• Flurran

Ansiktsförlamning...

Hej..
    Detta är min första graviditet och har nu bara 3 veckor kvar.. Tror inte att jag kan njuta av att vara gravid överhuvud taget..
    Först så har jag haft sådana ryggproblem igenom hela graviditeten men som om inte det skulle vara nog har jag dessutom blivit förlamad i halva ansiktet. (Bells pares).

Jag hade aldrig hört om någon som blivit det förut.. visst har man hört om att bebisen kan lägga sig på nerver som går ner i benet men till ansiktet?!
    Neurologen och folk omkring försöker säga att det normalt går över inom 6-8 veckor.. men om man läser på internet så kan det faktist sitta i upp till 1½ år och ev. plastikoperationer kan bli nödvändigt vid bestående men..

Jag har nu blivit så deprimerad att jag inte vill träffa folk eller gå ut.. och vilka fina bilder det kommer bli, ett gulligt nyfött barn och ett mongo till mamma...

Någon annan som blivit drabbad av det här?

MVH
    en ledsen Flurran...

• Svar på tråden Ansiktsförlamning...
  • Drömmerdrömmar

Men du, du är ingen "mongo mamma", du kan ju inte råför att du blev sådär under graviditeten, jag har faktiskt hört om det där en gång förut, det var en tjej på ett jobb där jag jobbade som vikarie ett tag som hade lite ansiktsförlamning, hon hade fått det när hon var gravid som jag fattade det.. dock pratade inte vi för hon hörde så jättejätte dåligt och drog sig jämt undan för hon var så blyg :) du får försöka tänka på att du har klarat hela graviditeten, kämpat dig fram och nu är det bara få veckor kvar.... men jag vet det är lättare sagt än gjort, jag har t.ex haft världens smärtor i buk, livmoder, mage osv under hela grav. o varit sjukskriven sen plusset... såå dagarna för mig går ju extremt långsamt..

har dessutom fått foglossning framtill och jobbiga sammandragningar, så jag vet att det inte är lätt... MEN allt ser bra ut när dem kollat :)... och det kommer gå bra för dig med! och förlamningen ger väl med sig efter ett tag? men förstår om det är obehagligt! kram

• rply

Hej.. jag hade exakt samma problen :/ fick snitt i vecka 38+0 pågrund av smärta osv. Du kan mejla mig om du vill skriva om det.
    Har fortf lite kvar och min dotter är 6 mån.

• det krävs lite jobb

Hej! Flurran .Jag har precis fått halva ansiktet förlamat pga en förkylning.Kolla på nätet efter träning av ansiktsförlamning typ ansiktsmimik .Ta i även om det är svårt flera gånger om dan gestikulera stort.Sen ett måste är akupunktur .Och sen värme på kinden som vetekudde eller värmedyna .Ta och massera punktvis i ansiktet med ett finger som zonterapi. och tugg tuggummi på denna sida så allt kommer sakta igång.Undvik att bli kall på kinden absolut inget drag..lycka till och var rädd om dig kram från annelie

Svar på tråden Ansiktsförlamning...