• Anonym

Ändtarmscanser

Vet inte om jag ska skriva detta här men måste verkligen skriva av mig lite...

Fick ett samtal här om dagen som berättade att min farmor har ändtarmscanser, nu väntar dom på tid från magnetröntgen... sen får vi se vad det visar om det visar sig att det inte har spridit sig så kan dom ju ta bort det.. men om det har spridit sig så finns det tyvärr inget att göra...

Hon har haft blödningar från ändtarmen sen slutet av december... kan det vara så att det redan är på väg att sprida sig då?

Visst jag vill inte intala mig de värsta men funderar mkt på blödningen som kommer från ändan på henne....

Är det någon som vet nått?

• Svar på tråden Ändtarmscanser
  • MaijaO

blödningen beror på att cystorna irriterats och spricker lite grann. Samma som med heoroider eller om man har inflamerad ändtarm. Det är absolut inget tecken på att cancern skulle ha spridit sig. Det enda sättet att få veta om den har det är genom magnetröntgen som du skriver. Blödningen i sig är inget farligt. Mormor kanske kan få järnbrist om det är stora blödningar men om hon för övrigt har en god fysik så är detta lätt fixat med tillskott.

Hoppas hon får ett glädjande besked.

• Anonym

maijaO: Tackar så mkt.... det tråkigaste är att alla på farmors sida har dött i canser med.. Så kan ju säga att hon är jätte lessen nu när hon fick reda på det här själv... Hon ser bara negativt i detta....

• MaijaO

Jo, det förstår jag. Det finns nog ingen som tar ett cancerbesked på något annat sätt. Men ändtarmscancer är faktiskt en av de cancerformer som har en någorlunda bra prognos lite beroende på hur elakartad den är och om den har spridit sig. Här har du lite bra länkar där du kan läsa mer om änd/tjocktarms cancer
    www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp
    www.cancerfonden.se/templates/Information____54.aspx
    www.gastrolab.net/ksqcacos.htm

Lycka till!

Svar på tråden Ändtarmscanser