fredags middags tips tack!!!!
Tips på något riktigt smaskigt till fredags middagen önskas!!!!
Gärna 3 rätters, erterrätten kan vara av lite enklare variant då man säkert är jätte mätt av all annan mat.
KRAM
Tips på något riktigt smaskigt till fredags middagen önskas!!!!
Gärna 3 rätters, erterrätten kan vara av lite enklare variant då man säkert är jätte mätt av all annan mat.
KRAM
Oj, du var ute i god tid (bättre planerare än jag), väntar ni gäster? Eller ska det vara en speciellt romantisk middag?
Ja hehe typiskt mig att var ute i god tid. Men det är väl bra antar jag:)
Nä vi ska bara vara hemma, sambon och jag. Äta lite gott när sonen har somnat.
Jag brukar tycka det är kul att överaska sambon med något nytt. Behöver inte vara så avanserat men ändå något som vi inte brukar laga till.
KRAM
Kan en super enkel maträtt.. =)
Man tar kyckling fileér o gör tre fyra snitt över dom sen skär man mossarellaskivor o lägger emellan snitten o lindar sedan dom med bacon.. kan va bra at ha tandpetare ibland för att hålla fast baconen.. =) sen kör man den bara i ugnen på 225 grader tills dom e klara o de e svårt att säga hur lång tid de tar eftersom de kan variera väldigt på stolekarna.. sen kan man göra en enkel sallad där de innehåller skivade tomater med lök o vinäger med salt o peppar, lite färsk bacilica o sen pasta till de lr vad som behagar.. maträtten går fort o e god.. =)
efterätt kan man ju göra så enkelt som att man gör chockladpudding o häller upp i små glas låter dom stå i kylen tills de stelnat lr när man nu ska äta dom sen en klick vispad grädde på o en jorgubbe på toppen.. =)
ussh vad hungrig jag blev nu.. =)
Lycka till med ditt fredagsmys!!
Det lät kanon gott.
Några tips med kött önkas också.
Förrätt:
Spenatpannacotta med lyxig topping
Ingredienser
8 st
3 blad gelatin
2 1/2 dl Arla Köket vispgrädde
1 dl hackad, förvälld spenat
1 1/2 dl Arla Köket matyoghurt
1/2 tsk salt
1 krm svartpeppar
1 pressad vitlöksklyfta
2 dl skaldjur t ex räkor, kräftstjärtar, hummer
1 msk olivolja
2 msk pressad citron
1/2 dl hackad persilja
Gör så här
Låt gelatinet ligga i kallt vatten ca 5 min. Koka upp grädden i en kastrull. Ta från värmen.
Lyft upp gelatinet och rör ner det i grädden så att det smälter. Pressa vattnet ur spenaten. Rör ner spenat, mat-yoghurt, salt, peppar och vitlök. Häll smeten i 8 formar. Låt stelna i kyl minst 4 tim. Skär skaldjuren i bitar. Blanda olja, citron, persilja och skaldjur. Låt marinera ca 4 tim. Lägg skaldjuren på pannacottan och servera.
Huvudrätt:
Fläskfilé i senap och ostsås
Ingredienser
4 port
600 g fläskfilé
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
smör-&rapsolja
3/4 tsk salt
1 krm svartpeppar
2 1/2 dl Kelda matlagningsgrädde
1 dl torrt vitt vin
1 msk vetemjöl
2 msk konc kalvfond
1 msk fransk senap
1 dl riven Kvibille Präst
Gör så här
Skär köttet i skivor. Skala och hacka löken och vitlöken. Bryn köttet i smör-&rapsolja i en stekpanna. Krydda med salt och peppar. Vispa ihop grädde, vin, lök, mjöl, fond och senap i en gryta. Låt koka upp under vispning. Lägg över köttet i grytan. Låt köttet koka i såsen 3-5 min. Ta grytan från värmen. Rör i osten. Strö gärna över hackad persilja. Servera med kokt ris och grönsaker.
Efterrätt:
Hallonpaj
Ingredienser
Deg
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 dl socker
100 g smör
1 st ägg
Fyllning
250 g hallon
3 3 dl gräddfil
2 2 st ägg
1 1 dl socker
2 2 tsk vaniljsocker
Gör så här
1. Sätt ugnen på 200 grader. Blanda mjöl, bakpulver och socker i en skål. Lägg i kylskåpskallt smör skuret i små bitar. Finfördela smöret i mjölet med en gaffel, med fingertopparna eller i matberedaren till en smulig massa. Tillsätt ägget och arbeta snabbt ihop till en deg. Tryck ut den i en pajform som är ca 25 cm i diameter och grädda i 10 minuter. Fördela hallonen till fyllningen ovanpå. Rör ihop gräddfil, ägg, socker och vaniljsocker. Häll smeten över hallonen. Grädda i 30-40 minuter.
har lite dålig fantasi när de gäller fläsk o nötkött.. brukar bli så vanliga maträtter.. men samtidigt finns de så mycke man kan ha till de.. goda såser som t ex rocculasås.. Då man mixar ruccolasallad o vitlök sen rör man ner creamfresch o riven ost den man har hemma.. sen bara salt.. =) de som oxå e gått är nötkött: utskuren biff lr rostas med hasselbakspotatis rövinssås, alltid godast med egen.. =) o mögelost som man lägger på köttet när allt e klart o ett glas rött kanske.. ;)
här är receptet på Limefile det bästa du kan äta o ta med klyftpotatis till. Du kommer aldrig att ångra att du gjorde denna rätten. Vi äter den ofta o älskar den varje gång.
www.recepten.se/recept/limefile.html
Oh ruccola såsen lät god.
Den ska jag nog göra till lördag. Då ska vi grilla:)
Gör så du..
Hoppas ni får en fin helg!
Kram