white spots - saker jag önskat att jag vetat tidigare...
Nedan följer väldigt bra råd angående whitespots som jag önskar att jag vetat tidigare... Jag hade stockningar flera ggr per vecka men mina bekymmer försvann direkt efter jag följt dessa råd.
"En vit prick - White spot - får man genom att ett ämne som heter kasein fällts ut i mjölken. Kaseinet fälls ut vid högt tryck - och högt tryck i mjölkgångarna får man ju om det uppstått ett avflödeshinder - en mjölkstockning. Det kan vara för att det suttit ngt och klämt på bröstet under amningen ( bygelBH , tajt tröja...) för att det gått ovanligt långt mellan amningarna ngn gång eller för att man inte "ammat klart" - kanske pga stress. För att råda bot på den tillpoppade mjölkgången finns några saker man kan göra:
Man kan, peta hål - och sedan amma! Då kan i bästa fall bebin suga bort det mesta och det hela löser sig. Sitter det dock kvar ngt fortfarande uppstår åter högt tryck i mjölkgången, då ju inte mjölken kan flöda fritt. Ibland hjälper det att bara vara ihärdig. Att trycka med fingrarna utifrån och ned mot bröstvårtan runt om bröstet, eller där du känner att stockningen sitter - medan man ammar kan ev hjälpa till att "rucka" på kaseinet, så att det följer med då mjölken flödar i mjölkgångarna.
(Tanken är ungefär så här : om du fyller ett sugrör med keso, kan du genom att "platta till" sugröret få ett flöde och dricka genom rördet och få med keson.......)
Enligt den kanadensiska barnläkaren Jack Newman kan högfrekvent ultraljud "skaka loss" kaseinproppen, men jag känner inte till att den behandlingen används här i Sverige.
Man kan också prova med att äta Lecitin/lecitinolja. Det är ett emulgeringsmedel, som bl.a finns naturligt i äggula.
Vad jag förstått är det ngt man ger kossor som har problem med igenproppade mjölkgångar! På människor finns inga studier, som jag känner till. Lecitinolja säljs i hälsokostbutiker. Dr Jack Newman ger doseringsrekommendationer som du själv kan läsa här : www.drjacknewman.com/index.php&task=view&id=33&Itemid=219"