• Feline

Barngymnastik eller barndans i Stockholm?

Vi funderar på vad vi skall välja åt dottern till hösten då hon kommer vara 3.5 år. På dagis har hennes kompisar börjat på aktiviteter så nu vill hon såklart också det, men de går ute på Lidingö på helgerna och jag vill hellre hitta något inne i stan då vi både bor och arbetar där. För det är ju absolut något att uppmuntra, tycker jag.

Vad har ni valt till era småttingar? ...eller tycker ni något annat är ännu bättre?

Berätta gärna var, också, och om ni är nöjda där eller inte.

• Svar på tråden Barngymnastik eller barndans i Stockholm?
  • Mälaröbo

Min dotter ville börja med dans, men hon fick vänta tills denna terminen. Hon är 6 år nu och våra dansgrupper här på Ekerö tror jag är från 4 eller 5 år.

Jag vill också uppmuntra aktiviteter, men inte för tidigt.

När de är små kan oregelbundna aktiviteter, eller aktiviteter tillsammans med en förälder räcka långt.

• Söderböna

Pluttan går på Danscompagniet vid Fridhemsplan på barndans. Det är väldigt bra - pluttan ÄLSKAR sin dansfröken.

Barngymnastik har vi haft svårt att hitta inne i sta'n, om det skall vara en gymnastikförening som håller i det (och att det är en förening vars inställning vi gillar). Så på fredagkvällarna betalar vi trängselavgift för att åka ut ur sta'n för pluttans gymnastik...

• dubbelmamma

Våra killar fyller snart 4 och de har inga aktiviteter efter dagis - dagis är ju en enda lång aktivitet från 8 till halv fyra varje dag! Det räcker än så länge.

• astral

Min tjej som är 3 år går på The Little Gym och tycker att det är jättekul. Det är enda stället som vi har hittat (nära oss) som har gymnastik för så pass små barn. Från 3 år finns också minigymnasterna, som vi kanske provar nästa termin. När det gäller dans så har jag sett att balettakademien har dans- och showdanslek för barn från 3 år.

• Feline

Tack :)

Svårt att veta så här i förväg vad som blir bäst.

Danscompagniet har jag hört fler prata gott om och det ligger rätt bra till härifrån. Kanske inte en så dum ide, ändå.

Little Gym har jag kollat på lite, men måste vi ändå ta fram bilen och åka iväg känns det som om vi lika gärna kan åka ut på Lidingö där hon har vänner som redan går. Synd att det inte verkar finnas något bra inne i stan.

Om det är vettigt med aktiviteter eller inte till små barn skiljer sig mycket från familj till familj och är beroende på hur vardagslivet fungerar och ser ut. Mina funderingar gäller VAD? eller VAR? snarare än OM? för jag tror att för just min familj och min dotter blir det bra.

• astral

Felina,
    Vi går på The Little Gym i vasastan, centralt och bra, men jag vet inte riktigt var ni bor. Kolla gärna på det och boka en prolektion som de erbjuder gratis.
    En fördel med The Little Gym är att där kan man börja i en klass där föräldrar får vara med och på så sätt vänja in barnet i miljön...
    Jag tycker också att min tjej orkar med sina aktiviteter efter förskolan men däremot håller vi helgerna helt fria för att hinna umgås tillsammans.

Vi har två aktiviteter i veckan gympa och simning, båda två är efterlängtade och dottern ser verkligen fram emot dessa.
    Lycka till!

• Emma Lindblad

Emma är tre och halvt och går på Aikido en gång i veckan.
    Hon är otroligt nöjd. De är alltför billiga men ändå sjukt seriösa i sitt upplägg.
    Den som har huvudansvaret för träningen är Urban Aldeklint, vilket även är en av Sveriges absolut bästa både utövare och pedagoger på Aikido. (även då när det gäller vuxna och mer avancerade utövare)
     Har sjätte dan, så de tar det väldigt seriöst.

Men i barngruppen 3-5 år så lär de sig huvudsakligen kroppskontroll och inte några avancerade tekniker direkt.
    Finns bara ett problem med träningen, det är att det då kanske ibland kan vara lite för populärt, kan vara många ungar. Fast Urban eller vem det då som leder träningen brukar vara mästerlig på att hantera ungarna och ge dem full respekt.

De har träningar på både Söder och i Årsta.
    Emma älskar träningen och är kanske inte med världens bästa kroppskontroll. Men hon är hundra procentigt koncenterad från första sekunden på första lektionen till sista minuten på sista lektionen av terminen.

Svar på tråden Barngymnastik eller barndans i Stockholm?