• TereseJörgen

Ni som har vovve med hängande öron

Vi har skaffat oss värdens mysigaste blodhund. Älskar öronen!!
    Men dom måste vädras, så svampen i öronen försvinner. Något bra tips på hur man håller öronen uppvikta?

• Svar på tråden Ni som har vovve med hängande öron
  • MajaLinnéa

Tror nog inte det är vädring dom behöver, utan tvättning och ev örondroppar eller svampsalva.

Har ni varit hos veterinär och fått konstaterat att det är svamp?
    Är det sånt där brunt klet?

Min hund har långa öron, och har brunt klet i öronen. Ibland är han även röd och irriterad, men jag tvättar hans öron med en bomullstuss doppad i hälften vatten, hälften vinäger och det håller det kletiga borta...

• Pikaur

Aldrig hört talas om att de måste "vädras"! Har en kille med långt hår på långa öron, och det enda som gäller är att tvätta ur med jämna mellanrum. "Vädrar ur" gör han väl själv antar jag när han springer så öronen flaxar vilt

• ThatsHot

glöm inte att rycka håret i öronen, och sen som sagt örondroppar tvätta torka

• TereseJörgen

Det var vetrinären som sa att vi ska göra det. Och vi har fått medel mot svamp... Han har inget hår i öronen som tur var.
    Men det var tips jag ville ha hur man kan låta öronen vara uppvikta.

• TereseJörgen
    Pikaur skrev 2008-04-09 09:29:13 följande:
    Aldrig hört talas om att de måste "vädras"! Har en kille med långt hår på långa öron, och det enda som gäller är att tvätta ur med jämna mellanrum. "Vädrar ur" gör han väl själv antar jag när han springer så öronen flaxar vilt
    Ja den här hunden som vi har springer aldrig han lunkar fram... Och öronen är så stora så dom kan inte flaxa. Öronen är större än min killes hand.
  • MajaLinnéa
    TereseJörgen skrev 2008-04-09 10:09:52 följande:
    Det var vetrinären som sa att vi ska göra det. Och vi har fått medel mot svamp... Han har inget hår i öronen som tur var.Men det var tips jag ville ha hur man kan låta öronen vara uppvikta.
    hmm.. vet en kompis som har en Bassett Hound. När hunden var valp och skulle äta och dricka la hon alltid öronen i mat- och vattenskålen, så de tog öronen, vek upp dem och la ihop dem uppe på huvudet på henne och satte ihop dem med ett hårband.
    Du får nog göra nåt liknande för att få dem att stanna uppe...
Svar på tråden Ni som har vovve med hängande öron