• Linda1976

Vad är det för äckligt klet i tvättmaskinen??

Vi har en "ny" maskin från 2003. Nån gång då och då fastnar det en massa små gråbruna kluttar som nästan ser ut och känns som lera, fast lite mer mjöligt, på tvätten. Ibland blir det som gråbruna ränder på kläderna också, och då får man tvätta om.

Vad ÄR det för nåt. Har haft ute alla filter, och slangar och tvättmedelsbehållare, men ingenstans verkar det komma ifrån. Tagit med tops i hålen i trumman, men verkar inte komma därifrån heller?

Det är ju skitäckligt, och jobbigt att tvätta om då och då! *sliter mitt hår* Är det nån annan som haft det så? Jag fattar inte varifrån det kommer!

Det finns ingen mening med livet, det handlar om att hitta ett sätt att stå ut // Magnus Betnér
  • Svar på tråden Vad är det för äckligt klet i tvättmaskinen??
  • Linda1976

Ingen? Kom igen nu!

Det finns ingen mening med livet, det handlar om att hitta ett sätt att stå ut // Magnus Betnér
  • agnes05

Använder du tvättmedel med zeoliter (en slags små lerpartiklar som gör hårt vatten mjukare)? Testa ett annat tvättmedel utan zeoliter, det bör stå på innehållsförteckningen.

• Linda1976

Ingen aning! Vanlig VIA. *springer å kollar*

• Linda1976

Ja, det står 15-30% zeoliter. Men det borde ju en maskin klara? Det är ju vanligt VIA? Ska kolla på andra innehållsförteckningar, men det känns som att alla tvättmedel skulle innehålla det.

• Eofrysina
    Linda1976 skrev 2008-04-08 19:01:50 följande:
    Ja, det står 15-30% zeoliter. Men det borde ju en maskin klara? Det är ju vanligt VIA? Ska kolla på andra innehållsförteckningar, men det känns som att alla tvättmedel skulle innehålla det.
    Nej det finns en hel del tvättmedel som inte har zeoliter.
  • Åsa Lund

Har ingen aning om det är zeoliter i Willys tvättmedel, men de fick bäst i test i Sydsvenskan (tidningen) för ett tag sen

• Linda1976
    Åsa Lund skrev 2008-04-08 21:53:11 följande:
    Har ingen aning om det är zeoliter i Willys tvättmedel, men de fick bäst i test i Sydsvenskan (tidningen) för ett tag sen
    Japp, bäst i GT också. (De anlitade väl samma testbolag ) Men ska kolla på ICA Maxi nästa gång. Willys handlar jag inte på
  • Eofrysina

På ICA Maxi finns ju Grumme pulvertvättmedel. Det har varken zeoliter eller fosfater.

• MagdaA

jag har varit med om samma sak några gånger. då har jag sett att bakom trumman så är det som en kletig beläggning, om man tar en ficklampa och kikar genom hålen i trumman så ser man...

då tog jag och körde en rengöring. en påse citronsyra i tvättmedelsfacket, 90 grader, tom maskin. vi hade tidigare tvättmaskinen i badrummet och vattnet rann ut via badkaret så jag såg hur ÄCKLIGT vattnet var som kom ut. Blääää! Körde några sköljningar efteråt för att få ut allt skit.

skulle nog behöva göras igen, börjar se lite kletigt ut.

Ebba har fått en lillebror! Vår Älskade Alexander är här!
  • Russinkastrull

En påse citronsyra - var köper man det mån tro?

MagdaA skrev 2008-04-09 08:46:00 följande:
    jag har varit med om samma sak några gånger. då har jag sett att bakom trumman så är det som en kletig beläggning, om man tar en ficklampa och kikar genom hålen i trumman så ser man...då tog jag och körde en rengöring. en påse citronsyra i tvättmedelsfacket, 90 grader, tom maskin. vi hade tidigare tvättmaskinen i badrummet och vattnet rann ut via badkaret så jag såg hur ÄCKLIGT vattnet var som kom ut. Blääää! Körde några sköljningar efteråt för att få ut allt skit.skulle nog behöva göras igen, börjar se lite kletigt ut.
  • MagdaA
    Russinkastrull skrev 2008-04-09 11:43:37 följande:
    En påse citronsyra - var köper man det mån tro?
    i vilken affär som helst, bland kryddorna.
    Ebba har fått en lillebror! Vår Älskade Alexander är här!
Svar på tråden Vad är det för äckligt klet i tvättmaskinen??