• Vangelia

Kaliumbrist, någon mer som vet mer?

Fick reda på igår efter att ha haft lite oregelbunden hjärtrytm att jag har lite kalium/natrium brist. Skall tillbaka på kontroll om en vecka för att ta nya värden och se vilket håll det går åt, men, kan det här påverka vår lilla tjej där inne? Någon mer kanske som lidit brist på dessa ämnen?

• Svar på tråden Kaliumbrist, någon mer som vet mer?
  • Lime25

jag har också haft låga kalium/natrium värden men har inte hört om att det påverkar barnet men för lågt är dock inte bra för dig men nu håller de ju koll på dina värden

• Höstlängtan

Låga/höga kaliumvärden kan påverka hjärtat och ge arytmier vilket ju du har fått. Vet inte om det påverkar din bebis direkt menindirekt mår ju inte din bebis bra av att ditt hjärta inte jobbar optimalt. Viktigt att behandla så värderna blir normala igen vilket inte brukar vara så svårt. Brukar hjälpa med tabl.

• Symamman

Jag hade mkt ojämna hjärtslag för ca ett år sen tills för några månader sen. Hade på blodprov låga kaliumvärden/natrium men inte för låga enl tabellen. Äter homeopatmedicin sen v 7 i graviditeten som är kalium o kalcium. Är i v.23 nu. Hjärtat slår nästan aldrig ojämnt längre.
    Denna homeopatmedicin ska på mig hjälpa graviditeten att flyta på bra. Haft många mf/ma innan.
    Det finns ju också annat som påverkar hjärtrytmen såsom stress och hormonförändringar mm.
    hoppas du blir bättre
    Ha de bra

• Lina1981

Är nu i v. 17. Jag hade kaliumbrist i vecka 10 när jag åkte in akut för att jag hade kräkts för mycket och fått vätskebalansrubbningar. Då fick jag även mer arytmi än jag brukar ha, och märkte att hjärtat slog dubbelslag eller hoppade över ett slag flera gånger samma dag. Fick extra kalium injecerat under 3 dagar, och sedan dess är det bra! Man kan även få dropp med natrium + kalium, har jag fått några gånger under graviditeten. Under alla mina sjukhusbesök har jag alltid fått höra att bebisen tar vad den behöver, och att det då är mamman som kan må dåligt istället. Det tror jag på!
    Lycka till och hoppas att du får må bättre snart!

Svar på tråden Kaliumbrist, någon mer som vet mer?