• pluggande mamma

Tips om mat mot mkt hård mage....

Har ganska nyss blivit gravid och jag har den senaste veckan blivit så otroligt hård i magen. Nu vill jag inte gå på toa mer för det gör så himla himla ont!

Någon som vet vad jag kan äta för att slippa detta? Gärna goda saker....

• Svar på tråden Tips om mat mot mkt hård mage....
  • lia76

Hmmm kanske kan äta det som barn skall äta då de är hård eller lös i magen:

Stoppande är äpple, särskilt rårivet, morot - särskilt mos, blåbär,
    särskilt blåbärsavkok på torkade blåbär, majs -mos, ris - särskilt
    risavkok.
    Lösande är : plommon, päron, katrinplommon, fikon, fikonpuré, dadlar,

Annars kan du ju köpa Microlax på apoteket, DET sätter fart

Trollet BF 3/9-2008, Stella 23/9-2006
  • Dodisens mamma

en tesked linfrö varje morgon´, mycket vatten och  att ta en långpromenad sätter fart på tarmen. Det var mina tipd Joo det med katrinplommon är ju jättebra gillar man inte äta dom torkade så köp pure och ät det som marmelad på mackan eller direkt ur burken

• annroll

Microlax ska man väl inte använda om man är gravid?

Matolja hörde ja igår att man kan ta en tesked.

• trisha

jag har alltid haft problem med magen...det som hjälper mig ör att äta alla dom här bröden med fibrer i och sedan när jag vill känna mig lite lättare hehe så äter jag den här naturprodukten från hälsokost affären, det är som en frukttäring som man tuggar på o sväljer...tror den är gjord av katrin plommon eller nåt...då blir avföringen mjukare o d tömmer rejält av allt det där som inte vill komma ut o bara gör magen hård.....

• lia76

Ah nä kanske inte det
    Glömde bort att du var gravid fast jag läste det
    Ja jag är själv grvaid så jag är lite virrig, känner du nog igen hehe

Jag fick ta microlax då jag var gravid iallafall, men då hade jag redan fått förvärkar.
    För de sade att microlax kunde starta värkarna i förtid... Men det sade de på förlossningen att det inte gjorde något för jag hade ju ändå värkar då hehe

Men annars ska fibrer vara bra om man är hård i magen, det rådet fick min sambo då han var hård i magen.
    Jag själv trode att man blev hård i magen av fibrer

Trollet BF 3/9-2008, Stella 23/9-2006
  • Suneboll

Torkade katrinplommon o aprikoser, är ju dessutom bra eftersom de innehåller järn
    Linfrö
    Lactulos el vad det heter, finns på apoteket
    Päron
    Fiberrik mat typ havregrysgröt
    Kaffe
    Undvik te, äpple, morot o blåbär som e stoppande

Man kan smörja med kräm mot hemorojjder (xyloproct) så att man inte får så ont...magen brukar bli lite bättre efter nån vecka

• Fry

Ja katrinplommon är ju bra som det sägs här,annars kan du äta en påse med lakritssägs väl sätta igång magen om man äter för mkt..Fråga på apoteket annars..

• MCL

KIWI!
    Allvarligt - testa kiwi snabbt. Det är både gott och sjukt effektivt. det var min barnmorska som sa det till mig. Jag äter 1-3 per dag och har inga problem med magen längre. Nästan så att jag är för mycket åt det andra hållet, men det känns klart mycket bättre!

• bea85

jag kör på en abrnmatsburk med katrinplomonpure på gröten eller bara som den e. den e jätte god och supper bra

• pluggande mamma

Åh! Tack!! Kiwi skall jag genast testa!!

Är inte förtjust i katrinplommon och sådant..men man får ju ta det som funkar...

• solen13

Massa plommon funkade bra på mig. (behöver inte vara katrinplommon utan kan vara vanliga).

• fealin

Det mest effektiva är att köpa viktväktarnas godis med sötningsmedel. Testade det en gång och efter 3 godisar så sprang jag på toan hela tiden. Hemlis Här pratar vi om snabbverkande...typ minuter innan det sätter fart. Har också provat läkerol som innehåller sötningnsmedel....samma effekt.

Nu är ju inte det här det nyttigaste du kan stoppa i dig men som engångsföreteelse så går det nog.

Svar på tråden Tips om mat mot mkt hård mage....