• Callina

Jag vill ta över en vuxen katt

Varför ta en kattunge när man kan hjälpa en vuxen katt? Men nu har jag nästan blivit lurad flera ggr av folk som påstår att dom har en snäll och harmonisk katt fast så inte varit fallet. Dom har gärna bara velat dumpa katten här men jag har propsat på att få komma hem till dom för att se hur katten är i hemmamiljö. Jag menar,jag har barn hemma och vad är vitsen med att jag efter en kort tid inte vill eller kan ha kvar katten om det är problemkatt....

Det här har fått mig att fundera på om det är en dålig idé att ta över en vuxen katt..

• Svar på tråden Jag vill ta över en vuxen katt
  • ludicrous

prata med djurskyddet, vi har två katter därifrån som e helt otroligt underbara.. dom verkar mest glada över att få ett hem även om det innebär en tvååring som drar omkring på dom ;D

• zazzy

jag beundrar dom som vill ta över vuxna katter, har 2 stycken som jag håller på att omplacera nu, har sagt att dom får ta dom på prov osv, har 1 som är på prov hos ett par men det verkar funka perfa o katten blir nog kvar där.

• Lottis Pottis

varför inte ta en katt från något ställe för hemlösakatter?

Leksing tills ja dör !
  • ligo

varför ska det vara så konstigt att du kommer hem och hälsar på? superbra tycker ju jag och skulle tycka så om jag skulle omplacera... jag skulle kräva det till och med,, inte kan man väl bara åka och lämna katten heller... man vill ju träffa den nya ägaren oxå och se vad det är för en "typ" om du förstår..

Bra gjort av dej..
    härligt..
    //Linda

• Callina
    ludicrous skrev 2008-04-08 20:49:02 följande:
    prata med djurskyddet, vi har två katter därifrån som e helt otroligt underbara.. dom verkar mest glada över att få ett hem även om det innebär en tvååring som drar omkring på dom ;D
    Kollar deras hemsida nu
  • Callina

En dum fråga kanske men är det väldigt jobbigt att ha en döv katt? Dom använder väl många andra sinnen så det kanske inte märks jättemycket. Eller?

• ANOF

Det är en bra tanke att ta hand om en vuxen katt när det finns vuxna hemlösa katter. Jag tycker att det är betydligt bättre att kunna hjälpa en katt som kanske har det svårt, än att skaffa en ny unge. Jag har själv tagit hand om några katter nyligen som en familj var tvungen att omplacera. Jag kan verkligen rekommendera det här.

• nda

Jag tycker att det låter toppen att du åker hem till familjen för att kolla upp hemmiljön. Vi håller på att leta efter ett nytt hem till vår katt nu och självklart vill jag kolla upp hans nya familj och jag tycker enbart att det är positivt om de som tar över honom vill veta mer om honom/oss också. Allt för att det ska gå så smidigt och vara så trivsamt som möjligt. När vi hade kattungar för ett par år sen åkte vi med dem hem till de nya ägarna för att kolla upp dem innan vi släppte ifrån oss våra goingar. Självklart är det ju ingen garanti för att de får det bra men man vill ju veta vad som händer med ens djur om man inte kan ha kvar dem. Hoppas att du får tag på en trevlig katt som passar er.

Mamma till Freja-Lo och lilla Eli
  • Annapanna80

hej TS! jag har en del erfarenhet av både omhändertagande och döva katter har tagit hand om 3 vuxna katter, en av dem har jag kvar nu och härligare katt finns inte! en är tyvärr borta, och den sista fick vi placera vidare för han gick inte ihop med våran andra katt. alla underbara kissar med otorliga personligheter, dessutom tycker jag det är ganska skönt att slippa småbarnsperioden nog för att kattungar är supersöta men det är ett himla härjande också. våran sista katt var döv, och det var inga problem varken för honom eller oss. han hade utvecklat känseln istället och "stampade" ute istället för att lyssna. däremot pratade han väldigt mycket, men jag är osäker om det var för att han var döv eller bara ändå. men han jamade HÖGT och LJUDLIGT lycka till med kattletandet, tycker absolut du ska prova att ta hand om en vuxen!

• huny

Har också en döv katt. Han blev successivt döv och varit heldöv i ca 5 år. I början tyckte han att det var jobbigt och blev ofta skrämd, men så småningom utvecklades andra sinnen och nu märker man inte av det längre. Han känner av vibrationer och golv, verkar ha ett sjätte sinne när retfulla skatan är bakom honom och tetas. DÖvhet är inget problem - satsa på personlighetet!

• JCM02

Hej!

Själv har jag precis tagit hand om en hemlös katt, och han var riktigt kelig emot oss ifrån första början, när han gick omkring utanför på altanen, och vi har en dotter på 5 år, och det går jättebra.

Det är andra gången jag tar hand om en hemlös katt, och jag kan verkligen rekomnedera det, nu är kanske inte dom här katterna du pratar om hemlösa, men en katt kan nog förändras beroende på vart den bor och hur den behandlas.

Jag har haft en kattunge förut, visseligen när jag var yngre, men oj vilket jobb det är.

Vi är glada för vår katt, och han är nog superglad! *ler*

Men jag skulle nog vilja komma hem till ägaren i sånna fall och se hur deras hemmiljö är..det är nog a och o, om hur katten mår.

Om du ser att katten verkar vara en problemkatt, beror det nog inte på katten, utan deras omgivning, mat, hur kattlådan töms, och uppmärksamheter, Det är så jag tror.

Och om dom vill ge bort en katt, säger det kanske en hel del om hur dom uppfattar katten i nuvarande hemmet. Det låter ju som om dom bara vill dumpa katten hos dig så fort som möjligt menar jag, då är 1+1 inte så svårt att räkna ut...

/Sandra

Svar på tråden Jag vill ta över en vuxen katt