• Cmon baby

Prematurbarn födda Februari -08

Hej

Jag fösökte hitta en tråd som jag passade in i. Jag skapade den här nu för oss som fick våra småttingar i februari, men som kanske skulle kommit lite senare.

Min son var beräknad till den 27e mars. Jag råkade ut för havandeskapsförgiftning och blev inlagd den 4e februari. Den 7e februari tittade Charlie ut till vår fullständiga lycka

Det vore trevligt att komma i kontakt med er som också fick barn runt den tiden.
    På min sida kan man läsa lite mer om oss och hur allting har gått.

Sköt om er så länge och skriv gärna några rader om er!

• Svar på tråden Prematurbarn födda Februari -08
  • Miss JH

Hej!
    Min flicka, Tekla, kom den 9 mars efter ett akutsnitt. Hon var ej beräknad förrän den 13 april egentligen. Hade en trasslig graviditet, och 8 dygn innan de fick ta ut henne fick jag blödningar och blev sen helt sängliggande efter det eftersom blödningarna inte ville upphöra... På em den 9 mars fick jag kramper i hö.sidan på magen och då tog de henne med snitt.

Vad vägde Charlie när han kom? Fick ni va länge på neo? Hur går allt för er nu???

• Cmon baby

Hej! Vad kul att nån svarade

Men så söta dina flickor är!! Både Vendela och Tekla!
    Vad skönt att höra att hon mår bra, om du haft det jobbigt under graviditeten. Vad hände mer än att du blödde de sista dagarna?

Själv hade jag en helt otroligt symptomfri graviditet, var inte ens trött, så jag blev lite bortskämd på det sättet, inte ens när jag hade för högt blodtryck de 3 sista veckorna mådde jag dåligt, förutom huvudvärk.
    Charlie vägde 1 434 g och var 38 cm. Han var lätt som en fjäder, idag är han en liten tjockis det är man riktigt glad för.

Vi var 3 veckor på neo, sen hade vi hemsjukvård ca 3 veckor, men bara några ggr, han åt så bra och gick upp i vikt, så vi blev slussade över till BVC ganska snart.

Idag är ju allting helt underbart. Som sagt, han går upp i vikt och det finns inga konstigheter med hans framsteg.

vet du vad blödningarna och kramperna berodde på?
    Det är ju så mkt med en graviditet och så olika för alla, så egentligen finns det väl inget som är onormalt men det är skönt att få reda på varför vissa saker händer ibland.

• aliciasmamma

Hej! Jag fick en liten tjej som vägde 1218 o var 39 cm lång den 27 feb, 8 v för tidigt. Var beräknad till 27 april. Fick också havandeskapsförgiftning och blev snittad akut.
    Låg på Neo i 5 v o har haft hemvård sen. Hon har kommit 2 ggr o nu blir vi överflyttade tll BVC.
    Alicia ökar ganska bra i vikt o väger nu drygt 2 kg. Äntligen har hon fått hull:)

Hemskt att så många drabbas av havandeskapsförgiftning

• Miss JH

Hej igen!
    Jag fick fruktansvärda smärtor i högersidan på söndagsem, så de misstänkte att det var moderkaksavlossning på G, därför valde de att akutsnitta. Min sambo hann dit med nöd och näppe, för han var på jobbet...

Åh, din Charlie var en riktigt liten en... Skönt att han tog sej snabbt i vikt. Vad väger han nu? Verkar som Tekla oxå utvecklas som hon ska. Hon hade gått upp till 2550 g nu på sin 1 månadsdag.
    Skönt att du hade en bra graviditet f.ö.

aliciasmamma: Skönt att höra att allt gått bra för er oxå.
    Ni fick oxå en liten en... Vår Tekla har ju varit riktigt stor jämfört med era....

• Tingeling

Hejsan
    Fick också havandeskapsförgiftning och min son kom den 21 feb men skulle ha fötts imorgon (12 april).
    Han vägde 1330g och var 39,5 cm. Väger idag 2890 och är 48 cm, stora killen nu =)
    Låg tre v. på neo. Lite skillnad på storasystern som kom i v.29 då fick vi ligga på neo i 3 mån. Så detta gick snabbt tyckte vi :) .

Måste bara få fråga dig Miss JH:, fick du möjligtvis i Kristianstad??

Kram

• Miss JH

Tingeling: Ja,jag fick i Kristianstad och vi fick ligga 2 veckor på neo där. Fick du oxå där eller?
    Skönt att allt gick bra för er. Fick du havandeskapsförgiftning med första oxå?

• Tingeling

Miss JH: Ja jag fick också i Kristianstad, mötte din man utanför förlossningen när han ringde hem och berättade för storasystern att lillasystern kommit, tyckte det lät så gulligt när han pratade i telefonen =)
    Låg nog i den stora salen när ni var där, vem fick ni som kontaktperson där?

Jag fick havandeskapsförgiftning med båda barnen, så barnafödandet är över för min del nu :)Låg i kristianstad båda gångerna så denna gång kände man ju personalen och visste vad alla apparater va till för så det va inte fullt så läskigt denna gången.

• Miss JH

Tingeling: Jaså, där ser man:).... Världen är liten... Jag har ingen koll på vilka som var där de första 3-4 dygnen eftersom jag knappt kom upp ur sängen... Ni måste åkte hem i samma veva som vi kom över i stora salen??? Vi hade Britt-Marie som kontaktperson och Erika som kontaktssk. Vilka hade ni??? Vilken helt underbar personal som jobbar på neo.
    Förstår att du ej vill ha fler barn efter 2 grav som slutat med havandeskapsförgiftning...

Idag skulle Tekla fötts egentligen... Kan inte fatta att hon redan är 5 veckor... Får väl se om hon börjar ha mer vakentid nu när hon egentligen skulle varit född... Hur är det för era små? Sover dem ff jättemycket???

• Tingeling

Miss JH: Vi hade Ingrid som kontaktperson, hade henne till stora tösen med så hon ville gärna ha hand om oss även denna gång. Ja dom är verkligen helt underbara där. Ja vi måste ha avlöst varann där, synd det hade ju varit kul om man lärt känna nån där och sen träffasts här igen =)

Ska ni göra många återbesök o så dit?

Mikael skulle ju ha fötts igår egentligen och har dom senaste dagarna börjat vara vaken i nån timme om dagen i sträck, oftast brukar det vara så att när den stora somnar så är lillen vaken :) Så han är ju betydligt piggare, men sover till en stor del av dygnet.

• Jessie James

Hej!
    Jag fick min dotter Emelie på självaste skottdagen. Hon skulle ha fötts idag 13 april, så hon kom alltså 6 veckor för tidigt. vecka 33 +4. Vi var i hudiksvall för att fira lite sportlov(är lärare) och då ville hon helt plötsligt ut. Vattnet gick och 6 timmar senare var hon ute..helkonstigt. Vi bor i Västerås så de kom och hämtade lillskruttan med sjuktransport tre dagarn senare. Sedan låg vi på neo i två veckor och hemvård 1 vecka. Men hon har varit duktig hela tiden och började äta tidigt...men jag tycker att det har varit jobbigt ändå...varit och är väl fortfarnde väldigt orolig. Nu ligger hon nära 3 kilos strecket och man börjar kunna bära henne som en riktig bebis och sätta på henne kläder som passar.
    Emelie vägde 1890g och var 43,8cm lång när hon kom.

mvh
    Jessica
    (Västerås)

Svar på tråden Prematurbarn födda Februari -08