• Ebba82

Bröllop i smyg, hur planerar ni?

jag vill gifta mig innan jag skaffar barn och det har vi försökt med ett tag utan resultat och skulle jag bli gravid vill jag gifta mig i smyg. varken jag eller sambon gillar en massa uppståndelse. det svåraste valet är vilket efternamn vi ska välja? någon mer som känner igen sig?

• Svar på tråden Bröllop i smyg, hur planerar ni?
  • Sunset 79

Jag känner igen mig.Men tyvärr har vi ju redan sagt att vi ska gifta oss 30 augusti till alla.Vi har bokat kyrka redan och har inbjudningskorten.Men jag har ångrat mig nu!Men vågar inte riktigt berätta det för honom.Jag tycker inte heller om en massa uppståndelse.Jag har valt mitt och min mans efternamn med.Eftersom hans efternamn är spanskt ville jag ha med mitt svenska också.Res utomlands och gift er själv!Ni kan ta två vittnen från svenska ambassaden.Lycka till!

• Ebba82

ok tack för tipset. jag ska fundera på det. Jag skulle vilja ha ett genemsant efternamn som har funnits i släkten men vadå kan man bara fråga sin farmor : vad hette du iefternamn som liten? det låter väl lite knäppt? någon som vet hur man kan ta reda på gamla släktnamn?

• Lokecool

Vi planerar att gifta oss på Gotland i sommar utan att nån ska få veta innan. Vi har kommit så långt att vi bestämt dag, tid å plats och tagit kontakt med en vigselförättare. Ska sedan boka fotograf. Vi har vittnen med oss som vi ska semestra med där nere, men de vet heller inget, hi hi. Vi vill ha en fest senare för de allra närmaste släktingarna och vännerna. Jag kommer ta min blivande mans efternamn, enbart för att jag alltid har hatat mitt å så heter våra barn samma som han.

• Midsommarafton 77

Jag är inte gift och det blir en borgerlig vigsel i smyg och på en vardag. Så vill vi ha det och efteråt äter vi middag ihop på restaurang. Sedan kommer det i tidningen att vi gift oss, så att släkt och vänner vet.

• Storråda

Det enklaste är väl om ni helt enkelt tar mannens namn. Tror att det var lättare förr när alla självklart gjorde så - då behövde det inte bli så mycket tjafs om detta..!

Men om du nu vill veta din farmors flicknamn, så är det lätt: du ringer bara Skatteverket och väljer Folkbokföringen, så hjälper dom dig. Det är bra om du har din farmors personnummer redo, eller i alla fall din pappas. Men har du inte det, så kan de börja ifrån dig och gå bakåt - det tar en liten stund extra bara.

Angående att gifta sig i smyg, så är ni två vuxna människor och gör som ni vill. Ring församlingen bara, och säg att ni vill boka tid för vigsel. Du kan säga på samma gång, att du vill att församlingen ställer upp med två vittnen (det kan vara t.ex. kyrkvaktmästaren och en församlingspedagog).

Sedan kan ni sätta in en vigselannons i tidningen om ni vill meddela alla på det sättet. Eller helt enkelt skicka runt små kort och berätta det, eller ringa runt, eller bara låta det spridas... Ni är vuxna som sagt och gör som ni vill!

• Marie IE B

Vi gifte oss i smyg för tre år sedan och vi gjorde det på Landvetters flygplats innan vi åkte till Thailand. Med oss hade vi färdigskrivna vykort som vi postade innan vi lyfte där det stod att "Innan vi lyfte mot Thailand blev vi Herr & Fru".

VIP-service på flygplatsen ordnade med vittnen och de har ju en flygplatspräst som de anlitar. Han ringde till oss innan så vi pratades vid litegrann. Vi hade med oss en CD med musik vi valt så hela ceremonin tog väl ca 20 min.

• cimbria

Vi planerar också att gifta oss i smyg i sommar! Vi kommer att ta mitt efternamn eftersom vi båda tycker bäst om det namnet. Vi har precis börjat planera men en självklarhet är att det blir borgeligt. Vi hade tänkt oss någon gång i juli, men inget exakt datum har bestämts för vi har inte hittat någon plats än för vigseln. Tips någon? Vi bor i Göteborg...

Svar på tråden Bröllop i smyg, hur planerar ni?