• MissNice

Pers nr, pass, medborgaskap etc..

I sommar kommer var 2:a andra lilla loppa. Kommer fodas har i USA, dar vi bor sen 4 mander, vi at bada utskrivna ur sverige...
    HUR fungerar d me svenskt, pass, persn nr osv...? Vart vander man sig...o hur gor man?

• Svar på tråden Pers nr, pass, medborgaskap etc..
  • Mosie

man maste anmala barnets namn och da skrivs den in i folkbokforningen, men far ej ett personnummer eftersom den inte bor eller har bott i sverige. Men soker ni ett pass for barnet sa far den iom det ett "ordningsnummer" som ser ut som ett personnummer, forutom att den har en kontrollsiffra (min dotter ar fodd 070122, men samordningsnummret/personnummret ar 070182) som visar att barnet ar fott utomlands (och inte varit skriven i sverige).

Men ni borde kunna kontakta en svensk ambassad eller konsulat, de brukar ha alla papper som behovs och borde kunna skicka ut dem till er.

• MissNice

Ah...TACK! Men vi ska ju flytta hem oxa, far bebben pers nr da?

• Mosie

jo sa fort ni flyttar hem till sverige och skriver in er igen sa folkbokfors barnet och da ska de fa ett riktigt personnummer.

• Karpet

Min dotter är född utomlands och hon fick ett svenskt personnummer. Hon fick det när vi ansökte om hennes pass på ambassaden.

• Orchids

Min son fick samordningsnummer nar vi ansokte om hans svenska pass harom manaden. De lagger till 60 till fodelsedagen.. dvs 14e december 2007 blir 071274- plus 4 siffror som vid ett vanligt person nr. Sa fort du folkbokfor ditt barn i sverige, far han/hon ett vanligt personnr.

Namn 'skall' anmalas inom 3 manader efter fodelsen. Inte for att jag vet vad som hander om man gor det senare, som utlandssvenk dock...

Du kan inte ansoka om Samordnings nr sjalv via skatteverket, utan det maste ske via en myndighet, sasom en svensk polis station(passenhet) eller svensk ambassad i utlandet.

Vi ansokte om svenskt pass i sverige, men hamtade ut det pa en svensk ambassad i landet vi bor. Tog 9 dgr allt som allt.

Svar på tråden Pers nr, pass, medborgaskap etc..