• Carrolixen

Vad tycker ni ?

För och nackdelar med prematur barn ?

• Svar på tråden Vad tycker ni ?
  • boktok

FÖRDELAR:

Man får en längre tid med sitt barn än man annars skulle ha fått.

Att ha fått träffa andra i samma situation som man kan hålla kontakten med även efter att man har kommit hem från sjukhuset.

Får uppleva något som få får göra.

Långsam viktuppgång,enligt mig men inte enligt BVC.

Mycket erfarenhet om just prematurbarn.

Sitta känguru.

NACKDELAR:
    Lång sjukhusvistelse för en del(undertecknad bla)

Dålig erfarenhet på BVC, det blev bättre sen sjuksköterskan blev bortkopplad från oss.

• Heahog

Fördel : Behövde inte plågas med otåligheten att få pussa på min son i 9 månader ;)

Nackdel: oj.. Hmm...Min son hade en himla tur & var stark & kry från början, men nackdel...Att allt vart helt omtumlande & jag inte hann med allt jag ville. Inte lätt att ha en gråtande 10åring hemma som ringde varje dag & var förtvivlad & som man sen inte hade så mkt tid med...  lillebror behövde ju mig så mkt mera :(

• knäppisen

Fördel:
    Man förutsätts inte kunna allt från början, får hjälp med att få igång amningen/matningen ordentligt o får god tid på sig att lära känna sitt barn innan man ska hem och klara sig själv vilket kan va nervöst och spänt som förstagångsförälder i alla fall.

De är oftast lite mindre o lättare att bära runt på.

nackdel
    All oro o rädsla för barnets välbefinnande som kan följa med länge länge, alla följdsjukdomar o problem de medför, att tvingas bo på sjukhus alltifrån en vecka till flera månader, splittringen om man har syskon hemma och barn på neo, att känna sig otillräcklig som förälder, ekonomiskt bakslag, omgivningens bristande förståelse.

Svar på tråden Vad tycker ni ?