• nalla1

Trivs fästingar i aspträd?

Vet inte riktigt var jag ska ställa denna frågan så det får bli här. Idag fick jag min första fästing för i år när jag var på våran baksida. Vi har baksidan precis vid skogen men inget högt gräs. Men vi har en stor asp precis vid tomten och nu har jag hört att fästingar trivs i aspträd. Någon som vet om det stämmer? Som det känns nu vill jag inte vara ute på baksidan i sommar om det ska vara såhär.

Hoppas någon kan svara!

Mvh nalla

• Svar på tråden Trivs fästingar i aspträd?
  • Kreolskan

Fästingar bor inte i träd utan håller sig i gräset på marken upp till typ 1 dm höjd. De sitter på strået och väntar på att känna värme från förbipasserande som de hoppar på.

• seglare

jag har hört att dem trivs i alträd, men vet inte om det stämmer. Högt gräs trivs dem definitivt i.

• Manny1980

Har ni staket?
    Fästningen smitåker med rådjur och harar och hamnar i trädgården på så sätt.
    Ett bra högt staket förhindrar de flesta djur att komma in på tomten.

• sanna77

Fästingar trivs i mörk och fuktig miljö. (För att inte bli uttorkade tar de upp vatten från omgivningen.) De trivs sannolikt i områden där det finns al, eftersom alar vill ha det lite fuktigare. Men, de håller som tidigare nämnts till på marken eller i låga buskar.

Du behöver alltså inte ta ner något träd TS. Det är nog tom bra med trädet, för det suger upp vatten och gör att er trädgård blir lite torrare.

• Rexy

Har också förstått att fästingarna trivs i "al-rika" områden.

• TheMilky

Lyssna på gullvivan och sanna77.
    Blev itutad att fästingar bodde i alar när jag var lite, och blev därmed livrädd att bada vid vår badplats, där alar växte. Jävla mamma

Svar på tråden Trivs fästingar i aspträd?