platsen..

• annie29

det har ju inte varit några problem att vara ledig tills nu,så jag hoppas dem fortsätter me det.
    Tack för svar!

• gustafssons

hoppas att du får va tj.ledig så länge du behöver!!

Lycka till!!

• Mia83

Så vitt jag vet så finns ingen begränsning, så länge studierna lever upp till de krav som gäller för studieledighet. Däremot måste man ju alltid vara ute i god tid med sin ansökan om man vill vara säker på att den går igenom.

• Tecken

Nej, det finns ingen tidsbegränsning. Så länge man pluggar, så får man vara tjänstledig.

Nej, din chef får inte säga nej - däremot har han/hon rätt att skjuta upp din tjänstledighet för studier i max sex månader.

• Tecken

Oberservera att mitt svar endast gäller vid tjänstledighet för studier, inga andra typer av tjänstledigt.

• gustafssons

En vänina till mig väntar på att få veta om hon får fast anställning nu på det vicket hon haft i två år. hon som har tjänsten har varit tjänstledig för studier i tre år och nu får hon inte vara det längre, så hon måste bestämma sig om hon vill jobba kvar, eller gå.
    De olika facken man är med i kan ha olika regler när det gäller tids begränsning..

• Tecken

Fast inte när det gäller studier, kanske när det gäller andra typer av tjänstledighet? Inte om man har en tillsvidareanställning. För fakta, kolla in Lag om arbetstagares rätt till ledighet för utbildning: www.notisum.se/rnp/sls/lag/19740981.htm

• gustafssons

jopp. hon har en tillsvidare anställning, har jobbat där länge. men måste bestämma sig nu.

• Mia83

"När studieledigheten är slut har man rätt att återgå till arbetet med samma lön och arbetsuppgifter som tidigare. Den som arbetar deltid kan i vissa fall få andra uppgifter, men det är bara tillåtet om man inte missgynnats på grund av studierna.

Den som är anställd avgör själv när han eller hon vill avbryta studierna och komma tillbaka till arbetet men måste underrätta arbetsgivaren. Arbetsgivaren kan skjuta upp återgången till jobbet. Då gäller följande reglerl:

Den som varit ledig mindre än en vecka: Arbetsgivaren kan inte skjuta upp återgången till arbetet
    Den som varit ledig mer än en vecka: Arbetsgivaren kan skjuta upp återgången i 14 dagar
    Den som varit ledig ett år eller mer: Arbetsgivaren kan skjuta upp återgången i en månad.

Om arbetsgivaren vill skjuta upp återgången måste han säga till direkt då han blir underrättad."

"Enligt studieledighetslagen kan inte arbetsgivaren neka en anställd ledigt för studier. Detta är grundregeln:

Vill du som anställd gå en utbildning har du rätt till ledighet under utbildningstiden. Enda kravet är att du har varit anställd i minst sex månader eller minst tolv månader under två år.

Regeln gäller alla! Den anställde behöver inte vara fast anställd (tills vidare). Också projektanställda, vikarier, praktikanter, anställd på viss tid har rätt till ledighet för studier. För fackliga kurser och utbildningar gäller inte kravet om minst sex månaders anställningstid."

Svar på tråden Hur länge har man rätt att vara ledig ifrån jobbet för studier på heltid?