• Mercedes

Operera ut visdomstand i överkäken?

Är det någon som nyligen gjort det och vet vad det kostar?
    Har en uppe som bara är framme lite och växer snett med
    Ska boka tid att ta bort den nu, men jag gjorde samma nere för flera år sedan och det var hemskt.
    Hade ont länge, är det värre nere än uppe?
    Sen undrar jag om ni gjort det hos vanliga tandläkaren eller käkkirurgen?

• Svar på tråden Operera ut visdomstand i överkäken?
  • Tifastar

jag kan bara säga hur det kändes nere och det var det värsta jag gjort :S var hos käkkirurgen ohc bedövningen tog inte. min tand var var inte framme alls så dem fick skär upp tandköttet o sen borra sönder tanden i småbitar.

kostade lite mindre än 2500 kr...

jag har inte tagit bort den på min andra sida än, vill inte, vågar inte.

• Mercedes

Ja nere var för hemskt, dom skar upp min med för den var inte framme mycket alls..
    Men nu är jag less på återkommande inflammation uppe så jag vill ta bort skiten
    Men man gruvar sig och det är ju inte billigt heller!

• LAA

Vet du säker att det behövs operation? Kanske är det bättre att vänta tills den vuxit ut lite till och dra ut den? Jag har fått mina visdomständer i överkäken utdragna. Den första var hemsk, den satt som bara den och en bit av käkbenet hängde med (upptäcktes på återbesöket). Ont var bara förnamnet! Andra gången var jag beredd på det värsta, men plopp så var den ute. När jag tänker var det ganska jämförbart med mina förlossningar...

• Curlingmorsan

Jag är har tagit bort båda mina visdomständer i överkäken och det var inga problem alls. Kände inget speciellt när dom drog ut dom och hade inga problem alls efteråt. Nu har ena i underkäken börjat komma fram men den får växa lite till innan den oxå åker.

• strojes

Jag har också tagit bort visdomständer nere med operation. Ingreppet gjordes på Sophiahemmet i Stockholm. Båda tänderna (ingen av de var framme så tandköttet fick skaras upp och tänderna borras sönder) nere togs samtidigt och det kostade 4000:- Under själva ingreppet kände jag inget alls men efteråt när bedövningen släppte, ajajajajaj! Och ingen fast föda på nästan en vecka.... Dagen för ingreppet blödde jag en del men det avtog snabbt.

• Mercedes

Den växer snett, rätt ut mot kinden och inte ner som dom andra.
    Sen ligger den ganska nära tanden brevid.
    Sist jag var hos tandläkaren sa hon att får du problem så ska den bort.
    Och nu får jag inflammation med tätare och tätare intervall. Så nu känns det som att jag bara vill bli av med den så fort som möjligt

• LAA

Mercedes: ryckte och drog. Den stackars tandläkaren tog i för kung och fosterland så svetten pärlades i pannan. Förmodligen fick han träningsvärk dagen efter. För min egen del var det helt okej just då och ett par timmar därefter, men när bedövningen släppte, ojojoj... Nu var det förstås inte HELA käkbenet, utan bara en liten bit. (Så ni inte tror att jag är helt deformerad pga detta).

• Mercedes

Åhh fy.. jag hoppas jag inte får fler visdomständer efter denna!
    Har två som inte kommit upp alls och hoppas dom stannar där dom är.

Svar på tråden Operera ut visdomstand i överkäken?