• AngelEye

Hjälp med lasagne! koka plattorna först????

Ska göra lasagne för första gången på egen hand. Har köpt lasagneplattor från Miramonte och självklart står allt på italienska. Ska jag koka plattorna innan jag kör in lasagnen i ugnen eller blir plattorna mjuka i ugnen?? Har läst om en tjej vars pastaplattor fortfarande var hårda när lasagnen var klar nämligen!

• Svar på tråden Hjälp med lasagne! koka plattorna först????
  • Birgitta2

Det har jag aldrig gjort. De blir mjuka av bechamelsåsen och skyn i köttfärssåsen. Och så in i ugnen, 225 gr i 40-50 minuter.

• Dame72

Jag kokar dom inte.
    Men lasange kan behöva stå inne länge. Lite beroende på hur du gör med såsen tror jag.
    Själv har jag alltid bara keso och köttfärs mellan plattorna och dom blir alltid mjuka

• annmi

Née dé ska bli klara i ugnen

• Familytime

Nej, gör köttfärssåsen och bechamel såsen och varva med platta, köttfärs, sås och ost. Sen in i ugnen i 45 min eller nåt. Känn  med en potaissticka när det är färdigt. Lägg bakplåtspapper ovanpå om det börjar bli bränt.

• La Lola

Om de ska förkokas eller ej beror väl på märket?
    För en del ska ju förkokas.....

//Gordon Ramsay är min idol
  • Birgitta2
    Familytime skrev 2008-04-08 16:10:18 följande:
    Lägg bakplåtspapper ovanpå om det börjar bli bränt.
    Eller aluminiumfolie. Sista fem minuterna brukar jag lägga på osten. Inte förr. Massor med ost
  • Butterscotch

Som Birgitta2 skriver, du ska inte koka dem först. Se dock till att du har ordentligt med sås i lasagnen, det blir både godare och behövs för att lasagneplattorna ska bli mjuka. Din kompis kanske glömde bechamelsåsen eller nåt.

De lasagneplattor jag köper blir för övrigt klara på ungefär 20 minuter.

• annca

Finns ju så många olika sorters lasangeplattor.
    Själv har jag bara använt Barillas torkade, och nu gör jag enbart på färska plattor.

Ta rikligt med sås, kanske tom så att det känns som om det skulle kunna vara lite för mycket, så briukar de bli mjuka i ugnen.

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • Birgitta2
    annca skrev 2008-04-08 16:11:51 följande:
    Ta rikligt med sås, kanske tom så att det känns som om det skulle kunna vara lite för mycket, så briukar de bli mjuka i ugnen.
    Och då blir den heller inte så torr, som den riskerar bli annars.
  • Mosie

om du ids kan du skriva ner vad det star pa italienska sa kan jag oversatta :D snabbast ar kanske om du hittar var det star nagot som ser ut som en tid for ugnen dock. Om det ar kring 1 h sa ska de troligen inte forkokas, men sen finns det ju snabblasagneplattor som bara tar 15 minuter i ugnen.

• Lilla

Endera ser du till att ha ordentligt med bechamelsås så det täcker plattorna eller också förkokar du dem en stund så behöver du inte ha lasagnen lika länge i ugnen. Vi brukar koka plattorna för att det ska gå snabbare i ugnen. Tänk bara på att de inte ska ligga i det kokande vattnet mer än typ 1-2 minuter, bara så att de blir mjuka. Tänk också på att bara lägga i några plattor i taget för de fastnar lätt ihop. Lättast är att fiska upp dem med en tång och lägga dem i formen och varva med köttfärssås och sås. Lycka till!

• AngelEye

denghiu: vad jag kan se så står ingenting om tid på förpackningen. endast ingredienser och ursprung. :/

• Mosie

hmm... brukar ju alltid sta nagot om hur det ska tillagas, eller i alla fall tiden. men om inte sa ar det nog bara att chansa och slanga in dem i ugnen och ha dem dar tills dem ar mjuka, om det borjar brannas pa topp sa satt folie.

• Queen70

Aldrig hört talas om att nån förkokar dem, men nån gång ska va den första :)

• AngelEye

Äh, ja kokar ju makaronerna innan ja använder dom till makaronilåda. Lär ju va nästan samma sak, så det skadar ju inte att mjuka upp dom lite i vilket fall :) Tack för all hjälp !!

• Birgitta2
    AngelEye skrev 2008-04-08 16:48:49 följande:
    Äh, ja kokar ju makaronerna innan ja använder dom till makaronilåda. Lär ju va nästan samma sak, så det skadar ju inte att mjuka upp dom lite i vilket fall :) Tack för all hjälp !!
    Men den är väl inte inne i 45 minuter?
Svar på tråden Hjälp med lasagne! koka plattorna först????