• siggie

Ni som kämpade länge för att barnet skulle ta flaska se hit!!

Jag har hållt på i två månader med att försöka vänja dottern vid flaska utan resultat och nu börjar jag bli galen på detta! Vad är bäst, att härda ut med samma flaska varje dag med samma napp eller byta emellanåt? JAg har nog tio olika sorter jag provat men hon vägrar.....Vad är era bästa tips på att få dem att ta flaska? Problemet här verkar vara själva nappen och då jag prövat alla som finns så vet jag inte längre vad jag ska göra. Tips???

• Svar på tråden Ni som kämpade länge för att barnet skulle ta flaska se hit!!
  • Latino

Har deu försökt med flaskan MAM, eller vad den heter? Den sägs ju vara lik ett bröst.

Jag hade samma problem som du, men till slut kom jag på att jag hade för stort hål på själva nappen. Bytte till ett mindre och då förstod han att han skulle suga.

• Erla

vet inte. Tjejen är 10½ månad och tar fortfarende inte flaskan. Men nu är stategin att hon får dricka vatten till maten i flaskan varje dag - så då är ju inte själva flaskan farlig längre, sedan ska jag ge henne välling med sked ett par gågner varje dag så hon vänjer sig med smaken. Men vill hon inte så vill hon inte och då kör vi utan! Det har ju gått bra hittills.

• Mayen

Vi försökte länge, men dottern ville aldrig ta flaskan. Tror nu att det egentligen inte var flaskan hon nobbade, det var innehållet. Modersmjölk är ju så mycket godare än ersättning
    Nu dricker E (2 år) gärna vanlig mjölk el vatten i nappflaska, men så länge jag ammade vägrade hon bestämt!

• qvistan
    siggie skrev 2008-04-08 08:29:20 följande:
    Jag har hållt på i två månader med att försöka vänja dottern vid flaska utan resultat och nu börjar jag bli galen på detta! Vad är bäst, att härda ut med samma flaska varje dag med samma napp eller byta emellanåt? JAg har nog tio olika sorter jag provat men hon vägrar.....Vad är era bästa tips på att få dem att ta flaska? Problemet här verkar vara själva nappen och då jag prövat alla som finns så vet jag inte längre vad jag ska göra. Tips???
    Jag höll oxå på länge med K tillslut hittade jag en flask napp av latex då han använde napp o då lossnade det till det bättre dock har han aldrig varit ngn stor ätare av vällning mm Märke NUK finns ofta bara i babytillbehörsbutiker typ barnens hus Lycka till
  • MKAsson

Oj, jag gav upp efter att ha provat en slags flaska. Eller för oss funkade det med Avent när tjejen var pytteliten men senare när hon var runt fyra månader (nu nästan sju månader) vägrade hon när vi inte hade gett henne flaskan på en månad eller så. Men då provade vi kanske tre dagar eller så. Känner inte att det är nödvändigt att hon måste ta flaskan, hon äter mat rätt bra (två purémål och två grötmål om dagen), ammar lite fortfarande och dricker vatten ur pipmugg eller vanligt glas.

• Micjah

Usch, min son va likadan!
    Testade en massa olika flaskor med div nappar till ,men inget dög för lilleman.
    Testade att låta andra människor mata, prövade med både NAN och Semperersättning samt bröstmjölk i flaskan men inget hjälpte..
    Stå och mata, sitta och mata, ligga och mata......osv...

Tillslut råkade vi värma ersättningen lite för mycket och då slukade han hela flaskan... ??!!??!!
    Vi använde flaskan MAM Ultivent och det var den enda flaskan som dög tillslut.
    Vi kämpade från det att han va nån vecka gammal tills han blev 5 mån innan han tog den.
    Vet inte om han kanske hade tagit flaskan tidigare om vi värmt den mer än "rekommenderat".

Så, du kanske kan testa det?? Kanske kan fungera för er med?

• Svimpe

Jag hade problem med båda mina söner.
    Den första provade vi alla olika napparna vi kunde hitta tills jag, efter två månader, köpte en drickkopp på apoteket och märkte att det var majsvällingen han inte tyckte om. Men sen hade vi en kamp med alla olika vällibgarna. Det var först när han åt vanlig mat ch bara ammade på natten som han plötsligt började dricka fullkornsvälling.
    Vår andra vägrade nappflaska, inte ens vatten gick och välling gick inte ens i pipmugg.
    Men sen slutade jag amma trots att han var förbannad på mig i några dagar för han ville ha sin älskade tutte, han var 11 månader då. Vi lät han vara utan nåt på natten och det fungerade i en dryg vecka. Sen en natt skrek han så att vi testade välling och hör och häpna han drack upp allt och sen dess tycker han om det.

Nu älskar dom välling båda två.

Vi har flaskor från AVENT och napparna från MAM.

Ett tios är att låta nån annan än du ge nappflaskan. Du har ju dom goda brösten så varför ta den där gummisaken med det som smakar konstigt om man har originalet presis bredvid.

Annars kanske det är som med vår lille att det löser sig när hon fattar att det inte blir mer bröst.

Lycka till.

• santanas

Sonen har inga problem med flaska men han vill inte ha normalstort hål utan han får även havrevällingen med napp för tillägg. Vi använder  också anantomisk från Esska som han gillar bäst.
    Däremot vägrar han napp, räknade till 16 olika här hemma som vi provat

Lycka till!!!!!!!

• agnes mammaaa

siggie vi hade samma problem som till slut visade sig att vara att Agnes är för lat för att det skulle fungera. vi provade större napp o sen sa det bara tjoffs hon tog att. eller att hon helt enkelt inte gillar den ersättning ni ger. prova o växla o dra slutsatsen med att klippa större hål på nappen när ni provat dom olika ersättningar som finns. inte den runda utan den platta fungerade för oss.

• siggie

Hej på er och tack för era fina svar!

Kul att läsa om alla "specialare" som fungerat! Vi har testat olika hål på napparna, olika temperaturer på ersättningen/vällingen och olika sorter....är slutkörd för tillfället!

Tror att det enda som skulle kunna hjälpa är att tydligt visa att det inte blir mer bröst....men hur gör jag det på ett pedagogiskt och bra sätt som inte får henne att avsky mig för att jag nekar henne dem.....

• Kristin24

när Noel var 6 månader så började vi med puré, då fick han vatten i nappflaska...så nu tar han flaska med välling, men jag ammar också så han dricker sig inte mätt på välling om jag är hemma. smarta ungar kan vara...

Go och glad Kexchoklad
  • Torvald

Hej! Min unge vägrade flaska men drack pyttelite ur pipmugg vid nio månaders ålder när jag började jobba. Hade jätteångest för att han skulle vara vråltörstig hela dagarna, men jag har i efterhand fått höra att det är så mycket vätska i de vanliga mat och fruktpuréburkarna så det var nog ingen fara...
    I alla fall, en kväll efter 5 dagars "mamma borta niotillfem" (och dittills hade jag aldrig varit ifrån honom mer än någon timme...) så slök han plötsligt en nappflaska som jag gav honom. Som om han aldrig gjort annat! Helt vanlig eskaflaska (vi hade ALLA flaskor hemma då ska jag säga...) med helt vanlig mjölkersättning. Sen var det inget problem! (Och jag kunde få avlastning på nätterna, hurra!)
    Så våga gå hemifrån, är mitt tips...

• santanas

Siggie:

Sov borta en natt eller två och låt pappa ta smällen, jag tror att det kan vara en lösning även om det inte är den bästa.

• Micjah
    siggie skrev 2008-04-13 19:43:33 följande:
    Hej på er och tack för era fina svar! Kul att läsa om alla "specialare" som fungerat! Vi har testat olika hål på napparna, olika temperaturer på ersättningen/vällingen och olika sorter....är slutkörd för tillfället! Tror att det enda som skulle kunna hjälpa är att tydligt visa att det inte blir mer bröst....men hur gör jag det på ett pedagogiskt och bra sätt som inte får henne att avsky mig för att jag nekar henne dem.....
    Jag tror också att sova borta är den bästa lösningen..
    Är "maten" borta är det bara att gilla läget och börja ta flaskan
    Det kommer nog bli lite skrik, men ge det nån dag eller två så löser det sig nog.

Hejja hejja hejja!!!
Svar på tråden Ni som kämpade länge för att barnet skulle ta flaska se hit!!