• Aiwendil

Jag har så ont i händerna/tummarna!

Detta är en mycket lång historia och jag ska försöka göra den så kort jag kan!

2003 arbetade jag i en klädbutik.
    Som många vet är det tunga lyft och jag gjorde felet att bära många kläder
    (som hängde på galgar) mellan tummen och pekfingret, i vecket där om ni förstår!?
    Jag hängde alltså galgarna där medans jag var effektiv och sprang runt med kläder!

Jag fick ont efter ca en månads arbete och sökte läkare!

Läkare 1:
    "Du är bara här för att bli sjukskriven", sa hon, men då var jag redan sjukskriven pga att jag inte kunde sköta mitt arbete med bara en hand.
    Jag gick därifrån, ledsen och upprörd.

Läkare 2:
    "Du har ett blåmärke på skelettet, detta får du leva med"
    Trodde inte man kunde få blåmärken på skelettet?
    Detta köpte jag inte utan gick vidare!

Läkare 3:
    "Det sitter i huvudet på dig, du är fullt frisk"

Läkare 4:
    "Ja, det kan vara ett ganglion (en vätskefylld säck) och den tar vi bort genom operation"

Hurra tänkte jag... nu blir det ordning på torpet!

Hon hittade inget när hon opererade!

Det enda dom har kunnat se är på ultraljud att det är nåt "vätskefyllt" där jag har ont... Det syntes inget på magnetkameraröntken!

Det onda i tummen/handen lugnade ner sig något efter jag blivit "kickad" från jobbet och jag fick vila upp handen men när jag fick barn förra året kom det tillbaks med råge och då på båda händerna.
    Jag är ju tvungen att bära mitt barn!

Nu är han över ett år och jag behöver inte bära lika mycket längre men ändå...
    Jag har emellanåt fruktansvärt ont och vintertid är det som värst (kylan alltså).

Ibland gör det så ont så jag skriker rakt ut!
    Men ändå är det inget, säger läkarna...
    Hur kan det komma sig?

Artros kan man inte se förrän efter nästan 10 år (genom magnetkameraröntgen)
    och jag har ju "bara" haft detta sen 03.

Är det någon som har haft liknande eller vet någon som har så här?

HJÄLP! Ingen läkare verkar ju finnas som kan hjälpa mig

Mamma till världens finaste Isak född 07-03-09
  • Svar på tråden Jag har så ont i händerna/tummarna!
  • Prinsessan Zelda

jag har också ont i händerna. mest mellan tumme och pekfinger. gör ondare när jag spänner händerna. men jag har inte så ont att jag skriker. har sökt läkare men inte gjort några seriösa undersökningar. mitt onda blir också ondare i kyla, har haft detta sen 05. har fått råd att köpa stödskena för handleden som jag ska använda när jag vet jag ska göra nåt ansträngande som att gå länge med vagnen osv. Sen har jag fått antiinflammatoriska jag ska ta om jag får ont, får se om det hjälper.

har ditt onda blivit värre med tiden? Det är det jag är orolig för.

bli biten: www.monstersgame.se/&vid=21051681
  • Aiwendil

Hej Zelda

Jag har provat stödskena men tycker inte att det hjälper alls, tyvärr...
    Jag upplever inte att det blir värre men när jag gör ansträngande saker som att lyfta tungt, bära fel m.m då kommer den riktigt onda smärtan som ett brev på posten!

Jättejobbigt och detta innebär ju också att jag inte kan jobba med exakt vad som helst.
    Sjukvård tex... skulle aldrig klara av att hjälpa folk resa sig upp m.m
    Det var nästan så att maken fick stanna hemma från jobbet en period då jag hade som ondast, nu när sonen var spädis...
    Som tur var kunde min mamma (och vänner) vara här och avlasta blöjbyten och så...

• Prinsessan Zelda

för mig är det också så att det blir värre när jag gör saker, som att diska, gå med vagnen, klä på barnen osv. Som tur är inte när jag sitter vid datorn

Jobbar på särskolefritids och det är mycket klädhjälp och arbete med händerna, vilket är lite jobbigt. Men jag har inte ont hela tiden, det kommer ofta i perioder. om jag trycker i handen känner jag att det är där liksom men det gör vanligtvis inte ont, utan det kommer när jag anstränger händerna. ska köpa stödsken snart och hoppas på att det kan hjälpa. Är inte så farligt just nu, men jag är ju rädd att det blir värre med åren.

Jobbigt för dig att det gör så himla ont,.

• Aiwendil

Det är samma för mig... diska är hemskt.. när jag måste hålla tunga kastruller och så
    Gå med vagnen är inte heller så jättekul men jag har hittat ett sätt att hålla när det blir outhärdligt...
    Att klä på sonen är skitjobbigt Glad att det är vår snart så de tjocka kläderna åker av!

Jag har inte heller ont precis HELA tiden som tur var *puh* men ofta.
    Det har som sagt blivit bättre nu när sonen kan gå själv och jag slipper bära runt honom.
    Blöjbyten är dock jobbigt och han blir ju tyngre och tyngre.

Kan du ligga på sidan och luta huvudet i din hand?
    Jag kan inte vinkla min hand på det sättet för länge för DÅÅÅ kommer smärtan
    Kan inte heller vinkla handen åt andra hållet.

• Prinsessan Zelda

nä, det är inte nåt jag märkt av, att jag inte kan böja handleden länge. men jag brukar väl inte ligga så heller. ska prova ikväll

• Aiwendil

Hihi.. gör inget så du får ont bara (då känner jag mig skyldig)

Jag brukar inte ligga så heller men när jag ammade hade jag velat kunna ligga så,
    vilket jag märkte att det inte gick.

• Aiwendil

Någon fler med liknande problem?

• Aeny

Jag började få liknande problem när jag ammade. På morgonen kunde jag inte röra fingrar och handleder utan att det skar som knivar överallt.
    En del lyft går jättebra, medans andra inte går alls utan jag tappar all kraft i händerna. Precis som att det är i vissa lägen som det förvärras.

Nu är det 2½ år sedan sonen föddes och jag har i två års tid tänkt ta mig till läkaren. Men innan jag lyckas sparka mig själv till telefonen för att göra det så har jag kommit in i en bra period och tycker jag år fånig om jag säger att "ibland har jag ont men inte nu".

Luta huvudet i händerna är bara at glömma när det är illa för mig. Diska stora kastruller och stekpannor är rena döden, måste se väldigt svag ut när jag tar stöd av kanterna på diskhon.

• Aiwendil

Aeny
    Hur är det när du blir kall om händerna?

• Aeny
    Aiwendil skrev 2008-04-10 07:48:14 följande:
    AenyHur är det när du blir kall om händerna?
    Då är det oftast mycket värre, och inte hjälper det att jag är väldigt frusen av mig heller :-/
Svar på tråden Jag har så ont i händerna/tummarna!