• ViLdiNG

Vad betyder "Enskilt avlopp" (håller på o köpa hus)

Jaa... Som sagt, vad innebär det ? Och är det svårt att ordna till kommunalt avlopp ! Är det nånting man byter själv ? Nån stor tunna eller vadå?  *ehum* ?

Rise and Shine Beautiful People
  • Svar på tråden Vad betyder "Enskilt avlopp" (håller på o köpa hus)
  • SIN74

Enskilt avlopp innebär att du ett visst antal gånger per år måste betala för att slamsugningsverket kommer och tömmer er tank. Mammas är en stor cementerad tank som är nergrävd i marken med ett lock som slamsugningsverket öppnar.
    Kostnader för kommunalt hänger på hur nära de har dragna rör. Men det är bara ringa och fråga.

• ViLdiNG
    Svar på #1
    nicke nyfiken76 skrev 2008-04-08 20:08:09 följande:
    Varför måste du byta till kommunalt?
    Men det är liksom inget "konstigt" med att ha enkilt då ? ....hm, jag har aldrig sett/hört någon som har det    ...Så nej egentligen behöver man kanske inte byta ?  *totalt blåbär på området*
  • nicke nyfiken76

Vi har enskilt avlopp och jag tycker inte att det är nåt konstigt med det. Vi ringer "avloppsgubben" en gång per år. Han kommer med sin "skitbil" och tömmer avloppet. Sen får vi en räkning på 6-700kr (kommmer inte riktigt ihåg).

• ViLdiNG
    nicke nyfiken76 skrev 2008-04-08 20:14:59 följande:
    Vi har enskilt avlopp och jag tycker inte att det är nåt konstigt med det. Vi ringer "avloppsgubben" en gång per år. Han kommer med sin "skitbil" och tömmer avloppet. Sen får vi en räkning på 6-700kr (kommmer inte riktigt ihåg).
    Hm Jaha !  Okej !  Då var det inte så farligt då ..haha! Jag som har val bort massa hus för jag trodde det var något man inte "ville ha"     Tack då !!
  • ViLdiNG

haha.....ooooh *SHIT*   ..i dont wanna know

• Stjärnstoft

En sak att tänka på är att reglerna för vilka typer av enskilt avlopp som är godkänt har skärpts betydligt sista åren.
    Vi kommer t ex att behöva byta vårt enskilda avlopp mot ett godkänt inom närmaste åren - kommer gå loss på runt 100 tusen enligt de uppgifter vi fått hittills.

• ViLdiNG
    Stjärnstoft skrev 2008-04-08 20:26:22 följande:
    En sak att tänka på är att reglerna för vilka typer av enskilt avlopp som är godkänt har skärpts betydligt sista åren.Vi kommer t ex att behöva byta vårt enskilda avlopp mot ett godkänt inom närmaste åren - kommer gå loss på runt 100 tusen enligt de uppgifter vi fått hittills.
    Ahaa Okej !  Men hur nytt måste det vara eller vad heter det systemet som är godkänt då ?
  • Stjärnstoft

Det håller vi bäst på att försöka utreda själva
    Kommunen har koll på reglerna. Dit tänkte vi vända oss.

Citerar villatidningen:

"som småhusägare är man skyldig att hålla reda på vilka regler som gäller. Det är den enskilde fastighetsägarens ansvar att fastigheten har ett tillfredsställande VA (vatten och avlopp).
    Att anlägga enskilt avlopp är bokstavligen en hel vetenskap. Parametrar som jordart och avstånd från markytan ner till grundvattnet måste kontrolleras. Man måste också bestämma lämpligt skyddsavstånd till vattentäkter och öppet vatten"

"Ägaren måste välja optimal avloppslösning samt söka tillstånd för denna alternativt göra en skriftlig anmälan om den"

"Tala med miljönämnd eller motsvarande i din kommun"

Läs Naturvårdsverkets allmänna råd om små avloppsanläggningar
    NFS 2006:7 eller gå in på www.avloppsguiden.se

• ViLdiNG

Umpf....då blev det jobbigt ändå.. Ska kanske satsa på ett kommunalt när man ändå får bestämma själv !

• Stjärnstoft

Här har diskuterats möjligheten att ansluta till kommunalt avlopp. Alla grannar här har kommunalt vatten via en vattenförening. Men diskussionen tror jag föll (innan vårt köp av huset) pga att kostnaden var ungefär densamma som att anlägga egen anläggning och då var en del inte intresserade.
    Själv skulle jag helst ha kommunalt - om ngt trasslar så står de ansvariga och inte jag.

• ViLdiNG

Ja, det är klart !  Tack för tipset ! Nu blir det kommunalt för hela slanten!

• Gorban

I en del områden finns inget kommunalt vatten och avlopp och då har man inte så mycket att välja på. Det får bli enskilt eller så finns det eventuellt en samfällighet som har ordnat ett gemensamt avlopp. Om kommunen sen bygger ut sitt VA-nät så kan man bli tvingad att ansluta sig.

• frítz76

Vi har egen brunn och enskilt avlopp. Vi kommer inom några år att behöva ändra avloppet som idag är en trekammarbrunn med filtreringsbädd. Jorden här är kompakt vilket gör att vattnet från avloppet inte sjunker ner i filtreringen som den ska. Vi tömmer två ggr per år och för oss kostar det ca 1500-2000/gång . Fick stopp innan och det var ju mindre trevligt då det steg illaluktande vatten i pannrummet.
    Ev kommer kommunen här att dra kommunalt avlopp men det kommer då att gå på ca 100-150 tusen att ansluta.

Svar på tråden Vad betyder "Enskilt avlopp" (håller på o köpa hus)