• Jennsan82

Min 2-åring har salmonella!

Vår son på nsart 2 år har varit magsjuk med diarre i nästan 10 dagar, men sedan i söndes em är han helt bra i magen o hans humör e på topp. Vi har lämnat bajsprover o igår em ringde barnakuten o sa att dom visade positivt för salmonella!!!!! Jag blev helt skräckslagen!!! Herregud, var har han fått det ifrån?? Han ställde massa frågor, svarade så gott jag kunde. Frågade om jag hade frågot, men jag kunde inte komma på några. Han sa att smittskyddsinst. skulle ringa oss,, så nu har jag skrivit ner en massa frågor. Men engligt barnakuten så ska man ju leva helt vanligt så länge du inte har nårra symtom. O det har han ju inte. Vi ska tydligen oxå testa oss.
    Ja en miljon frågor o tankar snurrar i huvudet jjust nu......

• Svar på tråden Min 2-åring har salmonella!
  • viseversa

vad ska man göra åt det då? någon medicin.Förlåt men jag har inte så stor koll på salmonella innebär och vad det är.

• Jennsan82

Nej ingen medecin, läker ut av sig själv.

• viseversa

men är det farligt eller? vad är salmonella för något eftersom det blev en sån stor grej av det!

Jennsan82 skrev 2008-04-08 09:14:57 följande:
    Nej ingen medecin, läker ut av sig själv.
  • HaJoMi

Man kan ha salmonella och vara symtomfri men när jag och min familj fick det när jag var barn blev vi jättedåliga med fruktansvärda diarréer och kräkningar samt hög feber. Vi fick lämna prov på VC en gång i veckan tills de visade neg och fick inte använda samma toaletter som andra (fick egen toa i skolan och så)

Vi blev med stor sannolikhet smittade av vår katt (!) som hade fått salmonella av kattmat, men det är inte 100% säkert.

Hoppas det går bra och att ni klarat er

• Jennsan82

Farligt o farligt. Barn kan ju bli uttorkade av det eftersom dom bajsar o kräker så mkt. Detta ska ju anmälas till smittskyddsinstitutet o till dagis där alla oxå ska lämna bajsprover. Läs om det på internet, jag kan själv inte så mkt om det:)

• trebarnsförälder

Salmonella är inget farligt men man måste anmäla det till smittskyddinstítutet det är lag på detta.
    Ifall det fins en smittokälla och då kan dom se var det kommer ifrån.
    Har själv haft salmonella och jag vet att dom sa att man skulle ta det lugnt med mjölk och stark mat samt stekt mat ett tag för magen är extra känslig.

Lycka till

• Jennsan82

Ja jag hoppas att hans symtom inte kommer tillbaka o att inte vi andra blitt smittade såklart. På dagis är det tydligen många som oxå haft diarrer o hög feber i en veckas tid. Men om donm lämnat bajsprover vet jag inte.

• trebarnsförälder

I en del fall så har man svårt att behålla näringen och då ges dropp på sjukhus.Jag låg inne i 4 dgr)
    Men ingen medicin ges.
    Det är tydligen väldigt olika hur man reagerar vissa blir jättedåliga andra inte.det är typ som cambolybacter

• elink

salmonella kan finnas lite härovar. har man inte fått det utomlands kan man få det av husdjur. det är inte helt ovanligt att lite halvslarvig kökshygien är boven. man har slarvat med att diska knivar och ha olika skärbrädor tex. salmonella kan finnas i sallad tex.

visste ni att många ofta skyller på att man köpt dåliga matvaror eller ätit något olämpligt på en restaurang när man får en vanlig matförgiftning. men sanningen är att källan ofta är smuts i det egna köket eller på de egna händerna...... så kan det vara.....

• trebarnsförälder
    elink skrev 2008-04-08 09:24:01 följande:
    salmonella kan finnas lite härovar. har man inte fått det utomlands kan man få det av husdjur. det är inte helt ovanligt att lite halvslarvig kökshygien är boven. man har slarvat med att diska knivar och ha olika skärbrädor tex. salmonella kan finnas i sallad tex.visste ni att många ofta skyller på att man köpt dåliga matvaror eller ätit något olämpligt på en restaurang när man får en vanlig matförgiftning. men sanningen är att källan ofta är smuts i det egna köket eller på de egna händerna...... så kan det vara.....
    I Sverige rapporteras c:a 4000 fall per år, varav c:a 85% är utlandssmittade. Normalt rapporteras 4 till 8 utbrott per år. Av de utlandssmittade fallen kommer många från Medelhavsområdet, speciellt S. Enteritidis som ökat påtagligt i stora delar av Europa sedan 1985. Därefter har antalet smittade minskat något i många länder, framför allt har en förändring av fagtyperna observerats

Detta kommer från smittskyddsinstítutet så det är ju fakstiskt en stor del som smittats utomlands likaså jag efter en semester i Singapore
  • Jennsan82

Tror aldrig vi kommer o få reda på var han fått det ifrån. Vi har en katt men hon e bara inne, o då kan han väl inte fått det av henne?
    Men som elink sa kan han ju fått det här hemma, men då borde vi andra oxå blitt smittade ju, o det är vi kanske, får se vad våra prover visar

• elink

jag bara kommenterade att det kan komma lite var stans ifrån. jag har ju självklart ingen kunskap om vart just din son smittats. och det är ju vanligare att man blir smittad utomlands än i sverige. men smittan FINNS i sverige.

jag har tidigare arbetat med livsmedel. då finns en regel som säger att om man vistats utanför eu så måste man lämna avföringsprover. vilket jag kan tycka är lite lustigt för smittor håller sig ju inte endast innom vissa länders gränser.

om bara din son fått salmonella och flera barn på dagis varit magsjuka en längre tid kanske det är anledning att kolla upp om någon familj på dagis varit utomlands på sistone? små barn brukar ju inte ha så bra toa-och-hand-hygien så sånt sprids ju säkert lätt på ett dagis.....

Svar på tråden Min 2-åring har salmonella!