• Metropolis Diana

Katten löper trots p-piller?!

Är det möjligt? ja det måste det vara för hon har fått ett p-piller i veckan sen fem veckor tillbaka, hon sväljer dom jättelätt o bra.

Men nu går hon o äcklar sig, stryker sig och jamar. Ska tilläggas att katten är född förra sommaren och detta är första löpsäsongen för henne.

Hon löpte några gånger innan vi satte piller på henne och efter det löpte hon inget mer. Men nu gör hon!

Har ni råkat ut för samma sak? Kan hon bli dräktig trots p-piller?

• Svar på tråden Katten löper trots p-piller?!
  • Metropolis Diana

Ingen som svarade... Men jag kom tänka att det enda som kan ha hänt är väl att hon förra veckan måste ha krökts upp p-pillret utan att vi sett det.

• Havanna82

Ja, dom kan löpa igenom ppiller. En del katter behöver fler än en gång i veckan, för att dom löper så starkt.
    Ska hon inte användas i avel, så är ju tipset att kastrera henne, så slipper både ni och hon störas av löp (och ev livmodersinflammation)

• Metropolis Diana

jadu, jag vet allt det där om kastrering och det är ju verkligen vårt önskemål. emn just nu prioriterar vi inte att lägga pengar på det när en bebis nummer två snart ska ploppa ut ;)

Vi tog p-piller av den anledning att vi skjuter på kastreringen. Men då borde hon löpt sen vi började ge henne. Hon löpte några ggr innan vi började och sen försvann löpen. Och nu kommer de igen...hmm... får se vad som händer. Löper hon igen får jag ringa veterinären och se vad han tycker.

Kastrering är ju bäst men dyrt tyvärr... Men det ska göras, vi har tre honkatter och ingen ska få ungar nånsin.

• TigerLinn

när våran minsta kisse åt p-piller börjad ehon löpa och de visade sig att vissa katter kan behöva två piller i veckan.

• Minoria

En av mina honkatter löper trots p-piller om hon får en viss sort (Perlutex), men inte om hon får den andra sorten som finns (Promon). Enligt veterinären ska det vara samma sak.. men nåt måste skilja dem åt för som sagt.. äter hon Perlutex så löper hon och min kastrathane (som annars är ointresserad till max) vill sätta på henne.. men hon löper inte alls med Promon... Så.. be att få testa ett annat preparat; men var beredd på att veterinären talar om för dig att det inte är någon skillnad på dem Flört

Jag har även hört flera inom uppfödar"branschen" som varit med om samma sak med honkatter som tål olika p-piller olika bra så.. så speciellt ovanligt kan det inte vara Skrattande

• Metropolis Diana

Vi har Perlutex till dem. Jag ska avakta till ifall hon löper igen. Gör hon det så funkar ju inte ett perlutex piller i veckan. Då får veterinären hjälpa mig mig med om jag ska öka dosen eller byta.

Löper hon inte om så har hon säkerts kräkts efter hon fick förra veckan. Jag har ett svagt minne av att någon katt kräkts i hallen då nångång....

Tack för all er hjälp! :D

• knodden och vi

Vår katt började löpa trots piller och nu väntar vi kattungar.  Inget vi planerat precis men nu får vi göra det bästa av det. Sen ska vi kastrera henne! Nån som vill ha en liten kisse??

• Metropolis Diana

Vi har tillräckligt! Som tur är så har vår enda granne kastrerade hanar så jag hoppas vi slipper kattungar. Hon har hållt sig här hemma på gården hela tiden när hon fått va ute nu.

• Havanna82

Du kan nog ge ungefär var 3-4:e dag om hon löper igenom på en i veckan. Men jag råder dig verkligen att försöka kastrera så snabbt som möjligt, så hon slipper bli sjuk (då ni kan riskera att åka in akut under jour och betala 10 000 för kastrering/operation som en annan var tvungen att göra.. Då känns tusenlappen för kastrering kanske lite.)

Lycka till!

Svar på tråden Katten löper trots p-piller?!