• Safari

Barnet sjukt på resan, fick ni ny resa för alla i familjen?

Är lite nyfiken på det här med reseförsäkringar.
    Ni som har köpt tilläggsförsäkring och någon blivit sjuk under resan, har alla fått ny resa(pengar) eller bara den drabbade?

Vi kom precis hem från Lanzarote och sonen fick vattkoppor där. Har nu pratat med vårat försäkringsbolag och det ser ut som att sonen och en vuxen får ny resa (eller pengar). Enligt hon på försäkringsbolaget ser försäkringarna lika ut i alla bolag.
    Stämmer det??

• Svar på tråden Barnet sjukt på resan, fick ni ny resa för alla i familjen?
  • the devil wears CM

Så var det för min syster också när de var i Turkiet och deras son blev sjuk. Endast en vuxen får medfölja samt barnet som har blivit sjukt. Verkar fungera så överallt. F.B resonerade tydligen som så att det är en vuxen som sköter barnet medan den andre aktiverar resterande familj och kan på så sätt nyttja resan.

• vänat

kan ju kolla med arn= allamänareklamtionsnämnde eller på deras hem sida den hittar men genom att gå via konsumetverkets hemsida sen vidare till länkar.

• Safari

Någon mer som har erfarenhet av detta?

• hotten

vad har ni för läkarintyg, fick barnet ordinerad sängläge för mer än halva resan ? (förmodligen inte, men beror ju på om ni åkte på 1 el 2 veckors resa) isåfall borde helafamiljen få en ny resa.
    men var barnet "bara" sjukt mer än halva så får barnet å en vuxen som vårdat barnet.
    var barnet överhuvudtaget sjukt i mindre än halva resan (dvs fick vattkopoor efter halva resan) får bara barnet å en vårdare dagsandelar av priset.

funkar nog likadant oavsett om det är extra försäkringar eller hemförsäkringar, vi har fått flera gånger genom hemförsäkringen ny resa för helafamiljen

• Ewis

Vi var på Kanarieöarna 2 veckor i februari i år och första veckan blev sonen sjuk och vi uppsökte läkare, han hade öroninflamation och öroninflamation.
    Han fick olika medeciner samt pencilin och återbesök efter 3 dagar då han blev friskförklarad.
    Andra veckan blev jag sjuk i en magvirus och var sängliggandes 3 dagar + 2 dagar hemma, uppsökte läkare i Maspalomas.

Vi hade inga försäkringar genom resebolaget utan bara genom Länsförsäkringar, en tilläggsförsäkring på husförsäkringen + en tur & retur försäkring.

Vi fick tillbaka 620kr efter att självrisken var bortdragen på våra omkostnader, läkare, medecin, taxiresor.

Vi var sjuka för några dagar för att få tillbaka några pengar, svårt att bevisa att sonen inte började må ordentligt bra förens vi kom hem till sverige igen.

Vi ha även skickat in papper till Försäkringskassan på Gotland i hopp om att få tillbaka lite mer pengar.

Jag tror att det är i sin ordning att bara barnet + en förälder får en ny resa tyvärr.

• hotten

extra försäkringar försöker ofta strula å göra egna tolkningar, tyvärr men så säger även tolkar å receptionister utomlands..

pengar brukar man bara få 65% å resten upp till ny resa för samma pris får man först efter att man skickat kvitton på ny resa..

• Safari
    hotten skrev 2008-04-09 10:29:31 följande:
    vad har ni för läkarintyg, fick barnet ordinerad sängläge för mer än halva resan ? (förmodligen inte, men beror ju på om ni åkte på 1 el 2 veckors resa) isåfall borde helafamiljen få en ny resa.men var barnet "bara" sjukt mer än halva så får barnet å en vuxen som vårdat barnet.var barnet överhuvudtaget sjukt i mindre än halva resan (dvs fick vattkopoor efter halva resan) får bara barnet å en vårdare dagsandelar av priset.funkar nog likadant oavsett om det är extra försäkringar eller hemförsäkringar, vi har fått flera gånger genom hemförsäkringen ny resa för helafamiljen
    Vi kom ner på fredagen och uppsökte läkaren på lördagen då det konstaterades att det dykt upp vattkoppor under natten. Vi hade en 1 veckas resa så det var maximal otur. Hursomhelst blir jag jätte glad om vi får tillbaka barnets och 1 vuxens resa då jag inte räknat med någonting eftersom vi ej hade ngn tilläggsförsäkring
    Ewis skrev 2008-04-09 10:31:03 följande:
    Vi var på Kanarieöarna 2 veckor i februari i år och första veckan blev sonen sjuk och vi uppsökte läkare, han hade öroninflamation och öroninflamation.Han fick olika medeciner samt pencilin och återbesök efter 3 dagar då han blev friskförklarad.Andra veckan blev jag sjuk i en magvirus och var sängliggandes 3 dagar + 2 dagar hemma, uppsökte läkare i Maspalomas.Vi hade inga försäkringar genom resebolaget utan bara genom Länsförsäkringar, en tilläggsförsäkring på husförsäkringen + en tur & retur försäkring.Vi fick tillbaka 620kr efter att självrisken var bortdragen på våra omkostnader, läkare, medecin, taxiresor.Vi var sjuka för några dagar för att få tillbaka några pengar, svårt att bevisa att sonen inte började må ordentligt bra förens vi kom hem till sverige igen.Vi ha även skickat in papper till Försäkringskassan på Gotland i hopp om att få tillbaka lite mer pengar.Jag tror att det är i sin ordning att bara barnet + en förälder får en ny resa tyvärr.
     Det jag blir nyfiken på här är om ni hade fått mycket mer tillbaka om ni haft en tilläggsförsäkring?
  • Fru Indosaurie

försäkringen brukar gälla den som insjuknat + en person till

Opinions are like assholes. Everybody has one.
  • hotten

fru.. helafamiljen eller en medresenär, dvs om man inte reser med familjen som är skriven på samma adress..

TS: vad har ni för försäkring om ni inte har nån tilläggsförsäkring alls? har ni inte tilläggsförsäkring i er hemförsäkring så får ni förmodligen absolut max för barnet+en vuxen. men som sagt vad hade ni för läkarintyg? det är ju de som är avgörande..

ang "ewis" så var det tråkigt att ni hade så dålig reseförsäkring i er hemförsäkring trots att ni har tur å retur, men länsförsäkringar har olika regler i olika län tyvärr..

• nillisen

Hej, jag och min man reste med våra 2 barn till Dominikanska rep 2005 och jag hade då tecknat en tilläggsförsäkring via fritidsresor. Jag fick lite ont i örat dag 2 och uppsökte läkare. De konstaterade öroninflammation och satte in penicillin. Jag var inte speciellt dålig men kunde inte snorkla, ingen feber eller så. Jag fick ersättning direkt för läkarbesöket (vilket var svindyrt) och anmälde sedan sjd då vi kom hem. Vi fick tillbaka hela min resa minus en dag samt en del av makens resa. Barnen var under 2 så de reste gratis men fick före deras flytillägg och hade fått mer om de betalat sin resa.Vi fick även besked att om vi bokade en ny resa inom ett år skulle vi få mer pengar. Vilket vi gjorde så resan till Dominikanska var i princip gratis. Kan alltså rekommendera en extraförsäkring...Kan tillägga att jag på intet sätt överdrev mitt tillstånd utan bifogade bara ett läkarintyg.

• Ewis

Hotten:

ja jag vet inte och vad jag förstår av Länsförsäkringar så har alla försäkringsbolag ungefär samma försäkringar....
    Om detta är sant vet jag inte men den jag pratade med på L-försäkringar sa att vi inte skulle fått tillbaka från något bolag.

Det enda som vi fick ersättning för var för läkarkostnader, medecin och taxiresor.
    Eftersom sonen och jag hade två olika sjukdommar skulle det egentligen varit 2 självrisker men hon på Länsförsäkringar tyckte synd om oss och gav oss endast 1 självriks, annars skulle vi inte fått tillbaka en krona.

Ringde Länsförsäkringar innan resan och tog alla försäkringar man tänkas kunde ha när man reser.

Tror Du att vi blivit lurade, vad är det som är felet för oss som inte fick några pengar för förlorade dagar mm?

TS:
    Vad menar du med tillägsförsäkring?
    Via Länsförsäkringar hade vi en extra reseförsäkring som heter Tur & Retur.
    Vi hade ingen försäkring via resebolaget, om det hjälpt oss mera vet jag inte?

• Ewis

Glömde ju skriva + att jag nu varit ut åter igen och dubbel kollat det på Länsförsäkringars hemsida.

Anledningen till att vi inte fick tillbaka några pengar är för att sonen var sjuk 3 dagar + jag var sjuk 3 dagar och det blir inte halva resans dagar.
    Man måste vara sjuk mer än halva resan för att få tillbaka pengar.

• hotten

ewis: nej ni har inte blivit lurade, å försäkringsbolagen har ungefär samma villkår men inte exakt samma, å länsförsäkringar som enda bolag har lite olika villkår beroende på var man bor då det är ett länsbolag å inte ett "normalt" bolag som täcker hela sverige...
    de vanliga är dock att man inte har någon självrisk alls då man har tecknat hemförsäkringens extra resegrej (som heter lite olika hos olika bolag men är motsvarande tur å retur, respluss osv)
    för att få ny resa från dessa måste man vara sjuk mer än halva resan, vilket ni inte var.
    från resebolagens extra försäkringar behöver man oxå vara sjuk med läkarintyg mer än halva resan för att få ny resa MEN man får även tillbaka per dag, vad just ni skulle ha fått kan ingen veta för de beror på vad det stod i läkarintyget å hur försäkringsbolaget bedömde det...
    men från de du skriver å om ni fått absolut max möjliga så hade ni kunnat få 3 dags and för barnet +3 vuxen som tog hand om barnet om denne är under 12 år, och 3 dagar för dig.
    (dags andel = resans pris per person minus avbeställningsförsäkring, försäkring, delat med 15 dagar = dag)

• Ewis

Tack Hotten för svar.

Ersättnin per dag menar du att man kan få om man har resebolagets försäkring?

Länsförsäkringar har inte ens velat ha våra läkarintyg utan dom gjorde upp via telefonen.

• hotten

ewis: enda andledningen till att ev teckna resebolagens svindyra extra försäkring är just om man reser på en dyr resa per dag sett, då man kan få ut per dag även vid kortare sjukdommar...

hade ni kontakt med SOS köpenhamn?, kanske länsförsäkringar fått in den vägen papprena, annars låter det ju konstigt att ett försäkringsbolag inte vill ha underlag, kvitton å sånt för att kunna betala ut pengar.. själva läkarintyget har de ju ingen nytta ut av i detta fall utan den hade du ju till fk så att du kunde sjukskriva dig...

• Ewis

Hotten:
    Nix ingen sos köpenhamn.
    När det handlar om så små summer så tar dom inte in papper utan gör endast anmälan via telefonen, så var det för oss för flera år sedan oxå när en av våra barnvagnar gick sönder på planet.
    Inga papper eller kvitton utan man gör en anmäla på telefonen istället.
    Har hör att detta är jätte vanligt så jag ser inget konstigt i det men visst är det konstigt från försäkringsbolagets sida.

• Safari

Nu har vi fått besked från vårat försäkringsbolag och vi kommer att få tillbaka drygt 9500 kr (efter självrisken på 1500 kr) på resan. Jag är jätte glad De hade gjort någon sorts uträkning som jag inte riktigt förstod men vi fick ersättning för hela familjen för 5 el 6 dagar. Vi får alltså tillbaka mer än halva priset på resan. Har nu bokat en ny resa till hösten som vi hoppas blir sjukdomsfri

Svar på tråden Barnet sjukt på resan, fick ni ny resa för alla i familjen?