• Mistoffelees

Rapa dem om de sover efter att de ammat på kvällen och natten?

Ammar min son i sängen på kvällen när han skall sova för natten, han somnar vid bröstet om jag då tar upp honom för att rapa honom vaknar han igen och vill då amma igen, börjar ju liksom om från början igen då, likadant på natten. Brukar inte rapa honom på natten. Vaknar dock ofta av gaser i magen kring 04.00 tiden, och behöver prutta, många gånger blir han ledsen tillslut.

Hur brukar ni göra?

Rapar jag honom väcker jag honom och då vill han amma igen, och sedan måste han rapas igen och så håller man på så, rapar jag honom inte sover han och jag bara vidare.

Wilgot 080118
  • Svar på tråden Rapa dem om de sover efter att de ammat på kvällen och natten?
  • Mollie B

nattmålet har inte jag heller rapat henne, utan bara lagt henne en stund på sidan. Sedan på morgonen kan ha det lite besvärligt till "frukost mjölken" har gett henne magdroppar då och lagt henne över knät med magen mot mina ben och masserat ryggen. Då har det blivit bättre och hon har somnat gott.

• saralindberg

Jag har aldrig rapat sonen på natten då han somnar efter amningen. Blir han sprattlig och man märker att han har lite ont i magen brukar det räcka med att vända honom åt andra sidan så rapar han. Går det inte att få honom att somna om utan att amma? Med napp tex?

• Mistoffelees
    sareng skrev 2008-04-08 13:31:17 följande:
    Jag har aldrig rapat sonen på natten då han somnar efter amningen. Blir han sprattlig och man märker att han har lite ont i magen brukar det räcka med att vända honom åt andra sidan så rapar han. Går det inte att få honom att somna om utan att amma? Med napp tex?
    Han är nappvägrare, provat mängder med sorter, han spottar ut alla, ibland efter att blivit helt hysterisk och börjat gråta, . Vore verkligen skönt om han ville använda napp, framförallt på natten, då jag tror han ibland vaknar utan att vara hunrig utan bara vill snutta lite.
    Wilgot 080118
  • Sunny

Jag går in i ett annat rum på natten när jag ammar. När jag går tillbaka till sovrummet har jag han över axeln, ibland rapar han och ibland inte. Om han inte gör det så lägger jag ner honom ändå. På bb sa de att det inte gjorde något om man inte rapa barnet varje gång. Den luften kommer ut ändå menade de.

• mandolina

Brukar inte rapa henne på natten, men har tänkt att jag borde för hon ligger ibland länge och stönar och stånkar och verkar ha ont i magen en lång stund efter nattamningen.
    Vore fint med fler infallsvinklar här, kanske man kan hjälpa sin bebis på traven som någon skrev, så de inte behöver lida. Hur som helst kan inte jag eller sambon sova när lillan sover stånkandes...så alla berörs av detta.
    Jag håller också med om att bebisen kan bli pigg av att man tar upp och rapar den, det blir liksom en ny runda igen och i värsta fall piggnar den till och vill inte somna om. Lite tufft att vara vaken jämt...!

• trunken81

Min dotter rapar aldrig. Så när hon somnar låter jag henne sova.

• buffybus

nej rapar inte på natten.. har till o med försökt men han vill inte ens.. rapar bara lite på dagen.. alla bebisar rapar faktiskt inte så det är inte ett måste...

ammade också i ett annat rum på natten så han hade chans o rapa på vägen in i sovrummet.. men nu matar jag i sängen!!
    Jocke+André älskar er mest av allt!!
  • Renoveringsobjekt

Jag rapar inte min dotter på nätterna. Hon är dock ett kräkbarn så hon brukar kräkas när man lägger ner henne i sin säng. Hon vaknar i regel inte av detta men det gäller att ha en liten handduk till hands... På dagarna har jag ganska nyligen börjat rapa henne (hon är 7,5 vecka). Det har varit svårt innan att rapa henne tycker jag.

• raskan

jag har aldrig behövt rapa mina 2 barn men liten nu behöver rapa då han lätt blir gasig.

Om han somnar vid brösten brukar jag försöka lägga honom över axeln en stund ändå eller om han ligger i sängen så kan vänder jag lite på honom.

Vissa barn behöver rapa andra inte....

• SusiSue

Jag sitter upp i vår säng och ammar min 4-månaders på natten. Han somnar när han är mätt, då lägger honom jag över min axel en stund och klappar i rumpan. Oftast rapar han. Sen lägger jag honom i hans säng. Vi har alltid gjort såhär och förr vaknade han till ibland men nu sover han sig genom rapningen

• SandraDe

Hej. har samma problem. vår tjej sväljer massa luft när hon ammar. man hör hur luftbubblorna går ner i magen. hon har alltid varit dålig på att rapa och hickar istället vilket är jätte jobbigt för henne! Försöker att rapa, men det är jätte svårt på natten då hon piggnar till om jag lägger henne på axeln...vet inte hur jag ska göra. testar nu med minifom. lindrar lite.

• Jontesfru

Jag läste någonstans (i en tidning) nyligen att det kommit fram att barn inte behöver rapa efter amning. Vet inte om det stämmer eller ej...

• La lune

Jag rapade aldrig min dotter när hon somnade vid bröstet. Om hon senare började vrida sig oroligt så rapade jag henne då istället. Problemet blev väl istället sen när hon slutade att amma men bara hade lärt sig att somna genom amning...det var ett helvette!! Kämpar fortfarande med att lära henne att somna lugnt utan skrik o bråk o det var två månader sen hon slutade ammas. Hon är 9 mån nu.
    Så det vore ju bra om ni kunde försöka få honom att somna om utan bröstet, för framtiden

• mmb

Jag ger ersättning och rapar alltid henne på natten och det funkar utmärkt. Hon "halvsover" men rapar ändå. Rapar hon inte så kräks hon...

• tdj

till kvällsmålet så ammar jag i vår säng och när jag försiktigt lyfter upp henne för att lägga henne i sin säng så brukar hon självmant rapa... om barnen är lätt väckta så fick jag tipset att bara lyfta upp försiktigt och inte klappa henne i rumpan.... hon sover hela natten och vaknar på morgonen med ett litet leende

• Mollan

Jag har aldrig rapat barnen på natten. Jag ligger ner och ammar nattetid och då sväljder de ju inte så mycket luft.

• Melly

Jag har aldrig rapat barnen om nätterna. Då stör man ju sömnen iochmed att dom vaknarupp igen och får svårt att somna om. Jag ammar min minsta nu och jag bara ammar henne liggandes i sängen tills att hon somnar vid bröstet .

• ickeus

Ett tips kanske! Oscar rapade aldrig den första tiden. Jag gick med honom upprätt långa stunder. Sen upptäkte jag att han gör det om man lägger honom på mage på mitt bröst, eller på mage på en filt på golvet! Rapar honom inte på natten, då somnar han oftast när han äter..

• Dart Polly

Hade uppe den här frågan för ett tag sedan då jag gick i samma tankar men kom väl egentligen inte fram till ngt nytt. Dock tror jag att det är smart som La Lune skrev att lära barnet att somna själv och inte alltid genom amning. Jag brukar försöka "dra mig ur" då jag märker att min tjej bara ligger kvar med bröstet som en napp för att kunna somna in. De flesta gånger är hon så pass sömnig att hon bara kollar till mig en snabbis när jag lyfter över henne til sin spjälsäng, andra gånger tar det lite längre tid men skam den som ger sig... Och förresten, nej jag rapar henne inte om hon är för trött men är hon relativt vaken då jag ska lägga henne får hon sitta upprätt ett tag i mitt knä och då kommer rapen när hon slappnar av. /M

• Mylla

Sonen rapade jag inte, han fick inte gaser, men dottern fick ont i magen och pruttade massor om hon inte fick rapa, så henne rapade jag alltid. Det krävde sin tid också, hon var ganska svårrapad, provade alla möjliga knep. Men hon somnade själv i sin säng sen. Hon var 3 månader ungefär när gaserna minskade. Men då rapade hon mycket fortare också.

Svar på tråden Rapa dem om de sover efter att de ammat på kvällen och natten?